Gebruik highway=busway

Hallo allemaal,

Zojuist heb ik het Zuidtangent netwerk (Haarlem, Hoofddorp, Nieuw-Vennep, Schiphol, Amstelveen, Amsterdam-Zuidoost) verandert van ‘highway=service’ naar ‘highway=busway’ (deze changeset). Dit leek mij logisch aangezien de wiki dit zo voorschrijft (en het duidelijk een BRT-netwerk is). Echter, na het gepubliceerd te hebben zie ik dat Carto ‘highway=busway’ helemaal niet rendert. Hoewel ik vaak lees dat we niet taggen voor de renderer, lijkt mij dit toch een onwenselijke situatie.

Wat vinden jullie? Moet ik het terugzetten naar ‘highway=service’? Ik hoor het graag.

Groet,
Herrieman

Edit: op de overlegpagina wordt deze discussie ook gevoerd.

Tsja, dat is de bekende Catch-22 van nieuwe tags. Wat je sowieso kan doen is even de comment van Nighto in deze Carto issue een vinkje omhoog geven als je een GitHub-account hebt (als je het met de strekking daarvan eens bent).

Als ik de documentatie van de nieuwe tag zo lees is je edit niet verkeerd, maar ik snap ook anderen het vervelend kunnen vinden als de rendering kapot is. Ik schat in dat de meningen daarover verdeeld zullen zijn. Ik heb in die GitHub-issue gevraagd bij hoeveel gebruik van die tag rendering mogelijk wordt. Wellicht dat we dan in kunnen schatten of het in Nederland al handig is om over te gaan.

Lastig…
Mijn advies zou zijn om de changeset voorlopig terug te draaien.
Er zijn busbedrijven die daadwerkelijk gebruik maken van deze wegen in OSM.

edit
Ook hulpdiensten zullen wellicht gebruik maken van deze wegen…
De VR heeft een speciale routing app in sommige delen van het land.

Busbanen zijn altijd getagd als highway=service met access=no en bus=yes.

Blijkbaar is er ineens een nieuwe tag bedacht, maar ik zou toch nog even wachten met alles omtaggen, zolang de tag nog niet wordt ondersteund.

Ik realiseerde me niet dat highway=busway zo een recente toevoeging was en dus problemen veroorzaakt, anders had ik dat natuurlijk van tevoren even hier gepost.
Ik kan de tags nu weer terugzetten naar highway=service (met benodigde access tags) als dat (voor nu) wenselijk is. Maar op de overlegpagina zijn ook gebruikers die bang zijn dat als highway=busway niet in gebruik wordt genomen er nooit ondersteuning voor komt, lastig dus…

Je edits https://overpass-api.de/achavi/?changeset=104686198

Je hebt ook op veel plaatsen access=no en bus en psv=yes verwijderd. Het zal dan met een valide highwaytag gaan routeren voor regulier verkeer.
Wanneer je niet kan reverten wil ik dat nu voor je doen.
Graag reactie… want daar kun je niet te lang mee wachten

edit
Dus niet meer aan gaan rommelen… want dan kun je niet meer reverten

Ik wacht even op je reactie

Ik heb alles nog openstaan, dus kan het vrij eenvoudig terugzetten. Zoals ik ook in de changeset overleg aangegeven heb geeft highway=busway impliciet al access=no en bus=designated. Daarom leken mij die overbodig. Overigens vind ik psv=yes niet van toepassing, aangezien taxi’s ook onder psv vallen en taxi’s niet welkom zijn op deze busbanen.

Volgens de pagina van de tag worden access=no, bus=designated en emergency=yes geïmpliceerd, dus deze tags zullen dan niet meer nodig zijn.

Oke… Up to you…!
Goed dat je het op het forum inbrengt!

Teruggezet voor nu: https://www.openstreetmap.org/changeset/104691520

Graag hoor ik nog wel jullie meningen over het gebruik.

Tja … die highway=service is er ingeslopen. Eigenlijk bedoeld voor een hele andere toepassing. Het is net met taal… fout wordt op den duur goed. Dus niemand zit ermee. ‘Groter als’ mag nu ook.
Een eigen tag zoals voorgesteld lijkt me beter.

