Juiste tags voor smal gangetje/steegje

Al een tijdje ben ik bezig met het taggen van smalle steegjes/gangetjes tussen huizen die aan achtertuinen verbonden zijn. Tot nu toe gebruik ik hiervoor de tags:
Highway=service
Service=alley
Width=1.5
Motor_vehicle=no

Ik betwijfel of dat dit de juiste tags zijn hiervoor. Kan iemand zijn bevindingen delen?

Volgens mij is hier eerder een discussie over geweest.
En de vraag gesteld of het wenselijk is deze steegje überhaupt te mappen.
Immers: vaak privébezit (erfdienstbaarheid voor de ‘buren’), doodlopend en geen functie voor de ‘wandelaar’ of fietser.

Als je ze per se wilt mappen, waar ik een tegenstander van ben, zou ik aan tags denken als:
highway=path
access=destination
no_exit=yes

Ik had een soortgelijke discussie hier: https://www.openstreetmap.org/changeset/92255147

Het ging over padjes zoals dit: https://www.openstreetmap.org/way/772993779/history

Die lopen niet eens dood, dus ze staan open voor routers. Er hangen OTG ook geen borden oid die access tags zouden rechtvaardigen. Toch zijn ze kennelijk niet voor doorgaand verkeer bedoeld (en waarschijnlijk privé eigendom). Het is niet prettig om er te fietsen / wandelen maar het mag wel. Zelfs met de brommer, vermoed ik (dus motor_vehicle=no is geen uitkomst).

Ik stel dat wij een generalisatie van service = alley nodig hebben, service wegen die te smal zijn voor tweeasssige voertuigen. Wat denken jullie van highway=path, path=alley?

Gewoon pad naar woningen o.i.d.:
highway=path
path=service

Steegje:
highway=path
path=service
service=alley

edit: Er is uiteraard niets mis met de tags:
lit=*
smoothness=*
surface=*
wheelchair=*
width=*
access=yes/private/no (indien bekend)
noexit=yes

Ik tag ze tegenwoordig zo:


highway=footway
footway=alley

Het gaat dan om dit soort stegen: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:20200925-dutch-alley-1930s.jpg

Dit zijn dus voortzettingen van de stoep langs de straat achter de huizen. Je mag er doorgaans gewoon komen, maar het zijn vaak niet de meeste geschikte wandelwegen, en ze zijn er meestal niet voor bedoeld.

Ik zit er aan te denken om footway=alley in navolging van service=alley formeel voor te stellen als tag. Routers kunnen deze dan gebruiken om een kleine boete toe te kennen hieraan, zodat ze bij voorkeur via de straat routeren en je niet door achterompaadjes sturen, behalve als omlopen veel langer duurt.

Met footway=alley geef je als mapper dan aan dat dit een voetgangerspaadje is die bedoeld is voor erftoegang en ‘diensten’ zoals de kliko bij de weg zetten. Net als bij service=alley geef je aan dat doorgaand verkeer hier handig is (maar wel toegestaan).

Het sluit ook mooi aan bij andere footway-waarden.

Bij bredere achterompaden waar je met een auto kan komen zit je al snel op:


highway=service
service=alley

Brede stegen die niet overduidelijk voor voetgangers bedoeld zijn maar waar een auto niet kan komen zie ik zelden eigenlijk. Het merendeel is wel highway=footway (en sluit aan op de stoep) of highway=service (en sluit aan op de straat).

Het nadeel van highway=path is dat je weer expliciet rekening moet gaan houden met (brom)fietsers. Prima als een steeg echt zo gebruikt wordt en de weginrichting dit ook uitdraagt, maar meestal zijn dit echt van die steegjes waar fietsen onzinnig is zelfs al was het toegestaan.

footway=alley is trouwens al beperkt in gebruik met 367 instanties. path=alley wordt 11 keer gebruikt.

