Wandelnetwerk Achterhoek

Ik heb tijdens het wandelen van het Noaberpad in Twente alle wandelknooppunten waar ik langs kwam gekontroleerd. Ik heb ook een stukje Achterhoek (inklusief aangrenzend Duitsland) gedaan. Wandelnet geeft het netwerk in de Achterhoek, ook delen die nog niet in OSM staan, maar de paaltjes geven geen nummerverwijzingen en ik heb een serie paaltjes gefotografeerd waar zelfs geen kleurenroutes op aangegeven staan (Twente heeft ook geen nummerverwijzingen, maar wel een goede kleurenroutestruktuur).
Twente heeft ook een eigen goede routeplanner waar de kleuren én de nummers instaan. Bij de Achterhoek vind ik op hun site geen planner en weinig bruikbare informatie.

Op viewers zijn de knooppuntbordjes niet of nauwelijks te lezen.

Kortom, ik zie hier geen heil in! Ik zou de losse paaltjes die ik heb gefotografeerd in kunnen voeren, maar verder niks, volgens mij heb je daar niet veel aan. Ik zie ook niet goed hoe het in de praktijk als knooppuntnetwerk kan funktioneren zonder de nummers, zonder goede informatie over de samenstellende wandelronden en met kompleet verwijzingsloze “knooppuntpaaltjes” ertussen.

Misschien zie ik het te somber, dat hoor ik dan graag, maar ik zie niet hoe ik hier een zinvolle kontrole op kan doen.

Nee, je ziet het niet te somber in. Ik geef je groot gelijk.
Bij “mijn” deel van de Achterhoek hebben de keuzepuntpaaltjes wel route-aanduidingen, dus ik probeer me kale paaltjes voor te stellen.
Staan er geen route-aanduidingen op de paaltjes, die jij gezien hebt?

Ik heb laatst ook iemand van de ANWB gewaarschuwd. Daar zaten ze te denken om ook een wandelknooppuntplanner te starten en ik heb ze voor de Achterhoek gewaarschuwd. Dat is gewoon chaotisch.

De Achterhoek is relatief laat begonnen, pas in 2015/2016 en het is een kool en geit netwerk geworden.
Overal lagen al routes en die wilden ze behouden en zo heb je een wildgroei aan symbolen gekregen.
Verder staan er op de keuzepuntpaaltjes andere route-aanduidingen, dan in het veld.
Bijv. op het keuzepunt een witte driehoek in een rond rood veld., de vervolgaanduidingen zijn kleine witte houten pijltjes
Ook is het lastig om kleuraanduidingen te hanteren omdat er soms routes samen lopen, waarvan de symbolen dezelfde kleur hebben, maar wel verschillende routes zijn.
Zelf gebruik ik voor de Achterhoek de papieren kaarten en ook de site van Achterhoek Toerisme waar een heel stel routes op staan.
Dan kun je nog wel het een en ander afleiden.

Overijssel is consistent, die hebben allerlei lokale wandelroutes in hum systeem geïntegreerd en soms zie je nog symbolen van die routes staan. Maar daar is het systeem helder
De planner van Overijssel heeft 1 grote makke, de 2 kleurroutes worden er niet op weer gegeven, alleen aan de zwarte lijnen kun je zie dat er een 2 kleurroute loopt.

Heel mooi dat je een survey hebt gedaan, ik hoop dat je genoten hebt van ons mooie land.

Ik zou het eerder geen kool en geen geit netwerk noemen… In Twente heb je die kleurenplanner, daardoor kun je nog goed zien hoe de kleurenrondjes samen het netwerk vormen, en de zwarte lijnen zijn meestal andere routes met eigen markeringen. Maar je moet dan toch ofwel de twenteplanner bij je hebben, ofwel een knooppuntenkleurenstrip uit de pdf knippen, ofwel de planning exporteren als gpx en daarmee navigeren, en bij de rand van twente houdt het gewoon op! De Wandelnetplanner is dus onbruikbaar.

Ik heb visittwente nog maar eens gevraagd om op de keuzepunte zwarte transparante nummertjes op de pijlschildjes bij te plakken. In stukken noord-brabant hebben ze dat ook gedaan, waardoor het ineens veel bruikbaarder werd. In Lunteren hebben ze dat gelijk van het begin af gedaan, en Noord-Holland heeft dat netjes overgenomen. Of andersom. In Zuid-Holland zouden ze juist moeten toevoegen naar welk nummertje de LAW, SP en thema-markeringen leiden, en het bijplakken van de nummers op de tussenpijltjes (zoals de fietsroutes meestal hebben) zou ook niet slecht zijn, in de praktijk is dat echt prettig onderweg.

Veel werk? Duur? Nou, valt mee. Standaard transparante nummertjes gebruiken, de letters zijn niet eens nodig. Stel je hebt 100 keuzepunten met gemiddeld 10 knooppuntschildjes dan heb je 1000 standaard verkrijgbare nummertjes (01-99) te plakken. Met drie mens op fietsen ben je dan in een dag klaar. Kan deze week nog, nummerplakkertje liggen in elk warenhuis. Of kombineren met een integrale kontrole, dat moet toch af en toe gebeuren.

