[Onderhoud routes] Meldingen RouteKloptNiet

Ik heb al enige tijd een Facebook groep Meldpunt RouteKloptNiet draaien. Daar kan het publiek melden als een route in het veld niet overeenkomt met de sites en planners. Er zitten ook een paar leden bij die het in OSM kunnen oplossen.
Vanuit Knooppuntnet planner wordt verwezen naar dit Meldpunt.

Er staat nu een melding in over een verplaatst knooppunt P23 bij Hoog-Keppel (Doesburgse Pad). De melding is redelijk specifiek, maar net niet precies genoeg, dus ik heb ewxtra informatie gevraagd.

Ik ken dat gebied helemaal niet. Is er iemand die deze melding kan bevestigen en oppakken?

O ja, linkje naar de FB-groep:
https://www.facebook.com/groups/WandelingenDigitaal (Ja, hij heette eerst anders maar men dacht dat het over wandelapps en mooie routes ging ipv saai over registreren!)

Beste Peter, Bij je keuze voor FB, terwijl je ook je sporen verdiend hebt in Open Street Map ontgaat mij iets, als je dan ook een meldpunt bouwt op die grote data eter, proef ik een zekere discrepantie tussen die beide doelen. Maar dat kan aan mij liggen.
Temeer daar juist dat FB-conglomeraat zijn vingers heeft uitgestrekt naar de vrije data verzameling beter bekend als Mapillary, wat in deze community ook het nodige stof heeft doen opwaaien.

Welke doelen heb je het over?

Er zijn enorm veel wandelgroepen op facebook. Dat zijn de mensen die de fouten tegenkomen en die graag vertellen wat ze tegenkomen. Dat kan dus heel goed de survey ondersteunen, als je ze kan bereiken en ze gemakkelijk kunnen indienen. Veel mappers zitten ook op Facebook. Ik denk niet dat je daarmee OSM uitlevert aan Facebook. Er is geen koppeling.

Als er konkrete meldingen komen, moeten ze liefst wel opgevolgd worden. Deze ligt op het terrein waar ik niet vertrouwd ben, daarom post ik de melding hier.

Ik heb de melding opgelost zoals gerapporteerd. Maar het zijn van die kleurenverbindingen, ik kan de kleurtjes niet met zekerheid zetten.

https://knooppuntnet.nl/nl/map/hiking#qon9c-qnt62

Meest voor de hand liggend:
geel loopt nu W12-P23 ipv af te slaan bij P23
groen loopt gewoon via W12 en niet meer via P23
Dus
P23-W12 yellow;yellow-red
P76-W12 green;yellow;yellow-red
O30-P23: yellow

En verder zie je hier weer een probleem opduiken, er staat een route in, waarvan je af kan vragen of die nog bestaat.
Er lis hier een Rondje Oude IJssel ingetekend, maar als je de website opvraagt, die bij de route staat http://wandelen123.nl/wandelroutes/rondje-oude-ijssel-42 , dan krijg je route niet gevonden.

Het is een knooppuntroute geworden. https://achterhoek.nl/Rondje-Oude-IJssel
Er staan overigens geen kleuren bij, dus als de nummers niet op de richtingpijlen staan moet je alsnog een goede planner gebruiken die de kleuren weergeeft.

De vraag is of het rondje ook nog op de een of andere manier in het veld zichtbaar is. Als het alleen maar de site is die de wandeling beschrijft, is het wat mij betreft niet meer OSM. Als er op de knooppunten een teken staat dat de route associeert met de te kiezen richting (dat zegt dan: “volg X12 voor het IJsselrondje”) , is het een gemarkeerde route en wat mij betreft OSM-waardig. Ook al staat niet op iedere hoek een IJsselroutebordje.

Overigens is verwijderen nog een stapje verder, maar ik vind: helemaal niet meer zichtbaar op de weg, dan zou het wegmoeten.

Ik kan helemaal nergens die kleurenrondjes terugvinden. Dus zonder survey (ev mapillary track) kom ik er niet aan. De kans dat ik daar zelf kom is niet heel hoog. (Ik woon aan de IJssel, maar dan die andere).

Dan pas ik ze wel aan.
Als ik hier op mijn werkplek een kwart slag draai, zie ik de kaart, waar ze opstaan.

Alleen blijft de mogelijkheid dat ze niet meer actueel zijn.
Het lijkt erop, dat in de Achterhoek er flink wat veranderd.

“Welke doelen heb je het over?”
Zie hieronder
in de analen van OSM kun je vinden dat bij de opzet van deze Open Data verzameling het doel vrije data hoog in het vaandel stond. Vandaar dat het kijken en vermelden van die andere minder sociale data club met straat beelden voor de vorming van OSM uit den boze is.
Voor de sociale Fora geldt dat het verzamelen van jouw data op welke manier dan ook hun doel is.
Het verschil tussen beide doelen is gigantisch, vrije data of onvrije data, de laatste worden slechts na betaling verstrekt.
“Als er konkrete meldingen komen, moeten ze liefst wel opgevolgd worden. Deze ligt op het terrein waar ik niet vertrouwd ben, daarom post ik de melding hier.”
Is of fungeert Wandelnet niet als zodanig. Daar is dat podium toch onder andere door en namens een groot aantal organisaties voor opgericht ?

Wandelnet houdt OSM niet bij.
OSM data is vrij, dus ook beschikbaar voor Facebook.
Melden via Facebook doet niks met de data.