Fietsbarrièrres: uitgebreide tags (voorstel in stemming)

Voor de mappers met een focus op fietspaden kan dit voorstel interessant zijn:

Proposed features/Advanced cycle barrier tagging

Handig om meer informatie toe te voegen met name aan fietsbarrières op fietspaden (en ja, dit is een G13 voor doorgaand fietsverkeer met bij elke kruising zo’n ding):

Daar zal menig bakfietsouder zich aan ergeren. :slight_smile:

Het lijkt mij een goed voorstel.

Die slingerhekjes zijn uitermate ergerlijke dingen en maken het voor meerdere categorieën gebruikers gewoon onmogelijk het fietspad te gebruiken. Niet alleen bakfietshouders, maar ook lange fietsen en rolstoelen en scootmobiels en trikes.
De wegbeheerders zouden zich meer bewust moeten zijn wat ze met dergelijke dingen aanrichten.
Een “normaal” mens kan nog afstappen, maar zijn ook gebruikers met een beperking, die dat niet kunnen.

Dit is gewoon een gelijkwaardige kruising, waarbij rechts voorrang heeft. Ik kan geen enkele reden bedenken waarom de fietser op deze manier geplaagd moet worden. Als je (als gemeente) dan toch de boel veiliger wil maken, geef dan de fietser voorrang.

Geim, als je goed op de voorrangsregels hebt gelet, zijn er weinig overheden die vol voor ‘verkeer van rechts gaat voor’ gekozen hebben bij die invoering. Met een scala als voorrangsregels, hindernissen, drempels ed is die regeling om zeep geholpen of een zachte dood gestorven of meer een dood geboren kindje. Alles voor het snelverkeer om de fietser te beschermen ;_) Zelfs bij fietspaden onderling vindt je voorrangsregels, waar ook fietsers anders veelvuldig geen aanstalten maken om voorrang te geven.

In Arnhem bij de Rijkerswoerdse plassen kwam ik recent een simpele oplossing tegen om zo’n onding te vermijden; ook maar meteen op de kaart gezet 0:)
https://www.openstreetmap.org/way/955912597 :sunglasses:

(Overigens ben ik wel geneigd om bicycle=yes op de barrière te zetten als het de bedoeling is dat fietsers er wel doorheen gaan, d.w.z., wanneer het op een aangegeven fietspad staat. Puur om een gemakkelijk onderscheid te maken tussen onhaalbare cycle_barriers en degene waar je wel doorheen kunt als “doorsnee stadsfietser”). Mijn meetlint heb ik meestal niet bij me.

Hi Famlam, ik begrijp dat je 20 m lint te volumineus vindt en 8 m rolmaat te zwaar, maar kijk een naar een bescheiden maatje van 2 m, perfect voor dit soort metingen of zelfs een ouderwetse 2 m duimstok. Daar kun je dan ook mooi draai circels mee maken.

Ik kan jouw bevindingen niet beamen.
Hier hebben fietsers van rechts (op gelijksoortige wegen) gewoon voorrang.

Hi Geim, dan zal het wel aan de keuzes van het lokale bestuur liggen.

Op de foto hierboven zie ik die paadjes ook. Ze zijn afgezet met boomstammen zo te zien. De oplossing is dus om die boomstammen aan de kant te gooien.
Ook bestaan prima slijptollen met accu’s, bijvoorbeeld deze
Maar ja, om zo eentje altijd bij je te hebben gaat misschien net iets te ver :wink: