Rondje Hooghalen, nu stroompjes en een ijsbaan mappen.

Vandaag was het uitstekend weer om weer eens op pad te gaan met het juiste vervoermiddel en gereedschap.

Het doel voor vandaag om data te verzamelen over de loop van het stroompje “Anreperdiep” tussen Assen en Hooghalen.

Net buiten Assen komt in het “Anreperdiep” een stroompje uit.
Zo’n geweldig heerlijk kronkelend stroompje, ach zie de foto’s




Kom ik vlak bij de A28, zie ik dat het stroompje via een duiker door het “Anreperdiep” gevoed wordt.

Enfin richting het oefenterrein “De Haar” gereden, dit terrein is afgesloten voor gemotoriseerd verkeer.

Het eerste stuk “Anreperdiep” vanaf de A28 is al gemapt en de oevers zijn daar erg drassig.
Verder op zijn de oevers beter begaanbaar.

In Laaghalen trof ik deze straat naam aan, er is geen enkele kaart die deze straat goed vermeld heeft, behalve nu OSM.

De “Nijlanden” staan er ook maar gedeeltelijk op.
Kon ik ook mooi 4 wp’s aanmaken om de begraafplaats te mappen.

Weer terug in de dorpskern, kon ik mooi een poi aanmaken voor “Het wapen van Scotland”

Even verderop staat een monument ter nagedachtenis van 6 gesneuveld Canadezen bij de bevrijding van Hooghalen.

Nu maar verder naar de mooiste ijsbaan van Drenthe, onderweg heb ik ook de omtrekken van de zandverstuiving “Het witte zand” maar even opgenomen.

Vervolgens richting Geelbroek gegaan, want in het "Grote zand mistte nog een stuk fiets pad.
Nog niet alle borden zijn al gereed voor het seizoen.

Na een tijdje fietsen kom ik bij het Lancaster monument, stond ook nog niet in OSM.


Op weg naar huis, nog even langs een ander zijstroompje van het "Anreperdiep"gereden.
Thuis stond er weer 50 km op klok.

Het volgende stuk Deurzerdiep maakt het je gemakkelijk: vanaf het gekanaliseerde deel tot boven het Ballooër veld staat de gemeentegrens van Assen keurig gemapt, en dat is precies de loop van het diep.

Het blijft raar dat de ‘trots van Drenthe’ grotendeels ontbreekt … vanaf Oudemolen gaat het pas weer verder.

Leuk die fotoverslagen! :sunglasses:

Dit soort stroompjes zijn best wel moeilijk.
Ik dacht dat ik de bron kende, maar die brede sloot vanaf het Hijkerveld stond zondag kompleet droog.
In feite begint het stroompje nu op het oefenterrein “De Haar”.
Het stuk tot aan de A28 is deels gekanaliseerd, maar ook deels heel erg drassig.
Vanaf “Van Den Muyzenbergpad” is er een aftakking welke richting Schipborg gaat, het grootste deel van het water gaat via het Deurzerdiep, welke tussen Assen en loon in de Noord_Willemsvaart komt.
Het is een beetje moeilijk om dit soort dingen te mappen.
Ik zal een moeten regelen dat iemand mij aan het beginpunt afzet, langs de stroom lopen en dan aan het eindpunt weer oppikt.
Lopen is niet echt mijn hobby, ik zoef liever op fiets erlangs.

Dit soort kommentaren is voor mij een stimulans om de volgende keer weer die lastige fototas mee te nemen.
Ik was even bang teveel foto’s te plaatsen, zelf vond ik thuis dat ik weer te weinig foto’s had genomen.
Erg handig zijn de foto’s waar straatnaambordjes opstaan en natuurlijk overzicht foto’s van de situatie.
Voor 20 jaar terug heb ik weleens luchtfoto’s gemaakt met een RC zwever, dat was vanwege het doorspoelen slecht een foto per vlucht.
Nu met die digitale pocket camera’s biedt zo’n techniek ongekende voordelen.

Je kunt je hart ophalen als dit nog steeds je aandacht heeft. Er zijn zelfs NL OSM-ers die met quadcopters vliegen (nou ja testen doen): http://blog.opengeo.nl/

Vaak is het ook ontoegankelijk, je mag er niet komen, of het is gewoon niet te lopen.
Is het niet zo dat het stroompje richting Loon het oorspronkelijke Deurzerdiep was? De inlaat is nu iets noordelijker aan de Meanderdijk, maar je ziet op de foto’s duidelijk de oorspronkelijke loop.

