You are not logged in.

#1 2020-07-22 12:51:39

forteller
Member
Registered: 2018-11-16

Kronikk: "Ikke stol på Google Maps!"

Dagfinn Nordbø har skrevet om problemet med Google Maps, spesielt med tanke på politiets bruk: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/50 … oogle-maps

Tenkte den var interessant for flere her.

I tillegg lurte jeg på å skrive et svar, hvor jeg peker på OSM som et potensielt viktig alternativ, dersom staten hjelper til med data og med penger. Jeg skrev følgende om det på Reddit:

Statens kartverk sitter på perfekte kartdata, likevel bruker Politiet Google Maps, med unøyaktige data som i verste fall setter liv i fare. Det samme gjelder helt sikkert andre, slik som helsetjenester. Den normale norske "løsningen" ville være å bruke milliarder på å utvikle en offentlig karttjeneste og tvinge politiet til å bruke den.

En mer logisk løsning vil være å frigi alle kartdata til OpenStreetMap og spytte i noen millioner til de prosjektene som allerede jobber med å lage kart-løsninger basert på OSM, noe som også vil komme alle andre land til gode. Hey, vi kunne til og med prøve å få med oss andre land på å spytte i noen millioner hver, så sparer alle penger og alle får et sykt mye bedre kart-system, som ikke er avhengig av hva en aermikansk bedrift gidder eller ikke gidder å gjøre – og som bonus vil det beskytte innbyggerne i landet mot overvåking, dersom karttjenestene blir gode nok, og kjente nok, til at folk bruker det istedenfor Google.

Jeg tenkte å prøve å skrive en svar-kronikk om dette. Men jeg tenker å prøve mye rart, og får ikke til så mye av det, så vi får se. I mellomtiden kan du sjekke ut openstreetmap.org, maps.me og appen OsmAnd på Android.

Men jeg fikk som svar at Kartverket har frigitt dataene. Og det husker jeg jo, forsåvidt, når det nevnes. Likevel er det fryktelig mange byggninger i Kartverket sine kart som ikke er i OSM. Jeg fant en liste her over hva som ble gjort tilgjengelig: https://www.digi.no/artikler/frislippet … -pa/287743 Og jeg lurer på da om byggningene ikke var en del av det som ble frigjort, og i så fall om det er andre ting som heller ikke ble det?

Jeg tar veldig gjerne imot andre tanker om ting som evt burde nevnes i en kronikk, dersom jeg klarer å somle meg til å skrive en. Gi også beskjed om du kan tenke deg å hjelpe til mer aktivt smile

#2 2020-07-23 07:01:06

pewelli
Member
Registered: 2020-07-01

Re: Kronikk: "Ikke stol på Google Maps!"

Det som er tilgjengelig av kartdata er N50, som er forholdsvis lite detaljert. Her er det nok i hovedsak bygninger som mangler, og muligens noe sti-nett i skog og mark. NVDB inneholder informasjon om de fleste veier i landet.

Hva legger du i mer aktiv hjelp? smile

#3 2020-07-28 12:04:29

Wulfmorn
Member
Registered: 2018-06-28

Re: Kronikk: "Ikke stol på Google Maps!"

Det er mye mer enn N50 som er frigitt. F.eks. adressene som importeres til OSM som noder.

Board footer