Zaterdag 30 januari, 10:00: virtueel treffen Openstreetmap NL

Beste collega-kaartmakers en liefhebbers van geo-informatie,

Op zaterdag 30 januari organiseer ik redelijk spontaan een virtueel treffen voor Openstreetmapvrijwilligers die zich onder meer bezig houden met het in kaart brengen van Nederland (onderdeel van het Koninkrijk der Nederlanden). Het ligt in de bedoeling om dit een maandelijks terugkerende bijeenkomst te laten zijn, met als doelstelling kennismaking, kennisuitwisseling en uitwisselen van ervaringen. De nadruk ligt op interactiviteit en het werken aan de hand van een “agenda” (richting geven aan het gesprek).

De bijeenkomst begint om 10.00 's ochtends en duurt circa 1,5 uur. Tijdens deze bijeenkomst lijkt het mij goed om allereerst nader kennis te maken met elkaar. Wat is je achtergrond, wat doe je als OSM-cartograaf en waarom doe je het? Een soort interactieve versie van het Wie, wat waar-draadje op ons forum. Kennismaken met de mens achter het avatar :slight_smile:

Daarna is het denk ik goed om na te denken over hoe we invulling kunnen geven aan kennisuitwisseling en stroomlijning van activiteiten. Welke projecten zijn nu gaande en welke kennis hebben we in ons midden?

We krijgen bij OSGeo TV overigens volgende editie met Openstreetmap als hoofdonderwerp, dus het lijkt me ook goed en leuk om hier in comité een voorschot op te nemen voor wat betreft uit te lichten aspecten.

De keuze voor de zaterdag en het tijdstip van 10 uur is redelijk willekeurig gekozen, maar wel met idee dat op een dergelijk tijdstip een redelijke grote hoeveelheid mensen beschikbaar zou moeten kunnen zijn.

Naar ik altijd heb begrepen zijn er meer van dit soort bijeenkomsten geweest, maar ontbreekt het nu aan een kartrekker om hier weer nieuw leven in te blazen. Ik vind het prima om hier de handschoen op te pakken, en al helemaal als dat met een groepje kan! De afgelopen weken proef ik in het contact met meerdere mensen alhier dat daarvoor animo bestaat. Vandaar dit initiatief om van de groep geweldige vrijwilligers (al zeg ik het zelf) een hechter verbond van kaartmakers te maken waarin een ieder een plek en rol kan vinden.

Nog even de praktische details (onder voorbehoud van wijziging):

Wat: Treffen Openstreetmap NL
Wanneer: Zaterdag 30 januari, 10:00-11:30 uur
Hoe: Wonder.me, een platform voor groepsgesprekken
Aanmelding: alhier op het forum of via een privébericht
Locatie: Wonder.me: https://www.wonder.me/r?id=5dcd0b5e-553a-4370-b6eb-db6b00949175

N.B. De ontmoeting vindt plaats op het medium Wonder.me. Ideaal voor groepsbijeenkomsten!

Goed initiatief!
Ik zal erbij zijn (als het ff kan)

Leuk initiatief inderdaad! Ik ben er ook bij.

Staat erin!

Goed initiatief. Ik geef me op.

Goed inititatief. Staat genoteerd.

Lijkt me leuk. Heb het genoteerd

Jammer, dan zijn we met het gezin een weekend in een vakantiehuisje en dat komt dan vermoedelijk wat te slecht uit :-(. Volgende keer beter!

Leuk, mensen! Ik zie er naar uit!
En het wordt hopelijk een terugkerende activiteit, dus Koert, dat komt een andere keer helemaal goed! Fijne vakantie in ieder geval.

Ik heb in het openingsbericht de locatie van de bijeenkomst toegevoegd.
Vanaf 10:00 zijn jullie van harte welkom op Wonder.me: https://www.wonder.me/r?id=5dcd0b5e-553a-4370-b6eb-db6b00949175

Dit wordt globaal het programma:

10:00 Opening en “inloop”
10:10 Kennismakingsrondje

  • Waarom werk je aan Openstreetmap?
  • Wat is favoriete stukje kaart?
  • Waar gebruik je Openstreetmap voor?
  • Wat mis je nog op de kaart?

10:30 Ontwikkelingen in Openstreetmap:

  • Welke gereedschappen zijn handig om te gebruiken en hoe gebruik je ze?
  • Wat kunnen we komend jaar verwachten?
  • Ideeën voor gezamenlijke projecten
  • Openstreetmap Nederland: meer dan alleen een forum?

Goed initiatief. Ik kom langs.

Ben erbij.

Zeker voor herhaling vatbaar! Kwam er wat later tussen.

Halverwege kreeg is wel een bevroren scherm, maar het geluid ging gewoon door.
Kon ook nergens meer op klikken.
Geen idee waar dat aan lag?

Leuk om je weer te zien Eggie. Ook leuk om de anderen weer of voor het eerst te zien. Dank Lachgast voor het regelen en inderdaad voor herhaling vatbaar.

