You are not logged in.

#1 2020-08-31 15:54:38

Astor Zdziwisz
Member
Registered: 2020-08-31
Posts: 4

Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Koledzy/koleżanki,

Chciałbym poprosić o uwagi/sugestie przed dodaniem > 1000 drzew z Rejestru Polskich Drzew Pomnikowych (https://www.rpdp.hostingasp.pl/). Wlaścicielem serwisu jest Piotr Gach, autor "Altasu Drzew Polski". Logika kopiowania jest następujaca: drzewo jest dodawane do OSM, jeżeli dane GPS są wiarygodne i jeśli w serwisie RPDP klasa jest >B, co oznacza, że mamy do czynienia albo z pomnikiem albo z drzewem o potencjalnej wartości pomnikowej. Dodatkowo, sprawdzam czy w OSM-ie nie ma już dodanego drzewa pomnikowego w odległości <=100m.

Proponowaną zmianę można znaleźć na OSM DEV: https://master.apis.dev.openstreetmap.o … 019/18.864

Źródło programu: https://github.com/rdktz/treehunter

Pozdrowienia.

Offline

#2 2020-08-31 20:07:09

Cristoffs
Member
From: Łódź
Registered: 2018-11-27
Posts: 200

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Pierwsze pytanie oczywiście o licencję. Musisz zweryfikować na jakich zasadach dane są gromadzone. Na stronie za bardzo o tym nie ma informacji. Po drugie mamy projekt wprowadzania pomników z CRFOP, co oznacza, że trzeba te dane zweryfikować z rejestrem.
No i jak zamierzasza tagować te dane? Przydał by się jakiś szablon. To ci się może przydać https://github.com/openstreetmap-polska/CRFOP dyskusja o pomnikach jest tutaj https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=66070

Offline

#3 2020-08-31 22:54:52

maraf24
Member
From: Wrocław
Registered: 2015-03-07
Posts: 1,957

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

1. Tagi source i website są identyczne. Jako source powinno być "Rejestr Polskich Drzew Pomnikowych" lub link do tego serwisu. A link do konkretnego drzewa w tagu url.
2. Czy tag monument=yes|no koduje informację o pomniku przyrody? Bo do tego używamy tagu "protected".
3. changeset obejmuje całą Polskę - będzie sprawiał trudności innym w zapoznaniu się z jego zawartością. Wypadałoby go podzielić na 4-6 części.
4. Proponuję zrezygnować ze sztucznego postarzania drzew, bo wiek drzew jest przybliżony i dodawanie do niego liczby lat jakie minęły od ostatniej edycji drzewa wygląda dziwnie i dokładności nie poprawia (np. jeśli wiek drzewa to około 200 lat i edycja była 2016 to w danych widnieje age=204).
5. Aktualność danych (rok) dobrze byłoby dodać. Rozwiązałoby to powyższy problem.
6. Ja bym dodał jeszcze tag ref:rpdz z numerem drzewa w tym serwisie.

Offline

#4 2020-09-01 08:42:13

Astor Zdziwisz
Member
Registered: 2020-08-31
Posts: 4

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Dziekuje za odpowiedzi.
Co do licencji - konsultowalem z autorem serwisu RPDP i w zakresie danych jaki bedzie wykorzystywany, nie ma problemów licencyjnych/regulaminowych.
Jesli chodzi o szczegółowe uwagi od kolegi Marafa24:
1 - zmienię. Czy uzyc url czy kombinacji "source:name=*, source:ref=* and source:addr=*." ?
2 - taka była intencja. Użyję tagu "protected"
3 - czy podział może byc arbitralny?
4 - postarzanie drzew wdl taki logiki nie jest sztuczne (i uwidoczni sie to wraz z wiekiem serwisu) natomiast liczby mogą wyglądać nienaturalnie np 204. Uwaga jest jak najbardziej słuszna dlatego, ze w OSM wiek nie będzie rósł wraz z czasem. Jest jednak nuans dlatego, że data edycji nie oznacza daty określenia wieku... Coś z tym postaram się zrobić - zdaje się, że data pomiaru wysokości drzewa może się tu przydać
5 - jakiego tagu użyć w celu oznaczenia daty pomiaru?
6 - dodam

