Paalnummers MTB-route en aanvullende informatie toevoegen

Veel MTB-routes hebben nummers op de paaltjes die de route aangeven, deze nummers zijn er om je locatie door te geven in geval van nood.

Is het misschien handig om deze in OSM te mappen? En is dan de beste manier om gewoon de punten op de route een naam te geven met het nummer. En kan je dan vervolgens navigeren naar een van deze punten door het nummer op te zoeken? Maakt dit dan de routening misschien kapot? en ten slotte, is het dan erg als ik bepaalde delen van een route eerst doe, waardoor voor een bepaalde tijd bijvoorbeeld maar de helft nummers heeft?

Tevens zie ik dat veel MTB-routes nog niet veel informatie bevatten zoals bodemtype, moeilijkheid, eenrichting en andere informatie. Kan ik deze makkelijk updaten zonder dat de routening kapot gaat? dus gewoon de extra tags toevoegen.

Ik ben nog niet heel ervaren met OSM editen en heb in het verleden perongelijk wat routenings kapot gemaakt, vandaar dat ik het hier maar even vraag voordat ik de aanpassingen ga maken.

Paaltjes met nummers ben ik nog niet veel tegengekomen. Op de MTB route Sleen zie ik wel kilometer paaltjes staan. Weet niet of je die bedoelt. Ik zou de key marker gebruiken https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:marker Maar misschien dat iemand anders een betere suggestie heeft. Of misschien information=route_marker , maar daar moet de tag tourism bij

V.w.b. routering, als je met JOSM werkt is de kans het kleinst dat je routeringen beschadigd.
Extra tags toevoegen aan een weg qua bodemtype en moeilijkheid kan je zonder problemen doen. Eérichtigsverkeer van maken (alleen voor fietsers) kan ook, maar als je de richting van de weg om moet draaien kan dat problemen opleveren met de routering.

Begin maar eens gewoon met een MTB route en meldt het hier even als je er klaar mee bent. Wil ik best wel even meekijken.

hmm, ik hoor wel vaker dat JOSM beter werkt, maar het heeft volgens mij best een steil leertraject, is het het waard om deze te leren? Want kan er iets fout gaan in ID als ik alleen wat tags toevoeg en eventueel de paaltjes nummers?

Die nummers zijn trouwens niet afstand gebonden, de route is verdeeld over 4 stukken, A,B,C en D. Het stuk begint bij 1 en elk paaltje is een nummer hoger, dus A1, dan A2 etc. Dan wanneer een stuk afgelopen is en een nieuw stuk begint zullen ze opnieuw beginnen, B1, B2 etc. Deze nummers zijn bekend bij de Meldkamer, dus wanneer je ergens verongelukt kan je je nummer doorgeven en weten de hulpdiensten waar ze moeten zijn

Ik vond het zelf geen enkel probleem om op JOSM over te stappen, het is alleen dat iD het voor een beginner wat gemakkelijker maakt om tags uit te zoeken.

Terecht vermoeden, daar kan niet veel mee fout gaan.

Denk er wel aan dat als de kaart niet bewoog dat er dan iets anders moet zijn gebeurd. :wink:

Het maakt me verder niet uit waarvoor de gegevens worden gebruikt maar moet tegenwoordig alles draaien om veiligheid?!

Ik denk dat de hulpdiensten dan al te laat zijn :wink: . Maar goed …even zonder dollen … ik heb gisteren toevallig ook zo’n punt gezien. Ik vroeg mij het zelfde af. Hoe zet ik dit in OSM. Marker zou kunnen maar wellicht is er een betere optie. Je zou het ook eens kunnen proberen op de tagging mailinglist als hier niemand een acceptabele suggestie heeft.

Paaltjes met nummers om door te geven aan hulpinstanties bestaan ook buiten de MTB routes.
Ik heb er ooit een aantal gezien in Sevenum in het buitengebied.

In de Duitse Eifel vind je zulke paaltjes/bordjes volop. Ik meen dat ze ook op de wandelkaarten staan.