Wat was het leuk om iedereen 'ns te zien! Bedankt dat iedereen is komen opdraven. Zonder mensen geen mensenmenigte. Blij dat enthousiasme ook te proeven. En ook om te horen hoe dat contact er ook al eerder geweest is en met welke bevlogenheid dat wat we al hebben allemaal op poten is gezet.

Ik ga zo even, zoals beloofd een nieuw balletje opgooien voor het volgende treffen eind februari! Wat mij betreft gaan we het zeepkistmodel aanhouden, voeren we een discussie op een bepaald onderwerp en geeft iemand een langere presentatie/demonstratie op een onderwerp. Wat mij betreft kan dat dan plenair. Maar ik ben benieuwd wat voor andere ideeën er leven. Sommige hete hangijzers verdienen het ook om eens nader te bekijken in een persoonlijk treffen.

Enne, Eggie, geen idee wat dat kan zijn geweest. Mijn oplossing is dan meestal: even opnieuw beginnen. Het is een pas opstartende onderneming dus ik neem even aan dat dit euvel op hun lijstje staat om opgepakt te worden.

Ik vond het ook erg leuk en inspirerend!

Er zijn heel veel onderwerpen heel kort aan bod gekomen waar ik wel meer van zou willen weten. Er is zo veel ervaring en zo veel kennis en kunde, en ook zo veel verschillende persoonlijkheden en manieren van denken, fantastisch.

Alleen qua diversiteit zaten we nog niet optimaal. Je zou bijna denken dat er een filter op toetreding tot de OSM-gemeenschap zit!

Dat Wonder-gebeuren moest ik wel even aan wennen. Uiteindelijk zit je gewoon in een videoconf, maar het is mooi om maar 1 URL te hebben en niet elke bijeenkomst weer codes en aanmeldingen te hoeven doen. Maar het werkte nog niet helemaal vlekkeloos.

Algemene onderwerpen die bij mij zijn blijven hangen zijn:

  • Continuïteit en opvolging
    We hebben het zo niet besproken maar er zijn veel mensen, initiatieven en projekten genoemd die voorbij zijn, mensen zetten zelf hele mooie dingen in elkaar, en als ze er mee stoppen dan houdt het op, tot iemand anders de geest krijgt en er opnieuw aan begint. Mensen lijken niet zo geneigd om te denken aan de tijd daarna, wie het dan voort kan zetten en dat je eigenlijk altijd een tweede mens moet hebben die het over kan nemen. Maar misschien is dat alleen mijn indruk.

  • Import, en dan met name periodieke synchronisatie van OSM met bronnen.
    In feite loop je er altijd tegenaan dat eenmalige import, onder voorwaarden en met goede aanpak, wel lukt; maar het opvolgen, dwz periodiek synchroniseren van alleen de nieuwe externe mutaties zonder nieuwere/betere OSM-mutaties te overschrijven of zelfs objecten weg te gooien, moeizaam handwerk blijft. Eigenlijk is dataveroudering misschien een betere omschrijving van het algemene probleem. Je ziet overal dat er een strijd tegen de veroudering gevoerd wordt, maar de tools zijn er niet tegen opgewassen, het is gewoon teveel, en dus nemen we vaak genoegen met “as good as it gets” en na mij de zondvloed. Of het wordt beperkt tot een bapaalde regio, daar is het dan goed zolang 1 persoon het belangrijk blijft vinden.

Dus, Continuïteit en Datasynchronisatie tegen veroudering, dat zijn de algemene OSM-onderwerpen die ik het belangrijkste vind, daar zou ik graag eens over van gedachten willen wisselen.

O ja, nog een: Hoe je meer mensen in het Grote Publiek of van bepaalde doelgroepen in kan schakelen om data in te brengen en te verbeteren met tools waar ze zelf wat aan hebben, en tegelijk dingen die niet kloppen verbeteren. En dat zonder iets van OSM te hoeven weten. (Ja, zoals Alle Bankjes: wandelaars kunnen bankjes in de buurt vinden; als ze een nieuwe tegenkomen kunnen ze hem erin zetten, is hij er niet dan kunnen ze hem disused maken, en blijkt het een picknicktafel te zijn dan kunnen ze het type veranderen).

Als je dan een week niet op het forum komt, mis je zo een bijeenkomst. De volgende keer graag langer van te voren plannen SVP. :frowning:

Hoi Hans! Goede suggestie. Deze kwam een beetje op als poepen, dat geef ik toe.
Maarrrr… inmiddels is de volgende datum reeds bekend. Dat is 27 februari, eveneens een zaterdag.

Als je ideeën hebt, draag ze aan. Het onderwerp is zojuist vastgeprikt bovenin het forum!

Is het mogelijk om het onderwerp telkens te hernoemen naar de eerstvolgende meetup datum/tijd? Dan zie je in een oogopslag wanneer het weer aan gaat (vrij naar het Fries).

Infodisiac, goed idee. Maar nu staat het onderwerp dus vastgeprikt op de bovengevel van het forum. Niet dit draadje, maar het het draadje voor 27 februari.