Katwijk: paden terug gegeven aan de natuur

Hallo,

Laatst ben ik vanuit Katwijk naar het zuiden gaan wandelen, mooi gebied. Maar wat opvalt is dat in dat gebied veel paden terug gegeven zijn aan de natuur. Desondanks staat alles wat ook maar een een beetje als pad er uit ziet op de kaart. Soms wel netjes(?) als access=no, maar het overschot aan paden maakt het op de bonnefooi uitstippelen van een dagwandeling wel onhandig en mijn rondje bleek niet te kunnen :wink:

Vraag: vallen paden die terug gegeven zijn aan de natuur - waar dus expliciet niet meer op gelopen mag worden - onder het “map what” motto “er is een pad, dus ik map een pad”?

Mening: ik zou ze liever weggehaald zien worden, ze zien er soms alleen nog uit als een pad omdat ze (illegaal) gebruikt blijven worden. Formeel zijn het geen paden meer.

Conctreet voorbeeld: Kijfhoek, Bierlap en Meeuwenhoek, naast dat al deze paden een ‘access=permit’ zouden moeten hebben en maar 1 in/uitgang, staan er veel ‘oude’ paden en sluiproutes ingetekend. Soms met OSM comments als “geen paaltje dus geen toegang, maar wel een duidelijk pad”. De OSM kaart wijkt hier aanzienlijk af van de officiĂ«le kaart van dit beschermde gebied.

Een olifantenpad is natuurlijk geen pad in die zin; het mappen van access=no aan een pad heeft weinig zin: als het op een kaart of GPS te zien is dan “is het er” en lopen mensen er dus over.
Maar terug aan de natuur geven betekent toch dat de natuur (gras, struiken, bramen, boompjes) het pad uiteindelijk overwoekert.
Daarmee verdwijnt het pad en kan het uit OSM.

Zeker voor zeer ongewenste doorsteekjes kun je daar m.i. best een beetje op preluderen en ze wissen. Als een pad al dan niet illegaal gebruikt blijft worden dan


Kijk ook eens naar de datums van de edits; als dat lang geleden is kan huidig te situatie natuurlijk geheel anders zijn.

Kijk even naar de lifecycle-prefixes.

Als een pad niet meer toegankelijk is, zichtbaar in het landschap, maar met een klein beetje werk eventueel hersteld kan worden, dan:

disused:highway=footway

Als een pad niet meer toegankelijk is, zichtbaar in het landschap, en er aanzienlijk wat werk nodig zou zijn om het te herstellen:

abandoned:highway=footway

Als het pad niet meer zichtbaar is het landschap: verwijderen.

Het voordeel van deze prefixes is dat andere mappers ook zien dat het pad ingetekend is, en niet per ongeluk opnieuw een pad intekenen dat wel toegankelijk is op basis van verouderde kennis of satelliet- of luchtbeelden.

Ik had laatst kontakt met een boswachter/gebiedsbeheerder over een route die over een niet meer bestaand pad getekend stond. Als je het wist kon je nog zien dat het een pad geweest was. Uiteindelijk heb ik de routes omgelegd (was op de weg al gebeurd), ik heb het pad echt uit OSM weggehaald, en de boswachter ging er nog wat doornstruiken op laten zetten.

In die situatie denk ik dat abandoned en disused niet meer passend of nuttig zijn.

Een ander geval bij Schoorl: volgens de wandelnetwerkplanners loopt het netwerk daar over paden die er in werkelijkheid niet zijn (ik heb er tevergeefs ter plekke naar gezocht, maar ik kan niet overal in). In dat gebied heeft men wel de gewoonte om geplande netwerkverbindingen en knooppunten alvast op de planner te zetten, dus het zou kunnen dat er paden komen. Helaas kon ik daar geen kontakt over krijgen met iemand die echt weet hoe het zit. Misschien bestaat er wel niemand die het weet, of ze zijn ondoordringbaar afgeschermd door publieke dienstverleendiensten die mij vertellen dat ze er heus mee bezig zijn, dat Noord-Holland echt heel mooi is en dat ik op hun site kan kijken, en dat alles in goede handen is en ik me geen zorgen hoef te maken en vooral niks hoef te doen.

Dus daar doe ik niks, want ik weet het niet en kan er ook niet goed genoeg bij. Id daar ook een lifecycle tag voor? :slight_smile:

Hallo,
Ik ben nieuw, dus hopelijk stel ik geen domme vraag. Aansluitend op de vraag hierboven: wat te doen als een pad er gewoon is, maar permanent niet toegankelijk is (er staat een officieel bord met ‘verboden toegang’). Ik plan thuis wandelingen op maps.me, maar uiteindelijk blijk ik bepaalde paden niet te kunnen lopen omdat ze verboden zijn. Knap irritant :wink: Moet zo’n pad dan wel zichtbaar blijven op maps.me/openstreetmaps??

access=no

Welkom Alex op het forum
Op de standaardkaart rendert een pad wat minder als het op access=no staat. Daar kun je dan aan zien of iets op slot staat met access=no of private. Je kunt het dus zien.
Paden die op slot staan kunnen toch van belang zijn. Denk maar eens aan hulpdiensten die er gebruik van kunnen maken of jij zelf in noodgevallen.
Tja 
 en goede tagging is belangrijk voor een juiste routering.

Verboden toegang moet gemapt worden als acces=private

Hallo Alex,

Welkom op het forum! Goede vraag, ik stelde hem mezelf onlangs ook nog. Ook ik plan regelmatig mijn wandelroutes met Openstreetmap, juist omdat het je op verrassende plekken kan brengen. Veel woonwijken blijken bovendien groener te zijn dan je zou denken.

Het is ook belangrijk dat we ons die vraag stellen, want wat Eggie zegt klopt. De hulpdiensten maken vaak ook gebruik van Openstreetmap dus ik het belangrijk dat ook langere privépaden en paden die verboden toegang zijn er op staan.

De juiste sleutel heeft volgens mij Geim gegeven, dat is access=private.

Veel kaartmaak- en wandelplezier!

Het was al privé voordat het bord er stond.