Het is net als die natural=shrubbery… Veel mapper kunnen leven met scrub…
Je zou iets moeten hebben zoals bij landcover=trees, grass Dan kun je iets dubbel taggen en tegen de tijd dat het rendert simpel aanpassen…,
… maar bij highway= … gaat dat lastig.

We hebben ooit een actie gehad om landuse=farm om te taggen naar landuse=farmland
Toen was de stok achter de deur dat landuse=farm na een bepaalde datrum niet meer zou renderen.

Toen hebben we als forummappers met elkaar in een dag of wat alles omgetagd. Was zo gebeurd.
Dus tegen die tijd een omtagactie.

In OsmAnd is het zo te lezen wel al ingebouwd: https://github.com/osmandapp/OsmAnd/issues/11451

Ik zal onderstaande in de gaten houden of dit ook voor Carto geïmplementeerd wordt:

Hij heeft het proposal-proces doorlopen, dus ineens is het niet. Wellicht moeten we eens kijken of we de lopende of aankomende proposals ook hier breder onder de aandacht moeten brengen zodat de Nederlandse gemeenschap er niet door overvallen wordt. Een aantal van ons kijkt en stemt wel regelmatig mee trouwens.

@Jeroen +1

Met ruwweg 6000 psv/bus-gerelateerde servicewegen in Nederland* is het wellicht ook een optie om af te spreken (en overal aan te kondigen) dat we op een specifieke datum overgaan naar het nieuwe taggingschema. Op die manier zouden de renderers in ieder geval de garantie hebben dat het gebruikt gaat worden en dus de moeite waard is om het te implementeren. Dan omzeil je een beetje deze situatie waar mappers op renderers (en editors en navigatieapps) wachten en renderers (en editors en navigatieapps) op mappers.
Enkel de “Humanitarian” kaartstijl toont momenteel iets: een flinterdun lijntje :roll_eyes:

  • gebruikte zoekopdracht in overpass-turbo:
type:way and highway=service and (bus=designated or bus=yes or psv=designated or psv=yes) and (access=no or vehicle=no)

dus dit omvat ook de stukjes weg die nog steeds highway=service zouden moeten zijn.

Opende zojuist OSM Inspector en kreeg een complete hart verzakking van alle defecte busroutes in en rondom Amsterdam.
:frowning:
Zal morgen maar eens voorzichtig kijken of alles weer goed staat.
:slight_smile:

En alles was weer in orde.:slight_smile:

Er is inmiddels ook een issue aangemaakt bij de Gibhub van OSM Inspector. Helaas lijkt die niet heel actief en zolang highway=busway niet ondersteund wordt, wordt de busroutecontrole onbruikbaar.

Dit komt doordat de Humanitarian-laag alle ways met key highway en een niet-ondersteunde value als dun lijntje rendert. Ze ondersteunen highway=busway dus nog niet.

Op zich voor omtaggen.
Om de discussie dan maar voor te zijn: Hoe om te gaan met bijv. een bus-afrit die juridisch geen afrit is want uit de vluchtstrook komend, maar juridisch wel snelweg.
Zoals deze afrit bij Badhoevedorp: Op Streetview is het niet te zien maar inmiddels staat er onderaan wel een einde snelweg-bord. Of deze bij Apeldoorn?

Volgens de wiki zou dat volgens mij een motorway_link moeten zijn, maar persoonlijk vind ik dat onoverzichtelijk. Het is zoals je zegt niet een ‘echte’ afrit en zo ziet het er meestal ook niet uit. Ik zou dus voor zijn om het nu highway=service te laten, en later eventueel highway=busway.

De tag lijkt nu in Enschede massaal uitgerold te worden. De ondersteuning door OSM Carto en vooral OSM Inspector is er nog niet. Vooral de laatste lijkt me erg belangrijk, omdat we daardoor vrijwel geen foute OV-routes in Nederland hebben (hulde voor Leo Slager).

Ook wordt de tag toegepast op eindpunten van buslijnen en busafritten, wat niet de bedoeling is volgens de Wiki-pagina van highway=busway. Het lijkt me dus het beste om ook hier highway=service te herstellen, tot de ondersteuning er is.