Mapillary door facebook overgenomen

Zie deze aankondiging en deze deze post. En deze op Tweakers.

Ben er niet blij mee. Overstappen naar openstreetcam? Iemand ervaring daarmee?

Is er een manier te voorkomen dat het Mapillarymateriaal, door vrijwilligers gemaakt vóór de overname niet in het bezit van FB komt? Of heb je alle rechten al opgegeven door het op Mapillary te zetten?

Bedrijven die cookies plaatsen zijn niet te vertrouwen.

Dit forum plaatst ook cookies, dus wat is je punt in deze (de samenwerking Facebook en Mapillary)?

Min of meer:
Terms of use 1.3 (https://www.mapillary.com/terms)

“1.3 Mapillary User Licenses to Us. You and each Mapillary User hereby grant to us the perpetual, irrevocable, worldwide, royalty-free, fully paid-up, sub-licensable, non-exclusive right and license to use, reproduce, modify, create derivative works of, perform, display and distribute without restriction (including via any medium) Content, in whole or in part, for commercial and non-commercial purposes, including (a) for purposes of providing, developing, improving, making available (including via public search engines), promoting and marketing the Mapillary Solution and (b) making available Mapillary User Content under the Outbound Terms. Further, you agree that we are free to use and implement in perpetuity without compensation, attribution or obligation to you any feedback, benchmarks, requirements, suggestions, criticisms, improvements, recommendations, ideas, and error corrections provided by you to us relating to the Mapillary Solution.”

Jij hebt Mapillary de rechten gegeven om jouw foto’s te gebruiken en je kan die rechten niet intrekken.

[off topic] Ik kreeg hetzelfde gevoel toen Garmin topoactive kaarten ging verkopen op OSM basis (en intussen een voet tussen de deur gekregen heeft bij OSM).

Als dat zo is dan hoort deze website dat aan te geven.

Maar, en ik weet niet of dat part of the deal was: gebruikers kunnen wel hun eigen, gratis, bijvoorbeeld openfietskaart op hun Garmin zetten, waar Garmin blijkbaar(?) het format vrijgegeven heeft.

Dus het besef dat ik mijn mappingactiviteiten later terugzie in betaalde Garmin-kaarten wordt een beetje verzacht :slight_smile:
En ik ben benieuwd naar welke voet (en de maat) Garmin tussen de OSM-deur heeft gekregen?

Dat er kaarten redelijk draaien in Garminapparatuur komt door reverse engeneering. Er is niets vrijgegeven… het wordt gedoogd.
Denk ook de redding voor Garmin outdoors… want voor andere merken is het nog niet gelukt. In Mio en nog een enkelmerk draait ook een kaart… maar wel op osmdata gebaseerd. Voor zover ik weet zijn daar nog geen door gebruikers zelf gemaakte kaarten ontwikkeld.

We hebben dus zeker een stilzwjjgend ‘verbond’ met Garmin…
Edit… De belangen zijn wederzijds.

Dat geldt alleen voor analytische cookies en trackingcookies. Inlogcookies en andere functionele cookies vallen (terecht) buiten deze wet.

Onze Oosterburen hebben dit al eerder aangekaart, ook daar is niemand er blij mee.
En men leest daar ook dat openstreetcam geen alternatief is, iemand noemt het zelfs “defunct”.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=69775

Dit verhaal:

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=64476

"The OpenStreetMap project is organized on an international level by the OpenStreetMap Foundation, under British law.

In recent years, the Board has gradually lost its balance. Over-representation of some areas and groups makes it difficult to maintain a balanced and diversity of government action and raises some conflict of interest issues.

On December 15 there are board elections, and everyone who was a member before November 15 can vote.

Some companies are paying employees to join, and there are rumors that they give voting instructions."

Ik weet natuurlijk niet of het Garmin is, die een voet tussen de deur wil krijgen.

Even op het cookies-verhaal ingaan. Als het alleen functionele cookies zijn om in te loggen en verder niet voor commerciele/advertentiedoeleinden dan hoef je het niet aan te geven. (Als ik het correct heb)

Niet dat ik mapillary vaak gebruikte, is het inderdaad jammer als ze naar facebook gaan :frowning:

oh sorry lees net dat JeroenHoek ook al zoiets gepost had over het cookie-verhaal.

Op zich was Mapillary ook al een bedrijf dat winst probeerde te maken met door vrijwilligers verzamelde data. Het verschil is nu dat dat een groter bedrijf (met al een slechte reputatie) is, maar het lijkt mij niet echt verschillend met de huidige situatie.

Toch is het platform handig voor Openstreetmap, (wie dan ook de eigenaar is), om foto’s te uploaden en gebruik van te kunnen maken tijdens het mappen.
Ik neem aan dat deze functie blijft bestaan. Of moeten we angst hebben dat facebook misbruik maakt van de foto’s?
Persoonlijk heb ik veel gebruik gemaakt om mijn foto’s te uploaden, welke door een ander ook gebruikt kunnen worden om te mappen. Als ik het voor mezelf deed, had ik ze beter niet kunnen uploaden naar mapillary.
De foto’s kan ik ook rechtstreeks in JOSM laden namelijk.

Dat zie ik echt anders. Dat Mapillary geld verdiende met mijn foto’s was voor mij geen probleem gezien hun verdienmodel. Daarbij zit geen profiling waarbij gegevens van gefotografeerde personen gebruikt wordt. (wie was wanneer waar en wat deed die persoon daar?). Het is maar de vraag of Facebook er ook zo over denkt en daar zit mijn angst. Dit nog even los van het gegeven dat ik FB helemaal niet wil helpen. Micmin verwoorde het gisteren heel goed in dit draadje . Dat FB Whatsapp had overgenomen was al niet lekker. Om die reden gebruik ik inmiddels al Telegram en Signal in de hoop ooit van dit bedrijf verlost te worden maar het is maar de vraag of dat ooit lukt. Kortom: Deze stap is m.i. een stap in de verkeerde richting maar echt goed oordelen kunnen we pas als we weten wat exact de plannen zijn van FB. Hopelijk minder erg dan ik vrees maar dat zal alleen de toekomst uitwijzen. Ze hebben eerder beloftes gemaakt die ze niet zijn nagekomen.

Ik hoop wel op wat verbeteringen voor eenvoudige gebruikers. Het is nu af en toe knap onhandig en kwalitatief uiterst teleurstellend.

Martin, OSM materiaal kun je sinds 2014 ook terug vinden op Topografische kaarten en die worden ook commercieel verkocht. Wat ik op FB tegen heb is de verplichte cookies die strijdig zijn met mijn privacy keuzes, je kunt niet ja of nee zeggen maar krijg ze al bij binnenkomst als je even een filmpje wil zien bv van Commodoortje.

Maar zijn die rechten ook overdraagbaar? Dat staat er zo te zien niet bij.
In miijn ogen moet FB met iedere gebruiker een nieuwe overeenkomst sluiten.
Je hebt een overeenkomst met mapillary, niet met FB.

Da’s makkelijk. “Door op deze knop te klikken gaat u akkoord met de nieuwe gebruiksvoorwaarden”. [AAN DE SLAG]