Edit: ze staan in ieder geval in OSM (selbstverständlich): https://www.openstreetmap.org/node/6380630116
Je kunt/moet hiervoor dus highway=emergency_access_point gebruiken
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway=emergency%20access%20point

Maar dan moet ik aparte punten invoegen voor elk paaltje, deze zijn dan niet verbonden met de route? of moet ik punten toevoegen op de bestaande route en dan deze taggen als highway=emergency_access_point? Hier https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Demergency_access_point staat namelijk dat het niet gebruikt mag worden op een route, maar mij lijkt dat deze paaltjes wél duidelijk verbonden moeten worden met de MTB-route aangezien de nummers op de paaltjes staan die deze route aangeven

Tevens hebben de meeste MTB-routes een relation, wat volgens de documentatie ook niet mag, of begrijp ik dit verkeerd?
Maar als ik ze los plaats kan ik niks perongelijk kapot maken en is het misschien minder erg dat maar een deel van de route gemapped wordt.

Dus om samen te vatten, moet ik ze op de route plaatsen, of los van de route?

Ik begrijp je vragen niet helemaal. Het gaat toch alleen om een paar paaltjes waarop staat ‘bel 112 en geef het nummer van deze paal door’? Niet iedere routemarkering lijkt me een emergency access point. De hulpdiensten moeten er ook wel bij kunnen komen.
De ‘noodpaaltjes’ kun je volgens mij invoeren als node op/naast de paden waar de route langs komt. Het zijn fysieke objecten, net als hekken, slagbomen, verkeersborden etc.

Een MTB-route ligt inderdaad vast in een relation, daar is niks mis mee, is juist zeer gewenst. Waar lees je dat dat niet mag?

Edit: de ‘noodpaaltjes’ zouden wel toegevoegd kunnen worden aan de relation, ze horen inderdaad bij de route.

Ieder paaltje heeft zo’n nummer, er staan dan ook ongeveer 100 van deze paaltjes op de 25km lange route(zie foto hierboven, het paaltje staat op de sectie “M” en is hier nummer 07, M07). die elk een eigen nummer hebben. het zijn dan ook niet zoals iemand hier eerder al een foto van gestuurd had bordjes met “bel 112”. Maar in principe dienen ze voor hetzelfde doel, het makkelijk kunnen delen van je locatie in een noodsituatie (klinkt ook als een mooie slogan…). Ik denk dat nu het makkelijkste is om deze op de kaart te mappen als losse punten onafhankelijk van de route, aangezien ze toch niet op de kaart getoond worden tenzij iemand het nummer zou opzoeken om ernaar toe te navigeren.

Met die relation bedoelde ik dat de mtb-route een relation heeft, maar dat je de tag highway=emergency_access_point niet op relations mag doen volgens de documentatie. maar als ik de paaltjes gewoon als losse nodes map maakt dit niet uit omdat ze dan niet bij deze relation hoeven… of is het dan juist wel slim om deze hieraan toe te voegen? aangezien deze wel met de MTB-route te maken hebben… of is dit niet hoe relations werken?

Correct me if I’m wrong.
Bij het fiets- en wandelknooppunt netwerk maken de knooppunten ook deel uit van de netwerkrelatie, echter niet van de routerelatie, maar van een bovenliggende relatie.
Aangezien er al een mtb-routerelatie is, zul je een nieuwe bovenliggende relatie moeten maken en daar de routerelatie en de losse nodes (paaltjes) aan toe moeten voegen.

hhm, klinkt ingewikkeld… is het niet gewoon het beste om deze paaltjes los van de gehele route te mappen, en dan niet als “mtb route paaltjes” maar als “locatie doorgeef paaltjes” Die geheel onafhankelijk van de route zijn, ze komen immers niet op de map tenzij je het nummer opzoekt, wat precies de bedoeling is…

Wat ik uit jouw post haal is dat ik hetgene hierboven moet doen, maar dan ook deze losse paaltjes aan een aparte relatie moet toevoegen die compleet losstaat van de mtb relatie? Ik heb nog nooit iets gedaan met relaties, maar is het zo simpel als alle paaltjes toevoegen aan dezelfde relatie die ik zelf eentje nieuw aanmaak?

edit: ik denk dat ik ongeveer snap wat je bedoeld. De wandelroutes bestaan uit tracks en knooppunten, die elk een aparte relatie hebben? Dit is echter niet het geval met de MTB routes, deze hebben namelijk (tenminste bij mij) geen knooppunten maar alleen tracks. Deze tracks zijn de delen van de route. Die delen zijn vervolgens met elkaar verbonden door een relatie die ook de aanvullende informatie zoals moeilijkheid, ondergrond, kleur, type etc bevat.