Pozdrowienia

Last edited by Astor Zdziwisz (2020-09-01 08:43:54)

Offline

#5 2020-09-01 15:06:07

maro21
Member
From: Wrocław
Registered: 2018-03-06
Posts: 619

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Astor Zdziwisz wrote:

Uwaga jest jak najbardziej słuszna dlatego, ze w OSM wiek nie będzie rósł wraz z czasem. Jest jednak nuans dlatego, że data edycji nie oznacza daty określenia wieku... Coś z tym postaram się zrobić - zdaje się, że data pomiaru wysokości drzewa może się tu przydać

https://master.apis.dev.openstreetmap.o … 4320784356
Zamiast tagu age, który jak zauważyłeś nie będzie się zmieniał, lepiej użyć tagu start_date
i wpisać tam start_date=~1363 - o ile dane są z 2020 roku, jeśli nie, to odjąć od odpowiedniego roku.

Online

#6 2020-09-02 10:15:21

Mateusz Konieczny
Member
Registered: 2013-09-22
Posts: 2,043

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

konsultowalem z autorem serwisu RPDP i w zakresie danych jaki bedzie wykorzystywany, nie ma problemów licencyjnych/regulaminowych.

Jaka jest dokładnie licencja tych danych? W niektórych przypadkach autor/właściciel danych nia ma problemu z dodaniem danych do OSM ale ich dodanie łamałoby zasady OSM.

Dodanie danych do OSM oznacza że mogą być wykorzystane w dowolych celach, w dowolny sposób (tak długo jak przestrzega się licencji ODBL).

Online

#7 2020-09-06 10:09:12

Cristoffs
Member
From: Łódź
Registered: 2018-11-27
Posts: 200

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Mateusz Konieczny wrote:

Dodanie danych do OSM oznacza że mogą być wykorzystane w dowolych celach, w dowolny sposób (tak długo jak przestrzega się licencji ODBL).

Dokładnie tak, w skrócie dodanie ich do OSM oznacza, że będą dostępne na licencji ODBL. Kładziemy nacisk na to, by uniknąć przyszłych problemów. Bo się zdarzały. Miałem już dyskusje na ten temat nawet w przypadku danych publicznych.

Offline

#8 2020-09-08 14:38:10

Astor Zdziwisz
Member
Registered: 2020-08-31
Posts: 4

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Uwzglednilem w nowej wersji skryptu wszystkie sugestie techniczne.
Zestawy zmian sa podzielone wojewodztwami - przyklad https://master.apis.dev.openstreetmap.o … 08/19.6103
(w ten sposob pojedynczy 'changeset' bedzie obejmowal maksymalnie 100-200 drzew).
Co do licencji, dziekuje za wyjasnienia. Faktycznie, wazna sprawa przedyskutowac to z wlascicielem RPDP na tym etapie... co zamierzam wlasnie zrobic.
Dziekuje

Offline

#9 2020-09-08 16:25:08

maraf24
Member
From: Wrocław
Registered: 2015-03-07
Posts: 1,957

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Astor Zdziwisz wrote:

Zestawy zmian sa podzielone wojewodztwami

To jeszcze lepszy podział:)

Na szybko mam tylko 3 uwagi:
- niektóre z nazw drzew nie są nazwami, przykład - https://master.apis.dev.openstreetmap.o … 4320784961 wink
- start_date, jako że są to daty przybliżone, poprzedziłbym tyldą
- source można spokojnie dodać tylko do całego zestawu - w komentarzu lub jako znacznik zestawu, a nie do każdego drzewa.

Offline

#10 2020-09-11 18:51:36

Astor Zdziwisz
Member
Registered: 2020-08-31
Posts: 4

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Potwierdzilem, ze zakres danych kopiowany przez skrypt (lista tu https://github.com/rdktz/treehunter) moze byc dowolnie wykorzystywane na zasadach licencji ODBL.

