[Routes] Een rondje met een steeltje, hoe doen jullie dat?

Ik heb het over rondwandelingen waar je vanaf het startpunt eerst naar toeloopt, dan het rondje aflegt en dan weer terug langs dezelfde aanlooproute.

In de weergave wil je wel de volledige afstand zien, op het hoogteprofiel bij een bergwandeling wil je de aanloop/uitlooproute ook wel zien, en als je een gpx maakt wil je hem ook volledig hebben. Daarom zet ik de aanloop én de afloop in de relatie.

Nou, om het moeilijk te maken, heb je een fietsrondje met aanrij/afrijroute. Ik zet de aanrij én de afrij erin. Maar… fietsen heeft vaak een verschillende heen- en terugroute op onderdelen (gespleten sectie). Wat doe je nou als het steeltje voor een deel een gespleten sectie is? Je wil nog steeds de volledige afstand, het volledige hoogteprofiel en de volledige gpx-export kunnen krijgen.

Ik let even niet op de gevolgen voor de sorteerfunctie in de JOSM relatie-editor. Die gaat daar zowizo een potje van maken!

Ik begrijp jouw verhaal niet helemaal.

In Overijssel hebben we gekleurde routes en die horen bij één of meer startpunten.
Vaak loopt de route dan niet precies langs de startpunten, maar heeft 1 of meer “steeltjes”
Ik zet al die steeltjes gewoon in de route, dat levert dus meerdere stukjes bruin gekleurd op de route-editor.

Deze route bijvoorbeeld: https://www.openstreetmap.org/relation/11146158#map=16/52.1512/6.7940&layers=N
Die hoort bij een heel setje startpunten.

Enige probleem is de lengte aanduiding, de routeplanner van Twente geeft voor zo’n route voor elk startpunt een andere lengte op, dus pak ik meestal de langste, dan kan het altijd meevallen.

Over de sorteerfunctie van de relatie-editor maak ik me geen zorgen, die gebruik ik niet.
En mensen, die zo’n route als gpx gebruiken, kunnen dan zelf wel beslissen of zo’n steeltje willen gebruiken of niet.

Maar om al die aanvliegroutes in aparte routes te zetten, dat gaat me veel te ver en bovendien wordt het een chaos.

Dat zeg ik nergens hoor. Wat de lengte betreft, ik heb het niet over niet op wat er ergens opgegeven wordt, maar over de echte lengte die de toepassing vaststelt door de wegen op te tellen.

Jij zet dus alles in de routerelatie, en als je het twee keer aflegt dan staat het er twee keer in.
Als er meerdere steeltjes zijn zet je alle steeltjes er (dubbel) in.
De lengteberekening in bv waymarkedtrails telt dan alle steeltjes mee, ook al doe je er maar 1, maar dat is dan niet anders.

Voor gpx, dan kan de gebruiker het altijd inkorten; als het er niet in zou staan moet-ie het zelf verzinnen en dat is niet het idee van gpx-routes!

En voor fietsroutes, als het steeltje een split section bevat, dan zet je dat ook twee keer erin op de juiste plaatsen?

PS voor wandelroutes zou je met rol (approach) op de aanloopways kunnen werken, dat is approved maar ik geloof niet dat het ergens al ondersteund wordt.

Ik maak eigenlijk nooit fietsroutes met dit soort takjes, maar bij een fietsroute gaat het op dezelfde manier ook als je een aparte heen- en terugrichting hebt.

approach heb ik niet aan gedacht, maar dat zou nog best erbij kunnen.
Dan wordt het wat duidelijker wat die aparte dubbel stukjes zijn.

Wat lengte betreft, WMT geeft zowel de lengte, die door WMT berekend is, als de lengte van de distance tag
Bij deze route zijn beide 11 km
WMT rondt kennelijk al op hele getallen; in de distance tag staat 10,7

Waymarkedtrails heeft de ondersteuning van de rollen approach, excursion en alternative ingebouwd, heb ik gezien. Zowel op losse ways als op subrelaties.

Bij een lokale rondwandeling ligt het voor de hand om die rollen op de ways te zetten. Het zullen er meestal niet veel zijn. WMT neemt de bizondere delen wel mee in de berekening van de totaalafstand. Maar niet in het hoogteprofiel. Alleen als de routerelatie begint met een stel ways met rol approach, dan staat dat ook in het hoogteprofiel. Als je bv een alternatief deel in een aparte subrelatie zet (de ways staan daarin dan zonder rol) en die in je route opneemt met de rol alternative dan kun je van de subrelatie wel een aparte gpx en hoogteprofiel krijgen.

Bij fietsroutes kunnen ways een rol alternative, approach of excursion hebben, maar niet als er een split section inzit. Want dan krijgen ze al een backward of forward rol; twee rollen wordt nergens ondersteund. Maar je kan zo’n alternatief stuk dan in een subrelatie zetten, daarin netjes backward en forward toepassen, en de subrelatie met de toepasselijke funktionele rol in de fietsroute opnemen.

Ik pas eea nu toe in wandelroutes (LAWen en SPen) die heel vaak aparte alternatieve stukjes en aanlooproutes hebben. Op kaartjes zijn die meestal gestippeld of gestreept weergegeven. WMT rendert ze hetzelfde als de hoofdroute.

Toch wel een goede toevoeging, vind ik.