Gebruik van highway=give_way

Op de discord server kwamen we met een paar mappers er niet helemaal uit hoe we voorrangskruisingen moesten taggen. In Nederland hebben we verschillende voorrangsborden:

Die eerste twee kunnen met priority_road=designated worden getagd. Die laatste kan met highway=stop. Die 4 driehoek borden zijn voor het aangeven van de voorrang op een kruising. Het een na laatste bord wordt altijd met haaientanden aangegeven. Op wiki wordt dit als highway=give_way omschreven. Op de wiki pagina [1] staat echter helemaal niets over het gebruik van give_way in Nederland. Ook op het forum hier is er erg weinig over deze tag te vinden.

Weet iemand misschien meer over hoe de voorrang getagt kan worden en of het uberhaubt gebruikelijk is in Nederland?

[1] https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=give_way

Als een weg in NL bebord is met B1, dan zullen alle zijwegen zie er op uitkomen het bord B6 vlak voor de kruising hebben, of B7 als de wegbeheerder vindt dat de situatie daar om vraagt.
Persoonlijk plaats ik alleen B6.

Ik tag highway=stop altijd als ik er een tegenkom. Gebeurt echter niet zo vaak.
Highway=give_way + direction=forward/backward tag ik redelijk vaak, voor bord B6 en/of haaientanden. Dat doen ook collega mapper’s in mijn buurt, dus ik ben niet de enige :slight_smile:
Ik tag ze niet altijd, dat vind ik te ver gaan. Highway=secondary’s hebben vrijwel altijd voorrang t.o.v. unclassified’s, dat vind ik de moeite niet waard. Ik tag het wel als het voor datagebruikers niet vanzelfsprekend is, bijvoorbeeld als een fietspad voorrang heeft. En dat gebeurd in NL vrij vaak (in DE vrijwel nooit, bijvoorbeeld)…

Wat is er onduidelijk aan die regels m.b.t. highway=give_way? Ik zie geen groot probleem. En ander verhaal is: wat doen we met ‘voorrang van rechts’ kruisingen? Daar bestaat, voor zover ik weet, geen tag voor. Misschien omdat dat in GB nooit gebeurt. Maar hier komt het wel eens voor dat die secondary geen voorrang heeft t.o.v. die unclassified. Dat zal datagebruikers wel eens verrassen en is dus een tag waard. Maar misschien is dit een vraag voor een ander draadje.

Misschien dat het ook komt omdat op de wiki niets over NL wordt gezegt en dat de afbeelding volgensmij een Brits voorbeeld is. Misschien dat de wiki pagina dan aangepast moet worden (zowel die van highway=give_way als de nederlandse borden).

In Belgie wordt de tag highway=give_way ook een stuk vaker gebruikt (nu zegt dat niets) maar in NL voelen mensen hier dus minder voor om het te mappen of ze weten het niet.

Maar goed, volgensmij is het voor mij dan wel duidelijk. Je kunt op die voorrangskruisingen met highway=give_way de voorrang aangeven op de zijwegen.