Workshop OpenStreetMap

Goedemiddag!

Wikimedia Nederland organiseert iedere 2e zaterdag van de maand een WikiZaterdag voor de Wikipedianen. Tijdens deze zaterdag kan men andere Wikipedianen leren kennen, vragen stellen of informeel alleen of samen werken aan een Wiki-project. Wij proberen hier ook altijd een thema aan te koppelen.

Vanuit de Wiki-community kwam het verzoek om een keer op een WikiZaterdag aandacht te besteden aan de wat meer technische aspecten van in het bijzonder OpenStreetMap.

Mijn vraag is dan ook: geven jullie ook workshops (online) en zo ja, zouden jullie dan een workshop willen geven tijdens een (voorlopig) online WikiZaterdag? Dit zou dan gaan om of zaterdag 12 september a.s. of zaterdag 10 oktober van 14.00 - 16.00 uur.
Of weten jullie iemand die dit leuk zou vinden om te doen?

Mijn mailadres is: k.jansen@wikimedia.nl

Ik hoor heel graag van jullie en alvast bij voorbaat hartelijk dank!

Met vriendelijke groet,

Kirsten Jansen
Officemanager
Wikimedia Nederland

Alhoewel ik niet de cartograaf met de meeste ervaring ben (ik zit hier nu een jaartje) heb ik wel ervaring in het verzorgen van werkplaatsen (m.a.w. het gestructureerd aanleren van nieuwe vaardigheden). Ik wil daarom ook best (eventueel in samenspraak met een ervaren rot) een sessie verzorgen. En anders wel bijwonen!

Wat een onwijs leuk initiatief, trouwens!

Ook ik ben benaderd en wil graag meedenken en -doen. Ik ben verre van expert in OSM, maar er wel sinds een jaar of twee mee bezig. Ik ben vooral gevraagd denk ik vanwege mijn lange betrokkenheid bij Wikipedia. Ik zie het vooral als een mogelijkheid om zelf weer meer te leren. Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld overpass besproken wordt, ben ik zelf nog mee aan het worstelen, maar wat lukt is heel inspirerend.

Ik denk dat we zeker wel iets kunnen doen, is het niet als community dan wel individuen.
Wat had je precies gedacht? Je hebt het over de technische aspecten van OSM, dus ik neem niet aan dat mensen een workshop mappen verwachten, maar meer hoe de infrastructuur en de data van OSM er uit ziet?

Zaterdag 10 Oktober is de workshop OSM voor wikipedianen.
Zie https://www.wikimedia.nl/activiteit/wikizaterdag-w4vr7r
Tot nu toe 6 aanmeldingen.

Mijn deel van de workshop is een presentatie over thematische kaarten via Overpass Turbo/QL,
Het is nog niet helemaal af, maar genoeg om jullie om feedback te vragen.
http://infodisiac.com/Wikimedia/Presentations/osm_demo_ez.pdf

De ‘presentation notes’ zullen dan weer verwijderd zijn.
Die kunnen nu wat helpen om het verhaal offline te volgen.

Een van de laatste slides gaat over de toekomst van OSM mbt thematische kaarten.
Ook graag daarover jullie mening. Ik open daarvoor een aparte thread.

10 oktober valt op een zaterdag

Oops, aangepast. Dank