Latukarttaa?

Pohdin OSM-pohjaisen latukartan laatimisen perusteita. Ensinnäkin on joukko latuihin liittyviä asioita joita voisi kartoittaa esim. … piste:type=nordic, piste:grooming, piste:difficulty, piste:grooming:skating:lanes, piste:grooming:classic:lanes & lit

Tämän lisäksi voi tietenkin “vakiintuneita reittejä” merkata relaatioina type=route, route=piste, piste:type=nordic ja liittää näihin mukaan joukon erilaisia ominaisuustietoja kuten name, description, distance, network, operator ja website

Näiden lisäksi on mielestäni myös kiinnostavia kartoitettavia esim. latujen tienylitykset. Näihin olen itse käyttänyt crossing=uncontrolled & ski=yes

Tuleeko vielä jotain muuta latuihin liittyvää olennaista kartoitettavaa mieleen? Olisiko jotain hyviä esimerkkejä latukartoista jotka hyödyntävät OSM:n geometriaa näiden lisäksi…
http://www.opensnowmap.org/
https://openskimap.org
https://slopes.waymarkedtrails.org

Nostaisin myös esiin opastekyltit. Näiden kartoittamista tekisi myös mieli tehdä, mutta mielellään kuulisin hieman kommentteja ajatuksiini ennen “laajempaa käyttöönottoa”. Itse luokittelisin opasteet neljään pääluokkaan…

  1. “reittiopaste”, joka pyrkii tavalla tai toisella opastamaan yksittäisen reitin kulkusuunnan esim. risteyksissä. Tämän kodalle olen kaavaillut tagiksi information=route_marker. Noodin voisi liittää myös reittiä kuvaavaan relaatioon.
  2. “reitin kilometritolppa”, joka kertoo paitsi sen että millä reitillä ollaan myös sen paljonko reittiä on kuljettu tai vaihtoehtoisesti jäljellä. Tälle olen pohtinut tagiksi information=milestone, johon en tosin ole aivan täysin tyytyväinen, toki reitin nimi ja kilometrilukemakin olisi hyvä ottaa myös talteen. Ko. noodin voi edelliskohdan tapaan liittää myös reittiä kuvaavaan relaatioon.
  3. “tienviitta”, joissa tyypillisesti risteyksissä kuvataan etäisyyksiä useisiin eri paikkoihin ja mahdollisesti mukana myös kuvake “kulkumuotoa” kuvamaan koska voi olla eri reittejä esim. hiihtoladuille ja vaellusreiteille. Tällä lienee jo vakiintunut tagi information=guidepost. Tämän kohdalla olisi toki olennaista jotenkin kirjata ylös myös noiden eri viittojen sisällöt. Siihen en ole vielä keksinyt sopivan yksinkertaista metodia. Monimutkaisten destination-relaatioiden käytölle en ole oikein vielä lämmennyt. Tämän sisällön taltioimisen olen ajatellut hoitaa yksinkertaisesti esim. description-tagin alle.
  4. "opaskartta", tällekin lienee jo vakiintunut information=map tagi olemassa

Sikäli mikäli ko. opaste liittyy latuihin niin voisi vielä tagittaa ski=yes, niin saa sitten helposti poimittua massasta ne opasteet jotka liittyvät latuihin.

Miltä nämä minun ajatukset kuulostavat?

Hei,

En valitettavasti harrasta hiihtelyä, joten en osaa ottaa kantaa substanssikysymyksiin, mutta aikoinaanhan oli käyttäjä Caballistan (jonka jopa tapasin jossain ihan ensimmäisissä Suomi OSM meeteissä) ylläpitämä latukartta.fi -palvelu, jonka domain on tosin ollut jo monta vuotta kaupan.

Ehkä huomasitkin tähän liittyvän vanhan ketjun tällä samalla foorumilla? En tosin tiedä, onko noista vanhoista mietteistä mitään apua. Wayback machine on myös arkistoinut joitain osia tuosta latukartan sivusta, mutta ilmeisesti ei esim. Piirto-ohje -osuutta.

Yst. Tolstoi21

Kansalliselle visualisoinnille olisi tarvetta. Nuo Houtarin linkkaamat kansainväliset palvelut hoitavat kyllä kartoituksen tukitoimet, eli niistä on helppo katsoa datan kuntoa, mutta kotimainen versio kaipailisi niitä kotimaisia Maanmittauslaitoksen tms. taustadatoja. Kotimaisen ratkaisun pitäisi noudattaa Lipas tietokantaa ja OSM latuja siten, että molemmat löytyisivät. Nyt kotimaiset ratkaisut ovat lähinnä kuntien omia ja sitten Lipas visualisointeja. Eli kukaan ei julkaise OSM latudataa kotimaisissa latukartoissa - ainakaan kattavasti. Sinällään tämä on ihan järkevää, koska Lipas kattaa kotimaiset ladut paljon OSM dataa kattavammin, mutta omilla kotinurkilla OSM on nyt oikeasti totuudenmukaisempi kuin Lipas ja sekin olisi hyvä kartalla näkyä.

