You are not logged in.

#301 2021-06-04 08:13:47

Roef
Member
From: Hoogeveen
Registered: 2017-06-27

Re: [Knooppuntnetwerken] 2020-11-01 Release Knooppuntnet 3.0 + Planner!

In Hoogeveen heb ik nog geen paaltjes gezien, in Meppel daarintegen wel, maar die staat nog helemaal niet op de planning?

#302 2021-06-04 09:48:51

Peter Elderson
Member
From: Nieuwerkerk aan de IJssel
Registered: 2018-02-08

Re: [Knooppuntnetwerken] 2020-11-01 Release Knooppuntnet 3.0 + Planner!

Mijn ervaring in uitbreidingegebieden (Utrecht, Noord-Holland) is dat wat ze aan de planners en publiciteitskanalen doorgeven nogal afwijkt van de werkelijkheid.

Geplande (of alleen nog maar verzonnen) maar nog niet geplaatste stukken worden al als netwerk doorgegeven (vaak zonder nummers en nog zonder aansluiting op omringende bestaande netwerken), er staan verbindingen over paden die (nog) niet bestaan. Maar ook omgekeerd, netwerken die allang uitgerold zijn zijn nog niet in de diverse materialen, databases en planners opgenomen.

De landelijke routedatabank voor wandelnetwerken krijgt in principe periodiek verversingen van de afzonderlijke netwerken. Maar die hebben dezelfde problemen als wij hebben met imports: je kan niet zomaar even een deel vervangen. Het moet wel blijven kloppen en aansluiten, en als er iets weg is moet je dat ook apart weten want "het zit niet in de update dus ik gooi het weg" is geeen aanvaardbare werkwijze. Vind ik dan, he.

Import is zo gebeurd, maar het is de hersteloperatie daarna waar het werk en de problemen in zitten. Daarom zijn databestanden niet of nauwelijks bruikbaar voor onderhoud.

Ik hoop nog steeds om mensen tegen te komen die  een "verschillenvinder" kunnen maken tussen een (bijvoorbeeld) in de vorm van shapefiles aangeleverd wandelnetwerk en het overeenkomstige in OSM geregistreerde wandelnetwerk. Oplossen van de verschillen zal nog steeds handwerk zijn, je moet bijvoorbeeld een "verwijdering" wel verifiëren want daar zitten ook de paaltjes bij die een mapper heeft aangetroffen en gemapt maar die nog niet in het databestand zitten. En toevoegingen: daar zitten ook de paaltjes bij die wel bedacht en alvast in het databestand gezet zijn, maar die er nog helemaal niet staan.
Maar nu ben ik de meeste tijd kwijt aan vergelijken en opsporen via kaartmateriaal, en ik besteed mijn tijd liever aan daadwerkelijke aanpassingen.

Ideaal zou zijn een JOSM plugin die de wandelnetwerk-informatie in twee lagen (een shapefileslaag en de OSM datalaag) vergelijkt en een lijst aandachtspunten genereert (zoals de validator).
Kriteria voor vergelijking zullen best lastig zijn... voor knooppunten zal een afstands-kriterium gelden in kombinatie met het kenmerk.
Voor de routes zal een percentage alignment gelden, denk ik.

Als het alleen al helpt om toegevoegde, verwijderde of aanzienlijk verplaatste/verlegde knooppunten/routes te detekteren, dan help dat echt enorm.

Board footer