Ik vind het altijd weer leuk op satellietfoto’s die riviertjes te volgen en te kijken waar het ongeveer begint. Of een oud stukje ogenschijnlijk dichtgeslibte sloot te vinden en dan later te zien dat het eigenlijk een riviertje was ( http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=groningen&sll=53.209792,6.615926&sspn=0.003759,0.008272&g=Hijken,+Midden-Drenthe,+Drenthe&ie=UTF8&hq=&hnear=Groningen&ll=53.209483,6.616237&spn=0.003759,0.008272&t=h&z=17 ) zoals dit stukje van de Hunze midden in het industrieterrein. Of deze: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s_q&hl=nl&geocode=&q=assen&sll=53.209483,6.616237&sspn=0.003759,0.008272&g=Groningen&ie=UTF8&hq=&hnear=Assen,+Drenthe&ll=52.975354,6.5596&spn=0.003779,0.008272&t=h&z=17
Daar heb ik ooit 3 jaar lang iedere dag over het bruggetje gelopen, en nu pas realiseer ik me dat het dezelfde stroom is die hier in Groningen op 100 meter van mijn huis ligt. Ik had dus ook met de kano kunnen gaan …

Hoe meer fotos en hoe meer toelichting hoe leuker. Enne… ze mogen best wat groter… enne… laat die tas maar thuis… steeds dat uitpakken … geen doen… neem alleen de camera mee…

Ik heb er eens in gesnuffeld, ik vind het machtig interessant, echter zoiets betekent gewoon dat je begint met eigenlijk een nieuwe hobby.
Nu fiets ik rond, geniet van de omgeving en het mappen is gewoon bijzaak.
Zo vliegtuigmodel tekenen is het werk niet, ik teken al 5 dagen/week met Inventor.
Wat doorsnedes maken en nesten en als dxf wegschrijven.
Fab lab in Groningen heeft 3D CO2 laser snijmachine, waar men gebruik van mag maken na een curcus van 100 euro.
Tsja, maar ik moet ook nog 5 dagen in de week uit werken
Hoewel ik regelmatig een route plan om data te verzamelen om te mappen.

Dat weet ik niet.
Ik vind het moeilijk om oude situaties te konstrueren, is dacht ik ook niet de bedoeling.
Al die riviertjes zijn recht getrokken, met als resultaat dat met veel regen het water direkt Drenthe uitloopt.
Het “hoogte” profiel van Drenthe is voor te stellen als een omgekeerd soepbord.
Net voorbij Ekehaar, richting Rolde, is er een brug over het “Amerdiep”, is ook nog niet gemapt, daar zie je aan de linkerkant zo’n afgesneden bocht.

Zelfs iets zuidelijker, zelfs iets ten zuiden van waar “Van Den Muyzenbergpad” over het “Anreperdiep” gaat.

Volgens Wiki gaat de Drentse A met een sifon onder het Noord-Willemskanaal door, ca. 200 m ten zuiden van de “Witte molen”, het stroompje heet daar “Oude A” en deze komt uit in de"Eelder Schipsloot".
Beide stroompjes zijn nog niet gemapt.
Als ik dan verder naar het noorden kijk, zie ik het verbindingskanaaltje tussen het Friese veen en het Noord-Willemskanaal ook nog niet gemapt is.

Als je nu het blad naar rechts schuift, dan zie je links het stroompje wat ik zondag gemapt heb.

Dat vind ik zelf ook, als ik die foto’s van Noordfiets zie…
Ik zet ze bij flickr, ik moet toch gaan kijken hoe het bij imageshack.us werkt.

Alleen camera meenemen op de fiets is niet zo praktisch met een S9600 .
Net te groot, zwaar en lomp.
Alternatief zou zijn om een Fujifilm FinePix F70EXR aan te schaffen, want die past in een van de achterzakken van mijn wielershirt, maar dan blijft die S9600 ongebruikt thuis liggen.

Dat staat inderdaad in alle info. Maar in werkelijkheid kruist ie de Eelder Schipsloot en loopt verder naar de Meerweg/Cafe Friescheveen. Vandaar naar de brug, een gekanaliseerd stuk voor de veenafgraving. Dan stukje Noord-Willemskanaal, om iets noordelijker weer als Hoornse Diep langs de Hoornse Dijk verder te lopen. ( en later als Aa en Reitdiep ).
Op de engelse Wikipedia staat ook nog dat ie oorspronkelijk in het Selwerderdiep uitkwam. Eigenlijk moet dat zijn dat de Hunze en Aa daar ( bij Adorp ) samen kwamen.