Ehkä ikioman uuden OSM visualisoinnin tekeminen ei ole järkevää vaan parempi olisi, että joku nykyisin jo toimivista koko maan kattavista latukartoista ottaisi sen omaan palveluunsa nykyisten latujen rinnalle.

Houtarin ajatuksista itselle juuri nyt lähimpänä on tuo Tienviitat. Eli ensimmäinen homma olisi kuvata nuo lähilenkkien kyltit, jolloin matkat, suunnat, lenkkien nimet olisi helppo poimia suoraan koneelta eikä aina muistamalla viisi riviä edelliseltä lenkiltä, joskin lisälenkkeily vaikkapa kylttien takia ei ole paha asia ihmiselle sekään.

Lisäksi viimeaikoina olen tuskaillut yksisuuntaisuuden kanssa, eli talvella jokin ura on selkeästi yksisuuntainen latu, mutta kesällä polkuna täysin kaksisuuntainen. Miten hanskataan siis tuollainen kauteen ja lajiin liittyvä suuntaisuus?

Sitten on olemassa ilmeisen suosittu http://kartta.latutilanne.fi/, jossa ei ole latujen geometriaa mukana ollenkaan. Sen sijaan latuviitta.org:lla on tuskin mitään tekemistä latuviittojen kanssa, paitsi nimen kautta, joka liittyy tähän http://latuviitta.org/vanha_Latuviitta/images/Latuviitta.jpg.

Viime talvi kun oli erinomainen hiihtotalvi pääkaupunkiseudulla, itse tuli hiihdettyä kaikki lähiladut n. 20 km säteellä ja niitä täällä Vantaalla kyllä riitti. Olin aika pettynyt tähän “viralliseen” latukarttaan: https://ulkoliikunta.fi/ - siinä ei edes ihan kaikkia latuja ollut, ehkä n. 95% laduista, mutta huomasin, että osa ihan koneella ajetuista laduistakin puuttui. Ladut myös vaihtelee vähän talvesta talveen, esim. Helsingin Talin golfkentän ladut ulkoliikunta.fi näytti edellisen vuoden ladut kun viime talvena ne menivät oikeasti vähän eri reittiä, jotka OSMissa olivat oikein. Myöskään tuo latukartta ei edes kaikille laduille näytä, onko kyseessä vapaan vai perinteisen tyylin latu. Ladun kunto ulkoliikunta-kartalla oli myös vähän mitä sattui eikä sitä kovin ahkerasti päivitelty. Edellisinä talvina oli mielestäni parempi tilanne ja ulkoliikunta.fi -karttaa päiviteltiin ahkerammin.

Olen itse noita PK-seudun latuja ahkerasti päivitellyt OSMiin niiltä osin kun itse niitä hiihtelin. Paras latukartta mitä olen löytänyt on https://openskimap.org/?obj=39c9d7838613ce5de57d6c99d1d17bd5de551157#13.32/60.26507/24.87363 , mutta ei sekään täydellinen ole. Muutoin pidän tuosta openskimapistä, mutta siitä ei näe helposti yhdellä vilkaisulla onko joku latu vapaan vai perinteisen latu. Itse haluaisin, että kartalla näkyvä viiva jotenkin korostaisi joko värillä tai jollain reunuksella tms. onko latu perinteisen latu vai vapaan hiihtotavan. Ainakin itselleni ladun tyyppi perinteinen/vapaa on kaikista tärkein tieto, koska hiihdän pelkästään luisteluhiihtosuksilla.

Open SnowMap näyttää tuon hiihtotyylimahdollisuuden hiihtäjäsymbolein

http://www.opensnowmap.org/

Eli datahan siellä jo on (jos se siellä on kirjattuna) ja tässä on nyt sitten kyse näiden erilaisten karttapalveluiden visualisointikyvystä, eli millaisia asioita ovat keksineet näyttää. Itse käytän näitä kahta palvelua ristiin ja kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa.

Itselle tuo sinun kaipaama ei ole kriittinen tieto, koska jos luistelubaana muuttuu perinteisen uraksi, niin sitten tasatyönnetään. Toki pääkaupunkiseudulla taitavat liki kaikki koneellisesti hoidetut ladut olla enemmän tai vähemmän luisteltavia. Pelkkää perinteisen baanaa on kovin vähän, koska hoitokoneena on liki aina iso latutamppari moottorikelkan sijaan. Eli oikeasti pelkkään perinteiseen hiihtoon kelvollisia kaupunkien ylläpitämiä uria on todella vähän.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä - Ulkoliikunta.fi kartalle pitäisi ottaa sen Lipas latukartan lisäksi omana tasonaan tämä OSM latukartta, jolloin hiihtäjällä olisi kaikki tarjolla oleva data käytössään niin halutessaan.

Se mikä tässä nyt minusta puuttuu on Trailmap (https://trailmap.fi/) tasoinen lokaali sovellus hiihtoladuista, eli nuo nyt tarjolla olevat OSM latukarttapalvelut ovat globaaleja, eikä niissä osata hyödyntää paikallisia erikoisuuksia, kuten vaikkapa maanmittauslaitoksen peruskarttaa ja ilmakuvia, jotka ovat erinomaisia lisävälineitä tähän puuhasteluun paikallisesti.

