De weilanden van 3dShapes

Zoals de meesten van ons wel hebben ontdekt, zijn de gegevens die uit de 3dShapes imports komen niet altijd even nauwkeurig. Naast de vaak slordige geometrie ontbreken er ook enkele soorten landgebruik. Ik heb nu een makkelijke manier gevonden om de weilanden van 3dShapes te onderscheiden van overige grasvelden, zodat we ze met weinig moeite de tag landuse=meadow kunnen geven.

De samenvatting van mijn methode is dat ik in Overpass Turbo alle objecten met landuse=grass en source=3dShapes in een gebied opzoek en download in JOSM. Dan scheid ik met de zoekterm -areasize:-8000 en de knop “unselect nodes” de grote van de kleine “grasvelden”. Daarna deselecteer ik handmatig grote grasvelden die geen weiland zijn en verander ik de overgebleven selectie in één keer in landuse=meadow. De areasize is een beetje nattevingerwerk, maar je komt er een eind mee.

Problemen die ik vaak tegenkom zijn akkers die als gras gemapt zijn, verkeerde geometrie (vooral bij boerderijen) en grasvelden langs wegen die samen met een weiland als één object zijn gemapt. Soms pas ik die aan, maar als dat teveel tijd kost focus ik op het aanpassen van weiland tags.

Op deze manier heb ik al het Binnenveld (de polders tussen Ede en Rhenen) aangepast. Het resultaat is goed te zien op de CyclOSM kaartlaag op osm.org door een kleurenverschil tussen gras en weiland.

Ik deel dit om jullie op de hoogte te stellen van wat ik doe en ook zodat jullie er ook baat bij hebben en we samen de kaart kunnen verbeteren. Vragen en suggesties worden altijd gewaardeerd.

Prima aanpak. Ik zal zelf toch geneigd zijn om het samen met watergangen op te pakken.
Als extra informatiebron is deze nuttig: de Atlas van de Leefomgeving. Daar zijn per landbouwperceel de gewassen en type landbouw weergegeven.

https://www.atlasleefomgeving.nl/kaarten?config=3ef897de-127f-471a-959b-93b7597de188&gm-x=156301.08000000005&gm-y=463436.5399999999&gm-z=7&gm-b=1544180834512,true,1;1553094452989,true,0.8;&activateOnStart=layermanager,info

BRP Gewaspercelen is inderdaad een heel nuttige kaartlaag hiervoor. Die heb ik zelf standaard als WMTS-laag actief in JOSM.

Over welk onderdeel van de watergangen heb je het hier?

Simpelweg het intekenen van watergangen: perceelsloten, vaarten en dergelijke. Vaak moet ik die uit de 3dshapes polygonen snijden. Als ik dat doe pas ik meestal gelijk het type landbouw toe.

Dat doe ik ook wanneer ik specifiek bezig ben met geometrie aanpassen, al laat ik de kleine perceelsloten, waar we er in NL honderdduizend van hebben, meestal links liggen. Waar ik het nu vooral over heb is om op een grotere schaal specifiek de tags van weilanden te wijzigen.