Nee, de route is een relatie van wegen/paden en die zit in een hogere relatie, waar de knooppunten zelfstandig ook inzitten.

Klopt, maar jij wilde zelf de paalnummers deel laten worden van de MTB relatie. Op zich niet vreemd, daar zou meer onder kunnen vallen. De parkeerplaats, de infoborden, een verbindingsroute zeg het maar. Alleen aan de route-relatie koppelen gaat volgens mij niet.

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Route eigenschappen en highway (weg/pad) eigenschappen.
Ondergrond hoort bij de weg (surface=…), moeilijkheid ook (mtb:scale=…)
Kleur en type (roundtrip o.i.d.) is onderdeel van de routerelatie

Dus in principe kan ik de paaltjes nu als losse punten gaan mappen, met de tags highway=emergency_access_point en rel=*nummer van paaltje. Dan kan ik deze later toevoegen aan een relatie.

Dus zonder relatie is het niet fout, maar met relatie is beter. Ik weet nu namelijk nog niet veel van deze relaties en hoe ik ze dus kan gebruiken. Misschien dat iemand mij hierbij kan helpen nadat ik de losse paaltjes gemapped heb.

Ik weet (net als Jillis) niet zeker of emergency access point hier wel van toepassing is. De locatie is toch niet specifiek uitgekozen omdat de hulpdiensten hier relatief eenvoudig kunnen komen? Het lijkt me te vergelijken met een hectometerpaaltje op de snelweg. Handig om je locatie door te geven, maar niet specifiek op bereikbaarheid voor hulpverleners gericht.
Het al voorgestelde routemarker dekt meer de lading volgens mij. Het nummer kan dan inderdaad in een ref-tag.
Toevoegen aan een route-relatie is niet nodig.

Ik bedoelde inderdaad niet dat elk van de 100 paaltjes als toegangspunt voor hulpdiensten vastgelegd wordt. Ik heb wel eens een MTB route te voet getraceerd, dat is geen doen met een ambulance… Misschien kun je goed bereikbare paaltjes wel als toegangspunt vastleggen, en de rest als routemarkering?

Ik denk dat het daar juist voor is bedoeld:

wiki

Nog een voorbeeld:
http://www.grenspark.be/nieuwe-genummerde-paaltjes-het-grenspark

Dit is denk ook het beste, Gewoon de paaltjes los van de route en relatie mappen. maar dan wel onder routepaaltjes, die door middel van de tag “rel” het nummer aangeven. Met deze methode komt er bovendien ook de mogelijkheid om wandelroutes en ruiterroutes op deze manier te mappen als ze ook deze nummers zouden hebben.

Nog wel een paar vragen, kan men de nummers van deze paaltjes dan nog steeds gewoon opzoeken als het geen emergency access ways zijn maar routemarkers? Dus bijvoorbeeld om erheen te navigeren. En is het dan genoeg om alleen punten toe te voegen die enkel de tag van routepaaltjes en de rel met het nummer hebben? of is het misschien ook handig om andere tags toe te voegen, of een note die aangeeft dat het om mtb nummers gaat voor het geval van noodgevallen?

Ik zal ook wanneer ik klaar ben even de wijzigingenset hier op deze thread delen.

edit*

Dacht ik net dat we de beste optie gevonden hadden… maar misschien is het toch wel beter om emergency access points te gebruiken omdat dan het doel voor deze paaltjes duidelijker als ze los van de route gemapped zijn.

Ik weet ook niet of er misschien 3rd party software is die deze noodpaaltjes gebruikt, want dan zouden de routepaaltjes hier niet getoont worden en de emergency access points wel.

Het is dus een groot dilemma, met ieder zijn voor- en nadelen, maar als het niet veel uitmaakt zijn emergency access points denk ik beter.

Kun je doen. Als het om een gemapte route gaat staan de meeste punten er al, want het zijn richtingaanwijzingen.

De name=* tag is hier niet juist.

ref= is zeker toepasselijk.
omdat het om een fietsroute gaat zou je ook rcn_ref= kunnen gebruiken.

Als je het ziet op de kaart dan zet je daar je bestemmingspunt en dan kan er gerouteerd worden. Het routeerprofiel geeft dan aan welke wegen gebruikt worden om er te komen. Ik neem aan dat er mtb-profielen bestaan of gemaakt kunnen worden.

Nee, als je geen wegen knipt of verlengt dan blijft de mtb-routerelatie intakt.

Nee.

Ja.