3D Basisbestand Volledig, akkoord beschikbaarheid voor Openstreetmap

Met ingang van 20 juli 2020 kunnen wij het product “3D Basisbestand Volledig” voor Openstreetmap gebruiken.

Via mail hebben we een bevestiging ontvangen, met de volgende bewoording.

De productmanager van de BGT BRT, is ook de productmanager van de 3D Basisvoorzieningen en tevens Beeldmateriaal.
Vandaar de opmerking “bij punt 1” “prima aan worden toegevoegd” verwijzend naar het BGT BRT akkoord topic

Ik heb er voor gekozen om 3D afspraak apart te vermelden. Zodat het topic kan gaan over 3D gebruik.
De afspraken overgenomen uit het BGT BRT akkoord topic.

3D Basisvoorziening kent meerdere producten, deels in ontwikkeling.
De afspraak geldt alleen voor het 3D Basisbestand Volledig.

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) stemt hiermee in met de wijze van bronvermelding en het gebruik van de licentie ODbL

Het materiaal is beschikbaar onder een CC-BY 4.0 licentie. Die licentie kent twee voorwaarden: naamsvermelding en geen aanvullende restricties.

  1. Aan de eerste voorwaarde, naamsvermelding, is voldaan door het opnemen van 3D Basisbestand Volledig materiaal op de volgende pagina: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Contributors#3D_Basisbestand_Volledig

  2. Ten aanzien van de tweede voorwaarde, geen aanvullende restricties, gaf het Kadaster aan dat het CC-BY 4.0 datamateriaal gebruikt mag worden om OSM bij te werken.

PDOK:
3D Basisvoorziening

Technische beschrijving:
https://docs.geostandaarden.nl/3dbv/prod/

Dank aan de deelnemende overheden, die ervoor hebben gezorgd dat het materiaal onder een open licentie ter beschikking is gekomen. In het bijzonder dank aan het Kadaster en Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, die het mogelijk heeft gemaakt om dit materiaal te gaan gebruiken ten behoeve van OSM. Tevens dank aan de bronhouders voor het verzamelen van het materiaal.

Verzoek het Kadaster:
We horen graag jullie gebruikerservaringen met dit product.

Lekker bezit Allroads. Dank weer voor je inspanning. Het zegt me momenteel nog niet zo heel veel maar ik ga me daar maar eens inverdiepen (als ik tijd/prioritieit heb) .

Hoeveel we er gebruik van gaan maken is nog maar de vraag, wellicht individueel, zeer lokaal.
Het vraagt enige kennis. Dus niet voor de doorsnee Openstreetmap Mapper.
Dan is het in ieder geval geregeld, wat betreft de CC-BY-4.0 licentie voor Openstreetmap.

Er zitten al vele elementen in die we al mochten gebruiken.

Opmerking:

Ik heb een poosje geleden deze post aangemaakt om de 3d hoogte gegevens in OSM te krijgen via TU delft 3d geoinfo.
Deze dataset is gebaseerd op AHN(2/3) en heeft volgens de bovenstaande site voor 96.52% van de gebouwen een aanwezige hoogte.
Het lijkt mij aannemelijk dat dezelfde soort dataset wordt gebruikt voor het product “3D Basisbestand Volledig”.

De reden waarom ik mijn eigen voorstel niet heb doorgezet heeft te maken met dat ik tot het inzicht was gekomen dat de tijd / energie beter gestoken kon worden in andere werkzaamheden binnen OSM.

De argumenten voor het toevoegen van deze dataset in mijn originele post sta ik nog steeds achter, alleen denk ik dat de implementatie beter via de BAG updates zelf geregeld kan worden.

Topicstart toegevoegd:

We horen graag jullie gebruikerservaringen met dit product.

Een op zichzelf staand bestand, linked data, het is maar net hoe je het koppelt, visualiseert en data door geeft.
Omdat Openstreetmap ODbL heeft, de data door leeft, moet het wel passen bij de licentie van de linked data.

Dat is gelijk bij deze afspraak ook mogelijk.
Het verrijken van Openstreetmap data, per project.

Nu ben ik misschien een complete leek, maar ik had verwacht dat een 3D-kaart van heel NL wel groter in het nieuws zou verschijnen. Ik zou zelf niet weten wat OSM eraan heeft, maar dit klinkt als een doorbraak voor de mensen die bezig zijn met bijvoorbeeld augmented reality.

Ow wauw. Ik vond het gebrek aan 3D-weergave op de kaart persoonlijk al een gemis. Dat als je de kaart kantelt dat je een goed onderscheid krijgt tussen lage bebouwing en hoogbouw. Het geeft je wat extra informatie. Via StreetComplete ben ik fanatiek in het mappen van het aantal vediepingen en daktype om die 3D-weergave te bereiken. Maar als deze dataset in Openstreetmap kan komen, zou dat de informatie over verdiepingen en daken meer optioneel maken.
Complimenten voor het werk om deze dataset open te krijgen, en voor de partijen die het beschikbaar hebben gesteld.!

Een kaart als Qwant maakt van Openstreetmap al een 3d-“plattegrond” (je moet even klikken en kantelen), maar zoals al gezegd wordt: alle gebouwen zijn nu nog even hoog.

Ik werd wel benieuwd naar Qwant door je post maar als ik de kaart kantel zie ik helaas geen 3D gebouwen.
In demo.f4map.com zie ik overigens wel alle gebouwen mooi met hoogte verschillen/kleuren/daktypes (waar ingevoerd)

Mis ik iets in Qwant?