Doolhoven: attraction=maze of leisure=maze / proces tagwijziging

Ik heb vandaag een groot aantal doolhoven gemapt.

Ik heb overal tourism=attraction + attration=maze gebruikt.

Een alternatief is leisure=maze.
Alleen staat op de pagina voor leisure=maze “The proposed attraction=maze has been abandoned. A suggestion is to use leisure=maze in it place.”
Die opmerking komt echter uit 2015.

Een vergelijkbare opmerking staat op Mazes.

Recent heeft ene Jeisenbe de pagina voor Attraction=maze geüpdate, zodat daar nu duidelijke informatie staat.

Attraction wordt ook veel vaker (~700 keer) gebruikt dan leisure (~270). Het lijkt dus alsof attraction “gewonnen” heeft.

Mij is de status van wie de wiki mag editten nooit helemaal duidelijk. Mag ik nu zelf besluiten de pagina leisure=maze een redirect naar attraction=maze te maken en alle relevante pagina’s te wijzigen? Moet hier een discussie over plaatsvinden? Waar dan? Op de taginfolijst?

En als zo’n voorstel er door komt: mag ik dan (handmatig of automatisch) alle leisure=mazes omtaggen naar attraction?

In principe mag iedereen de wiki bewerken, als de informatie maar juist is. Wanneer tags die niet formeel zijn goedgekeurd door gebruik een de facto status krijgen, kun je dat aangeven op de wiki. attraction=maze is in use, wat aangeeft dat de tag niet heel veel gebruikt wordt, maar wel enigszins erkend is. De overtreffende trap van in use is de facto, dan wordt een tag zoveel gebruikt dat deze effectief officieel erkend is zonder ooit formeel geaccepteerd te zijn.

Als jeisenbe de tag erkend heb je in ieder geval ook een redelijke kans hem gerenderd te krijgen in carto-osm (de standaardlaag) als je daar werk van wil maken; hij is een van de maintainers van carto-osm. (Omgekeerd, als hij er niet achter staat dan kun je fluiten naar rendering. Zie bijvoorbeeld het probleem van de heggen die als area ingetekend zijn.)

Ik heb Jeisenbe een bericht gestuurd. Thx