Pysäköintialueet, sillä jostain on aina lähdettävä. Pysäköintialueet indikoi aluetta tuntemattomalla että noniin tonne ensin ja siitä alkaa hiihto. Ikänsä alueella liikkuneet eivät kaipaa ja siksi useat latukartat onkin niin surkeita, kun ei ole muistettu ajatella uusia kävijöitä.

Kaikki erilaiset taukopaikat: laavut, kodat, tuvat, tulentekopaikat, picnic shelter…

Kahvilat, ravintolat reittien varrella tai lähellä esim. 500 m reitiltä

Koiraladut. Taitaa olla dog=yes.

Korkeuserot ja maastonmuodot

Reitin korkeusprofiili, joka näyttää nopealla silmäyksellä onko tasaista vai muuta.

Näköalapaikat, nähtävyydet

Suosittelut reitit, parhaat reitit, hienoimmat reitit

Onko reitti kunnostettu esim. edeltävän 7 päivän aikana, eli onko se käytettävissä

Koska reitti on viimeksi kunnostettu

Koska reitin kunnostus aloitetaan

Koska reitin kunnostus lopetetaan

Yleisesti visuaalisuuteen liittyen: Talvella luonnossa on vihreää kovin vähän ja enemmän valkoista-sinistä. Esim. suot, järvet ja pellot peittyvät lumeen, joten ne voi ja kannattaa visualisoida valkoisiksi.

Openskimap.org on aikas hyvä!

Nostetaanpa tämä parin vuoden takainen aihe uudestaan ruudulle. Yllä listattujen globaalien sovellusten lisäksi kotimaan johtava ratkaisu lienee ladulle.fi palvelu joka taitaa pääasiassa käyttää LIPAS-dataa, mutta siellä on selvästi myös muutakin (käyttäjien lisäämää?), ei kuitenkaan OSM-dataa.

Trailmap on uuden vektorikarttamoottorin myötä laajentanut datalähteitään ja karttatyylin variaatioita, tätä kautta syntyi hieman oheispuhteina myös “talvikartta” jossa OSM ja LIPAS ladut. Samalta kartalta löytyy myös sekä kävelijöiden synnyttämät talvipolut ja huollettuja talvipolkuja, retkiluisteluratoja jne. OSM-dataa. Ideana on edelleen tukea kaikenlaista liikkumista, ei vain yhtä lajia. Latutiedot ovat hiihtäjien lisäksi erittäin kiinnostavia myös muille talvisessa luonnossa liikkujille koska ladut merkittävästi rajoittavat reitistöä monin paikoin.

Nopealla tarkastelulla OSM-kartoitukselle olisi tilausta. Nyt LIPAS on selvästi kattavampi ja OSM pääosin toistaa (tosin puutteita on paljon), mutta joillakin alueilla mukavasti täydentäen.

Mahtaako täällä foorumilla olla kiinnostusta kartoituksen edistämiseen? Ajantasaiset yksinkertaiset ohjeet olisivat varmasti hyödylliset, nyt taitaa löytyä lähinnä vanhan https://community.openstreetmap.org/t/osm-n-pohjainen-latukartta-www-latukartta-fi aiheen seasta vinkkejä ja lisää noiden globaalien sivustojen ohjesivuilta.

Tiedoksi:

Reitit eivätkä kohteet täsmää Lippaaseen (eikä Openstreetmappiin) - kartalla on ainakin kaksi vuotta vanhaa tietoa: 2021 OSMista & Lippaasta poistettu kota näkyy yhä.

Lapin neljän merkittävän matkailukunnan otannalla reitistöt ovat Lippaassakin osin puutteellisia/vääriä, joten Lippaaseenkaan ei valitettavasti voi luottaa, vaikka kuntien se pitäisikin pitää ajantasalla.

Eiköhän latukartoituksessa kannata operoida ihan Trailmapin yleisillä ohjeilla lisäten siihen ne piste:type=Nordic asiat, eli en nyt ihan heti keksi miksi kovin paljon lisää tarvitsisi ohjeistaa. Katsoo noista kansainvälisistä palveluista, jonkun hyvän latuverkoston ja kopsaa ajatukset siitä. Esimerkkinä nyt vaikkapa Helsingin Paloheinä:
https://www.opensnowmap.org/#map=14/24.931/60.248&b=snowmap&m=false&h=false

Siellä on minusta riittävän monipuolinen verkosto, josta löytyy varmaan kaikki keskeisimmät esimerkit.

Ladulle.fi palvelusta minulla on suunnilleen samat kokemukset, eli ainoa aito vapaasti muokattava tieto on ne latukommentit, jos verkostoa pitäisi korjailla, niin menee kyllä sormi suuhun.

Mutta koska Trailmapista ilmeisesti pullahtaa jollain aikataululla latukarttaversio, niin nyt todellakin kannattaa niitä kotilatuja viritellä OSM dataan.