Dus ik ben benieuwd of ik een zinvol antwoord krijg, meestal krijg ik op dit soort opmerkingen hooguit een afwimpelrespons. Bedankt voor uw suggestie maar… <reden waarom ik niet moet vinden wat ik vind, niet moet willen wat ik wil, moet kijken op de website welke interessante wandelingen daar staan die je ook kan doen, bij hun nou net alles heel anders ligt zodat ze niet kunnen doen wat overal elders wél kan>

Nummers op de pijlen zo inderdaad een hoop helpen. Dat zou heel mooi zijn.

De planner van Twente werkt voor heel Overijssel

Het beeld van de Achterhoek is heel wisselend, hier - het gebied in het noorden van Gelderland, is heel goed, goed te volgen, de infopanelen zijn nieuw en bij, iets wat je iets noordelijker in Overijssel van veel infopanelen niet kunt zeggen.
Soms staan er wat overdreven veel keuzepunten, op een paar meter afstand van elkaar.
Wel wat lastig zijn de verschillende routesymbolen, Achterhoek zelf gebruikt gekleurde pijlen, de rondjes van Harfsen hebben gekleurde hikers, de knapzakroute van Eefde een rood knapzakje, een lokaal rondje in Gorssel het oude gemeentewapen van Gorssel.

Maar kom je bijv. in Baak, dan is er 1 keuzepunt in het dorp en verder niks, er moeten 3 routes van Huize Baak lopen met eigen bewegwijzering, maar hoe nu precies het netwerk die routes volgt is onduidelijk.

Holiemolie! Ik moest de feiten nog wegwerken, maar eerst had ik een verfdag (voorgevel en achtergevel). Blijkt nu dat alles al weggewerkt is! Dat moet @Dick gedaan hebben. Bedankt daarvoor! Waren er hele rare dingen, of was het vooral punten en routes niet aan het netwerk toegevoegd?

graag delen als je zo’n antwoord krijg :slight_smile:

Helaas, nog niet eens een ontvangstbevestiging.

Ik neem alles terug!
Ik heb zojuist een degelijk en inhoudelijk antwoord gekregen van ROUTENETWERKEN TWENTE over mijn bericht naar melding@routeok.nl.
Het probleem is erkend en ze wachten op toekenning van subsidie (ik neem aan door de provincie).
Er zat een plaatje bij van het systeem wat men op de veluwe wil gaan hanteren, en Twente wil dat overnemen, ik neem aan op de bestaande paaltjes want die zijn uitstekend. Dat komt erop neer dat er aparte nummer/pijl- stripjes komen op de keuzepuntpaaltjes én de tussenliggende richtingpunten. Dus je kan dan puur op nummer gaan wandelnetwerken en tevens zien welke kleur(en) of symbolen je volgt naar het volgende keuzepunt. Zelfs als er geen kleur is tussen twee keuzepunten (de zwarte lijnen in de twenteplanner) heb je dan een goede richtingaanwijzing.

Uiteraard hebben ze niet de eenvoudige goedkope en snelle oplossing gekozen op transparante nummertjes bij te plakken… maar het dreigt goed te komen.

Nou de Achterhoek nog.

Peter: ontzettend fijn dat je nog gewoon e-mailtjes stuurt! En fijn ook, van die antwoorden. Dank voor de inzet.

Vandaag fietste ik door Gorssel en het viel me op dat een knooppuntpaaltje een “hoedje” had gekregen.
Nadere inspectie leerde dat er nu de knooppunten worden vermeld, waar je naar toe loopt vanaf dit knooppunt :smiley:

Slim! Ze hadden mij gezegd dat er iets in de pijplijn zat, maar deze mogelijkheid had ik nog niet bedacht. Ik ben er iig blij mee.

Afgelopen maand rond Steenwijk-Giethoorn-Kampen-Dalfsen zag ik ze nog niet. Volgende maand gaan we denk ik verder wandelen op het Overijssels Havezatenpad, als ik dan deze hoedjes tegenkom kan ik de verwijzingen en de routes waar ik toevallig langskom, kontroleren en survey:date zetten.

Peter, dit betreft de Achterhoek
Ik moet nog zien hoe het uitgewerkt wordt op splitspunten zonder knooppunt.

Waar jij het over hebt is Overijssel, dat had je ook gepost dat die iets zouden gaan doen.
Maar bij Overijssel is meestal zo, dat eerst Twente aan de beurt is en dan pas de andere regio’s
In ieder geval heb ik hier in Salland nog niks gezien en ik heb de afgelopen tijd toch het eea aan nieuw netwerk verkend.

O ja, ik had de kaart weer even niet goed op mijn netvlies. Randstedeling he, die vinden de rest allemaal hetzelfde: ver weg.

Ik heb de suggestie van “hoedjes” doorgestuurd naar Routenetwerken Twente. Reaktie:

Is de Achterhoek rijker dan Twente?
En heeft de Achterhoek geen knooppunten/keuzepunten op y-splitsingen en complexe kruisingen? Maar dat laatste is vreemd, immers als ze het met een vierkante paal afkunnen dan kan zo’n hoedje met precies diezelfde vier kanten ook.
En: geen woord over welke oplossing ze dan gaan doen, terwijl ze eerder hadden gezegd er konkreet mee bezig te zijn.
Ik ruik een ijskastprojekt, wat meer kost aan de ijskast dan de hele uitvoering zou kosten als ze gewoon wat transparante nummertjes laten bijplakken door een vrijwilligersploegje.
Maar wie ben ik.