Het polderstuk is eigenlijk niet te mappen, tenzij je een Fries met een polsstok inhuurt.

Altijd toestel bij me, altijd te lui om hem uit het tasje te halen: maar soms …

Bijna aan het eind van de Drentsche Aa het gemaal Electra:

Als je teveel op je GPS kijkt krijg je dit, als ik een rammount had gehad, had de mount in mijn maag geramd …

Ook vaarroutes moeten gemapt:

De apparatuur, inmiddels gebruik ik ozi:

Nou aan de apparatuur ligt het in iedergeval niet :smiley: Ik had ook wel interesse in zo’n quadcopter om op basis van de gps grids te laten vliegen maar het bereik blijkt klein en de besturing toch nog erg lastig. Zo’n modelvliegtuig trekt me minder. Te gewoontjes ofzo (ik weet het, het slaat nergens op, maar zo voelt het nu eenmaal).

Ha, ja zo’n cameratje van <100 euro maakt ineens één van 1000 euro grotendeels overbodig lijkt het wel. De reden dat ik niet veel foto’s maak onderweg is dat ik geen camera heb die snel start en voor point en klik geschikt is. Elke keer stoppen, uit het hoesje halen, dop eraf, opstarten, foto, afsluiten, dop erop, in het tasje, opstappen is me teveel moeite. Gewoon een graai in het vestzak, klik foto en evt terug onder het fietsen trekt me al meer.

… dat hoef ik dus geen twee keer te vragen… :wink:

Klein fototoestel -geen hoes of tas- aan koord rond hals en dan achter in wielershirt. Ik maak vrijwel alle fotos al rijdend. Moet ik al fotograferend plotseling beide handen aan het stuur hebben dan laat ik het toestel gewoon los. De laatste vier jaar was dat maar een keer nodig.

Zo. Dat lijkt me een smak. Over de kop geslagen? Helmpje nuttig… De tegenwoordigheid van geest om ook in benauwde situaties te fotograferen…

MyGuide ??? Dat is geen Garmin toch? Kunnen daar osmkaarten op? En op welke manier gebruik je dan ozi? Ondertussen google ik verder … allemaal nieuw voor me…

Salto voorover bij 30 kmh. De ergste pijn zat in de rug, want ik landde op het fototasje met toestel op de rug. Verder erg veel geluk gehad … Hierna heb ik een helm gekocht, maar ik vind het niks zo’n zweetpot op je kop.

De Myguide is een normale autonavigator, van een inmiddels failliet bedrijf van Roel Pieper, oud Philips-topman. Door het dreigende faillisement gingen ze 2 jaar terug voor 60-70 euro over de toonbank. Ze werken op Windows CE. Met een externe sd-kaart tot 2G kun je er alles op draaien wat voor pocket pc geschikt is. Dus ook MemoryMap en Ozi-Explorer ( en TT en alle ander dingen ). Tevens geschikt als mediaplayer met stereo. De oorspronkelijke navigatie software is IGO, een uitstekend programma omdat je onder het navigeren toch door de kaart kunt schuiven, plus nog wat handigheden. Met een externe batterij ( zo’n dunne lion ) haal ik 8 uur gebruik.

Ik gebruik nu ozi met de stafkaarten van nederland. die routeert niet, maar je kunt werkelijk tot op de meter je positie terugvinden. Maar soms ook zelfgescande kaarten, of gewoon overzichtskaartjes. Of Google satelliet foto’s. Al naar gelang fiets/voet/soort tocht.

Garmin software draait er wel op, maar alleen de los gekochte versie, anders kun je de gps niet vinden. Die heb ik nog niet ( …gevonden, ahum ) Wel de gelockte variant, maar ja, dan zie ik geen positie. De Garmin software is niet ‘slippery’ trouwens.

Thuis kan ik de track op de pc bewerken,naar gpx omzetten en naar osm uploaden.

De rode track is behoorlijk precies. Expres voor JDB even de Oude Aa in beeld: toch jammer dat ik hem niet natekenen mag. Je ziet dat de Aa de Eelder Schipsloot kruist en verderop als Schipsloot verder gaat. Er zijn dus 2 Schipsloten.

Ook in de zeventiende eeuw mapte iemand het Anreeper diep al:

Als er Windows CE op draait kun je er bijvoorbeeld Gosmore op zetten.

Gosmore draait er al op. Alleen heeft die een conflicht met het scherm, waardoor er steeds een venster blijft hangen en er zo’n kaleidoscoopeffect ontstaat. Dat maakt het redelijk onbruikbaar helaas.

