spamfilter inbox OSM niet waterdicht?

Niets in het leven is waterdicht, maar de spamfilter in OSM werkte prima tot nu toe… Kreeg nooit vreemde mailtjes totdat ik er door een medemapper op geattendeerd werd. Afspraak- dating voorstellen e.d. waar ik helemaal geen tijd voor heb :slight_smile:
Maak die mailtjes uiteraard niet open, maar toch…
In m’n reguliere mail komt het dan nog deels in de spambox, maar in de inbox van OSM staat die er toch wel.
Wanneer het structureel wordt en meer OSMappers er last van krijgen dan toch maar eens actie opzetten?

Kennelijk kan de filter in OSM die berichten niet (voldoende) stoppen of wellicht floept er af en toe toch een tussendoor.

De vraag is dus hebben meer medemappers er last van?

Wanneer je vragen krijgt van nieuwe mappers met… Is dat normaal. …dan sta je toch met de mond vol tanden.

me too

+1.
Plus een heel draadje op DE:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=72240

In de wereldwijde Discord server zijn deze berichten eerder deze week ook al naar voren gekomen. Zover ik weet zijn de DWG en andere relevante groepen ondertussen op de hoogte.

Eggie en Commodoortje:

Als ik ben ingelogd op OSM dan zie ik onder jullie namen een linkje staan met het emailadres waarop ik je via OSM kan bereiken, bv. email=xxxx. Als ik daar op reageer dan zien jullie als het goed is mijn antwoord in jullie OSM mailbox verschijnen, maar ook een kopie daarvan op je normale e-mail adres dat is gekoppeld aan je OSM email adres. Bv. m-XXXXX-XXXXX@messages.openstreetmap.org.
Als ik jullie wil antwoorden op je forum adres, kan dat alleen maar als ik zelf ook een forumadres heb, maar vanaf het moment dat je ooit dat andere adres openbaar hebt gemaakt, en dat kan gebeuren zonder dat je dat zelf wilt als je bv. veel mailtjes krijgt via OSM (in het geval van eggie kan ik me dat goed voorstellen), dan is het een kwestie van tijd voordat dat e-mail adres ergens op een lijst opduikt die wordt misbruikt voor spam.
Het is niet anders.
Zelf heb ik recent ook - voor het eerst - een spambericht op mijn OSM account gekregen.
Bij de DWG is de situatie inmiddels ook bekend.

Ik heb er ook een ontvangen

me too

ik ook

tip:
De meeste providers staan meerdere adressen (en meestal dan ook nog wat aliassen per adres) toe. Gebruik er één speciaal voor internetbankieren en dergelijke zaken, één voor privé -mail, één voor webwinkels en dergelijke. Dan hou je de boel enigszins gescheiden en overzichtelijk en kan je (soms) nagaan hoe de spam ontstaan is.

Twee weken nadat ik me eind februari aangemeld had (en het welkomstmailtje van eggie had gekregen) kreeg ik al blootreclame van Amy_230900m-931008-03a20f@messages.openstreetmap.org, met logo van OSM.

Hi, een permanente bewaker op de achtergrond doet ook wonderen, denk ? Die plaatst zelfs OSM mails soms in het verkeerde plekje SPAM. Je moet er naar kijken en soms duurt dat even een dag of wat.
Maar OSM post gaat naar een permanent ander mail adres, maar dat stamt uit de begin jaren van het net, OSM levert dagelijks veel post op. Net als post zonder omschrijving of onbekende afzenders, dumpen en die scheiding zorgt gelijk voor een selectie :slight_smile:

Beste Guido
Amy ken ik niet en heb haar echt niet op je afgestuurd :slight_smile:
Hoe de route gaat van zo’n mailtje… even geen idee?
Het gaat in ieder geval via een server van OSM.
De waarschuwing dat er een mailtje binnenkwam zit dan soms weer in mn spambox.
Blijft vreemd… om de mailbox te gebruiken zul je toch een osm account moeten hebben.

Hi, mijn eerdere commentaar was niet geheel in overeenstemming met de werkelijkheid, I got one too. From Dolores Lingle she left the safety borders behind, so did I with her.