Let trouwens op dat in jarenzeventig- en jarentachtigwijken voetpaden tussen huizen door die je als steegje zou kunnen zien vaak toegang geven tot de voordeuren van huizen. Dit zijn dan dus geen footway=alley.

Use the noexit=yes tag at the end of a highway=* to indicate that there is no possibility to travel further by any transport mode along a formal path or route.

Dank allen.
Ik ga alle tags omzetten naar
Highway=footway
Footway=alley

Daarnaast steun ik het idee van JeroenHoek, om er een officiële tag van te maken.

Dat is interpretatie. Als iemand een motor heeft en als de steeg 90 centimeter breed is zoals in het voorbeeld dan kom je er het gemakkelijkst doorheen wanneer je op het voertuig gaat zitten.

Natuurlijk, maar op een motor zitten en door het steegje steppen of in een lage versnelling zoiets doen is heel wat anders dan er daadwerkelijk rijden. Een highway=footway sluit (brom)fietsers en motorrijders niet uit, maar geeft wel duidelijk aan dat je er of moet afstappen of anderzijds een speciale verrichting uit moet voeren.

We doen als mappers niets anders dan de wereld interpreteren. :slight_smile:

Die kun je alleen op een eindnode gebruiken. Hij is vooral handing om waarschuwingen in JOSM en zo te voorkomen, en routers die een stukje van de route door ongemapt terrein kunnen fingeren. Hoe stel je hem hier voor? Voor een steeg die aan twee kanten op een straat aansluit kun je die niet inzetten.

Klopt. Ik had dit vermeld voor de duidelijkheid om aan te geven dat de tag niet op het pad komt te staan. (er lezen ook beginners mee)

Dat heb ik nog nooit in de wiki gelezen. Voor highway=footway geldt (uit het hoofd):
foot=designated
bicycle=no
mofa=no (snorfiets)
moped=no (brommer)
horse=no
motor_vehicle=no

Het punt is dat er steegjes zijn waarbij een voetgangersbord (G7) is geplaatst. Dat zijn de werkelijke footways. Er zijn er een aantal van in mijn woonplaats.

Ter relativering: deze discussie gaat over steegjes achterom. Niemand kijkt op de kaart om te zien hoe je achterom bij je eigen schuur kunt komen, Het is nog altijd beter om highway=footway te gebruiken dan om de paadjes in hun geheel weg te laten. Mensen trekken zich er toch niets van aan.

Ik bedoel dat je er met een fiets in de hand of steppend op een motor best langs kan en mag. Sommige fietsrouters kunnen geloof ik ook al routen over voetpaden, alleen geven ze niet altijd duidelijk aan dat je dan moet afstappen. Uiteraard sluit highway=footway er fietsen of rijden uit, en dat is ook wenselijk.

Bord G7 is altijd een highway=footway, maar omgekeerd heeft een highway=footway niet altijd een G7 bord. Er zijn meer verkeersregels en weginrichtingen die iets een voetpad maken. Zeker bij dit soort achtersteegjes bewijzen we er niemand een dienst mee om ze breder toegankelijk als een voetpad in te tekenen.

Ik maak uit veel discussies van aanwonenden op dat ze liever de weggetjes niet getagged zien omdat routers mensen er langs sturen of omdat ze het privépaden vinden. Maar ja, dit soort stegen zijn nou eenmaal publiek toegankelijk in de meeste wijken, ook al liggen ze vaak op privégrond (oudere wijken met name). Dan kun je ze beter wel intekenen (omdat anders de volgende mapper het wel doet) en juist taggen.

Het zou mooi zijn als iets als footway=alley gestandaardiseerd kan worden, want dan kunnen discussies met bewoners over ingetekende steegjes ook makkelijker beslecht worden. Je wijst ze er gewoon op dat we netjes aangeven dat het ‘dienstpaden’ zijn, en dan dat routers ze kunnen proberen te ontwijken. Als de tag echt aanslaat kan zelfs de rendering subtieler gemaakt worden (meer afstand tussen de streepjes bijvoorbeeld) zodat ook visueel duidelijker is wat het zijn.