Waarom niet? Je zou het stroompje kunnen (laten) importeren van de 3dshapes data, of overtrekken als je als achtergrond 3dshapes in je editor hebt:

Eigenlijk map ik vrij straight alleen die dingen waar ik echt geweest ben. En wat 3dshapes betreft, hmmm, frons. Naar wat ik begrijp , corrigeer me als ik het mis heb, is dat een geconverteerde top10 ( zie ook jouw plaatje naast dat van mij ). De status is mij niet duidelijk, mag het of niet? Want als de geconverteerde versie mag, kan ik net zo goed het origineel in ozi natekenen en de tracks uploaden.
Kortom, ik twijfel …

Het verschil tussen een zweefvliegtuig en een helicopter is dat een een zweefvliegtuig stabiel is, dwz als het toestel goed ingesteld is en je haalt de handen van de knuppels, dan komt het toestel weer in een neutrale stand terecht.
Dat in de neutrale stand terecht komen is natuurlijk afhankelijk van de bouw van het toestel, indien de hoek tussen de vleugels kleiner is dan 6°, dan is het toestel instabiel en heeft dan ook rolroeren.
Eeen helicopter is in principe instabiel en moet dan ook voortdurend gestuurd worden, vergelijk het met een erwt in het midden van een omgekeerd soepbord houden.
Ik heb vandaag een nagedacht over zelf luchtfoto’s te maken vanuit een zwever met een 4 mps camera.
Resolutie 2048x1536 aspect ratio 1.33.
Hoe hoog kom zo’n ding?
'N collega vlieger z’n vliegtuig was ooit eens gezien op 600 m hoogte door een piloot die vanaf Eelde vloog en dat was op een dag met een zeldzaam mooi weertype met heel, heel veel thermiek.
Als vlieger zie je dan nog maar een heel klein vlekje aan de hemel, zonder dat je de stand van het vliegtuig kunt beoordelen.
In de praktijk wordt zo’n vliegtuig omhoog getrokken met een elastiek lijn van ca. 180 m of net een looplijn van 150 m en dus onder optimale omstandigheden met de juiste wind komt het vliegtuig op 150 m hoogte.
Vanmorgen getest met de camera, 30 cm afstand met 28 mm lens en dan komt ca. 40 cm in beeld.
Dus vanaf 150 m hoogte krijg ik een foto met een land oppervlak van 200x150, dat wordt 10 pixels/m
Ik kan het vliegtuig nog besturen tot op een afstand van 400 m, dus ik kan vanaf hetzelfde standpunt een gebied van 1 bij km fotograferen.
Om ea in Ozi te calibreren moet ik dan 4 wp’s per foto prikken
Voorts hebben we nog te maken met wettelijke regels en dat houdt gewoon in dat je niets mag laten vliegen behoudens uitzonderingen.
In de praktijk houdt dat gewoon in dat er alleen gevlogen mag worden vanaf vliegvelden en model vliegvelden, de rest is in feite niet toegestaan.

Als ik op pad ga om te mappen, dan ga ik niet voor een hoog gemiddelde en dan heb echt wel tijd om rustig het toestel te pakken.
Ik ga voor een goede composietie, ik loop wat heen en weer, ik zoom wat in en uit.
Mijn foto’s moeten gewoon af zijn.

We zijn nu een zwever aan het bouwen op http://blog.opengeo.nl/ en hebben naast twee en halve quadcopter ook nog een piepschuimvliegtuig. Voornaamste probleem wat we initieel hadden met de quadcopters was de platform stabiliteit zowel mechanisch en software rammelde.

Ik had al op die url rond geneusd.
Ik vind het profiel wel aardig dun, je bouwt toch geen F3B zwever?
Een 12% profiel geeft toch meer veel sterkte, je weet dat het weerstandmoment toch 1/6bh^2 is?

Vandaag kwam ik min of meer toevallig via een fietsrondje langs het Friese veen.
http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.16357&mlon=6.58282&zoom=15&layers=B000FTF
Nog ff wat foto’s geschoten van de schipsloot, de Oude A en de Witte molen, waar de Drensche A met een sifon onder het Noord-Willemskanaal zou gaan.




Het fietspontje over het Drents diep
http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.14570&mlon=6.68806&zoom=15&layers=B000FTF

De Drentsche A ten westen van Noordlaren.
http://www.openstreetmap.org/?mlat=53.10575&mlon=6.63454&zoom=15&layers=B000FTF