Co do 3 dodatkowych uwag powyzej:
- z nazwami drzew nic nie poradzimy, ciezko by bylo tu takodowac jakas logike. W ogromnej wiekszosci te nazwy sa jednostkowe i sensowne. Jesli zdarzy sie ze nazwa jest mniej systematyczna, to bedzie musiala poczekac na edycje (tu moim zalozeniem jest, ze program w przyszlosci przekopiuje "nowe" drzewa z RPDP ale nie bedzie zmienial juz dodanych)

- do start_date dodam tylde i zaokragle daty do dziesiatek

- "source" jest o tyle potrzebnym atrybutem, ze moze sie zdarzyc, ze w przyszlosci "website" bedzie zaktualizowane, zeby wskazywac na strone organizacji, ktora opiekuje sie pomnikiem albo na ktorej terenie pomnik sie znajduje (np. w domemnie lasy.gov.pl). W takim przypadku zmiana strony ze RPDP na taka wlasnie ma sens, ale pozostajacy atrybut ref:rpdp bedzie mial sens w polaczeniu ze zrodlem ("source"). Znajac szczegolowosc niektorych opisow RPDP, podejrzewam ze czesto zrodlo RPDP moze byc bogatsze w informacje (np. fotografie) niz oficjalna strona.

Mam jeszcze jedna unicodowa poprawke do zrobienia, wiec do konca tygodnia poczekam jeszcze na Wasze ewentualne dodoatkowe sugestie.

Pozdrowienia

Offline

#11 2020-09-11 19:52:58

Mateusz Konieczny
Member
Registered: 2013-09-22
Posts: 2,043

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

"z nazwami drzew nic nie poradzimy, ciezko by bylo tu takodowac jakas logike" - no to w takim razie trzeba je przejrzeć i ręcznie zweryfikować.

1000 nazw w liście nie powinno za dużo czasu zająć.

Można by też na początek pominąć nazwy z kropką w tekście nazwy

Online

#12 2020-09-11 20:28:29

maraf24
Member
From: Wrocław
Registered: 2015-03-07
Posts: 1,957

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Astor Zdziwisz wrote:

- "source" jest o tyle potrzebnym atrybutem, ze moze sie zdarzyc, ze w przyszlosci "website" bedzie zaktualizowane, zeby wskazywac na strone organizacji, ktora opiekuje sie pomnikiem albo na ktorej terenie pomnik sie znajduje (np. w domemnie lasy.gov.pl). W takim przypadku zmiana strony ze RPDP na taka wlasnie ma sens, ale pozostajacy atrybut ref:rpdp bedzie mial sens w polaczeniu ze zrodlem ("source"). Znajac szczegolowosc niektorych opisow RPDP, podejrzewam ze czesto zrodlo RPDP moze byc bogatsze w informacje (np. fotografie) niz oficjalna strona.

Tag source połączony jest z innymi tagami tylko w pierwszej wersji obiektu. Przy kolejnych nie wiadomo już, których tagów dotyczy. Wówczas trzeba
przejrzeć historię edycji obiektu, by dotrzeć do zestawu, w którym pojawił się sprawdzany tagi i jego źródło w tagu source. Jednak dokładnie ten sam rezultat osiągnie się umieszczając source w danych zestawu zmian.
Jeśli chcesz zachować w danych informacje o źródle tagu, należy skorzystać z konstrukcji source:<tag>=*.

Offline

#13 2021-02-17 17:06:54

pio2_122
Member
From: Szczecin
Registered: 2018-03-30
Posts: 86

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Zauważyłem, że bez zapowiedzi w tym wątku rozpoczął się już import -> https://www.openstreetmap.org/user/Asto … sz/history

Czy nie jest to przypadkiem naruszenie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Aut … of_conduct ?

Offline

#14 2021-02-19 14:38:59

maraf24
Member
From: Wrocław
Registered: 2015-03-07
Posts: 1,957

Re: Dodaję 1000+ drzew z RPDP

Offline

Board footer

Powered by FluxBB