Uiteraard horen de access-tags ook te kloppen, maar juist die zullen bij de meeste stegen ontbreken omdat je er gewoon mag komen.

Hi, dit komt altijd weer terug, Martin zei het mooi, met dien verstande dat ik ze meeneem, het is tenslotte een noodweg of achterom. Dat komt bij veel brandweer regio’s goed van pas. Maar zonder G7 ed wordt het geen footpath, maar slechts path. Je gaat met je motor tenslotte ook achterom naar je schuur of tuin. Lopen met je fiets aan de hand is op 5 tegels mogelijk maar fietsen blijft geriefelijker. Kenmerken van de paden zijn; tegels 30 bij 30 dus 4 tegels is 1,20 etc, verlichting - huurwoningen, niet doorgaand - vaak eigendom. Het laatste maakt ook een pad als vluchtweg onbruikbaar, dus niet aangeven was een oude afspraak.
Nieuw zijn de blokkades op in- en doorgangen vaak tussen huurwoningen, hieronder vallen dan ook binnen tuinen als in de Venserpolder. Een openstaande poort(en) vormt voor mij geen hindernis maar staat wel in de database met access private op het pad. My 10 cts.

Ik geef veelal het aan met:
highway=path path=service service=alley, vooral om het service karakter uit te drukken, je mag er namelijk in veel gevallen fietsen en ook brommer rijden. Dan is highway=footway verkeerd, vanwege het uitsluiten van andere vervoersvormen en juist het tegenovergesteld taggen wordt vaak vergeten. Het tegenovergestelde moeten taggen, een methodiek die zo veel mogelijk moet worden vermeden.

path=service geeft een routeringsmogelijkheids keuze, om toch beter het trottoir te blijven volgen.

footway=alley geeft niet het service karakter van deze stegen weer. Het kan best een doorgaand gebruikte steeg zijn, dus moet goed routeerbaar zijn. Het heeft veel met de ligging van de huizen blokken en de centra’s te maken. Als er een andere even lange route is, beter beloopbaar (trottoir), verdient dat de voorkeur en zullen de overblijvende niet als doorgaand gebruikt een hogere servicegraad hebben.

footway=service service=alley, als alleen voetganger zijn toegestaan.

Men moet een onderscheid kunnen maken tussen service en een doorgaand gebruikte alley.
Doorgaand gebruikte, steeg, smal (narrow) alley zonder service karakter, daar past dan een footway=alley op of path=alley

Het is dan ook verkeerd om alle als footway=alley te gaan bestempelen.

Het is aan de routerengines om goed met de tags om te gaan.
Daarbij moet je wel de goede verhoudingen weer geven.

Highway=path met path=service lijkt me in elk geval een ongewenste combinatie. Zeker met ook nog service=alley.
Je classificeert het dan eerst als generiek pad, wijst er dan een servicefunctie aan toe en geeft ten slotte aan dat het een steeg is.

De highway-key hoort volgens mij meteen de basis te leggen van wat het is en als het zo specifiek is dan is het geen generiek pad.

‘Wegtype’ en functie zouden binnen twee tags duidelijk moeten zijn.
Bijvoorbeeld highway=footway met footway=alley (of eventueel toch highway=path met path=alley).
Wil je het beslist aangeven als ‘service’ dan begin je met highway=service (want daar is die tag voor, niet alleen voor autobrede wegen).
Of nog directer: highway=alley.

Ik vind ook dat steegjes primair highway=path moeten zijn: te krap voor auto’s, niet verboden voor rijwielen. En iets met alley moet erbij. Path=alley of path=service, service=alley maakt mij niet uit.
Als het daar niet prettig fietst: daarvoor hebben wij surface, smoothness en width wel.

PS off-topic: op Taginfo heb ik path=desire gevonden. 2.686 keer. Wat is dat nou weer? Ik ken maar A Streetcar Named Desire
:smiley: