Niet meer bestaande trambanen en bruggen regio Alkmaar op OSM

Ik kreeg van een Openfietsmap gebruiker de volgende klacht binnen:

Het gaat om de volgende brug:
https://www.openstreetmap.org/way/559247181#map=18/52.62207/4.76958

De OFM rendert deze omdat er een railway=abandoned staat icm bridge=yes.
Als dit al een eeuw geleden (!) is weggehaald, waarom tekent men dit dan überhaupt in op OSM?
Zou een lokale mapper of spoorwegdeskundige hier naar wilen kijken? Bedankt!

Op vele plekken in binnen- en buitenland staan nog opgeheven spoor- en blijkbaar ook tramwegen ingetekend. Er is een aantal mappers/spoorfans die dit doen. In Amersfoort en omgeving weet ik er zo een paar te liggen. En volgens mij is hier al veel over gediscussieerd, zie bijvoorbeeld de overlegpagina in de wiki bij railway=razed.

Ik negeer t bijna altijd, geen behoefte om m’n vingers eraan te branden, in de standaard rendering zie je ze niet, in de humanitaire deels wel. Vandalisme wordt erbij gehaald als je er aan komt.

Hadden we niet railway=razed voor iets wat er echt niet meer is?

De brug zou ik gewoon weghalen; railway=razed kan je dan laten staan?

Dismantled Abandoned moet idd worden vervangen door razed, maar wat nu wel en niet weg is moet een lokale mapper maar oplossen, daar blijf ik van af :slight_smile:

Volgens mij ligt het voor de hand om railway=abandoned niet te renderen op een kaart voor fietsers, inclusief gedeeltes met bridge=yes. Voor kenners mag het tracé dan nog te herkennen zijn, het lijkt me niet relevant voor de gemiddelde fietser.
Als er een fietspad is aangelegd op een ongebruikte spoordijk zou er highway=cycleway getagd moeten zijn, dat lijkt me voldoende om een fietspad te renderen.

Ik geef de voorkeur aan om abandoned nog wel te renderen op de OFM omdat die sporen nog wel in het landschap zijn te zien.
Hier schijnt het echter te gaan om iets wat al lang niet meer bestaat en wordt dus in principe ook niet gerenderd op de OFM.
Dus een fout in OSM. Brug moet weg en abandoned vervangen door dismantled of razed. Als niemand zich geroepen voelt om het daar te corrigeren zal ik dat tzt wel doen zover het op luchtfoto en BGT is te verifiëren.

Waarom de aparte status “razed” voor railways en niet voor b.v. gebouwen (let wel, ik zit er helemaal niet op te wachten, wat er niet is, ook niet mappen) maar ik ben gewoon nieuwsgierig waar deze uitzondering voor railways vandaan komt.

Ik denk dat veel mensen aanvoelen dat er iets niet klopt. Er is nooit een goede reden geweest om die spoorlijnen op te breken. Pas daarna, doordat de overheid zich gedwongen zag in te grijpen door het gemis aan vervoer, is er voor miljarden geïnvesteerd en een landelijk autowegnet aangelegd. Maar voor die tijd was er al een landelijk vervoersnet met een grote fijnmazigheid. In bijna ieder dorp ligt een Stationsstraat maar helaas tegenwoordig zonder een station. Als je verder kijkt dan blijkt er ook van het spoormaterieel vrijwel niets over te zijn behalve enige opgepoetste exemplaren in het Spoorwegmuseum. In feite kwam het erop neer dat nadat lijnen werden gesloten er grote haast werd gemaakt met de vernietiging van alle materiaal en dusdanige verkaveling van de grond dat een heropening definitief onmogelijk werd gemaakt. Tegelijkertijd werd de smoes verspreid van afgenomen vraag, wat echter niet objectief kon worden gemeten omdat het aanbod was vernietigd. Gevolg van deze smoes was wel dat kritiek kon worden weggezet als nostalgisch sentiment. Het enige wat er nu nog rest van het landelijke spoor- en tramwegnet van weleer zijn de hoofdlijnen tussen de grote wooncentra en enkele grote industriegebieden.

We legden zelf de railsen aan, bouwden zelf de treinen en haalden zelf de kolen uit de grond. Op nationale schaal gezien beschikten we toen over gratis openbaar vervoer. Het netto resultaat van de afbraak daarvan is dat er nu veel geld wordt betaald voor iets wat vroeger gratis is geweest.

Als je daarbij optelt dat veel mensen verzot zijn op alles wat met spoorwegen (en tramwegen) te maken heeft en dat er daarvan meerdere op OSM actief zijn dan kun je je waarschijnlijk voorstelllen waarom men dit niet zomaar uit het collectieve geheugen wil laten verdwijnen. De meeste mensen hebben werkelijk geen flauw idee van hoe het land er destijds heeft uitgezien en kunnen zonder bewijs niet geloven dat spoorwegen vroeger net zo algemeen zijn geweest als nu provinciale wegen.

(Deze tekst is niet bedoeld door mij om een standpunt in te nemen.)

De opgeheven spoorlijnen (en bruggen) zijn zichtbaar op de kaart van de OsmAnd-app. De spoorlijnen zijn niet te verbergen of weg te filteren. Erg verwarrend voor fietsers en wandelaars.

Doet mij denken aan de discussie over niet meer bestaande (ANWB)fietsroutes in Noord-Holland.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=63642

Of en hoe iets op een kaart komt is ook afhankelijk van hoe de renderer de gegevens filtert.
Als die er geen rekening mee houdt dat er ook niet bestaande zaken in staan (zoals een razed spoorlijn) dan zullen die dus ook gewoon zichtbaar worden.

De vraag is wat de bedoeling van OSM is.
Is het bedoeld om te laten zien wat er nu is?
Of ook als historische atlas?

Die oude tramlijnen laten zien om mensen tot nadenken te zetten is goed maar dat geld even goed voor bijvoorbeeld natuurgebieden die nu bebouwd zijn.
Dan kun je de kaart volzetten met razed bossen.
Of de zuiderzee. Of de niet gerealiseerde Markerwaard.

Ben het volledig eens met Jeroenhuijben.
Een railway=abanded of razed waar niets meer van te zien is hoort gewoon niet thuis in OSM.
Het is gewoon strijdig met 1 van de basisuitgangspunten van OSM.

Iemand die een historische spoor/tramweg-kaart wil maken, kan OSM als ondergrond gebruiken en in een eigen layer de vroegere rails op die kaart projecteren.

railway=abandoned of razed moet gewoon uit OSM verwijderd worden.

Abandoned is het zeker niet volgens de tipgever; als er geen sporen meer zichtbaar zijn in het landschap is het razed. En de bridge=yes tags heb ik verwijderd: https://www.openstreetmap.org/changeset/85045026

De vraag blijft natuurlijk wel of OFM daar iets mee opschiet ?

Ik ben het er compleet mee eens dat razed niet thuishoort in OSM, maar waarom is er dan een wikipagina over razed?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:razed:

Openrailway map rendert ook historische (razed) spoorlijnen, https://www.openrailwaymap.org/
Het is een aparte tak van karteren dus daar blijf ik gewoon vanaf.

@Leo, ja want razed wordt niet gerenderd maar abandoned wel omdat je daar nog wel resten van een historisch spoorlijntje in het landschap van ziet en dat vind ik wel interessant om te weten dus voeg ik het gewoon toe aan mijn kaart. In het geval dat er helemaal niets meer aanwezig is mag het van mij ook weg uit OSM maaar aangezien er een aparte community bestaat die dat wil toevoegen moeten we dat gewoon respecteren, maar dan moeten ze het wel goed doen.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dabandoned zegt:

Waarom een wiki over razed…?
Er zijn talloze voorbeelden te vinden van trajecten van oude spoorlijnen waar nu fietspaden over lopen.
Het fietspad heeft vaak zelfs de naam van het spoortraject. Ooit zelf toegevoegd zie ik.
Mijn tagging is dan

railway=razed
highway=cycleway

Hier bij Vaassen nog zo’n oud spoortraject.

https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.29980/5.98149

Het zijn de kaarsrechte fietspaden door heel Frankrijk (voie vertes) en België (ravels) . Van mij hoeft razed juist niet weg. Soms fiets je nog gewoon langs spoor dat gebruikt wordt als touristische kermisattractie met van die lorries.
De slogan is ook … Kom fietsen over ‘oude spoorwegen’'.

De tagging heeft een duidelijke functie. Je ziet ook nog overal sporen van vroeger. Oude stations, resten van spoorviaducten, tunnels vol vleermuizen.
Het zijn geen gewone fietspaden maar bijzondere… Je fietst over de voormalige spoorweg en niet zomaar een fietspad.
Dit jaar helaas de Vennbahn door m’n neus geboord door Corona.

Wanneer zo’n railway=razed dwars door de nieuwe bebouwing loopt en er ook geen fietspad op is aangelegd mag van mij dat hele lijnelement weg.(edit overigens haal ik niets zomaar weg) … en zeker zo’n niet meer bestaande brug. (edit… die mag uiteraard wel weg)

Maar zo’n Ravel (de Vennbahn is er eentje hors categorie :slight_smile: ) is nou juist een abandoned railway volgens mij, niet razed?

Qua rendering trouwens: op de Humanitarian map zie je juist wel de razed railways, niet de abandoned. Erg onlogisch!

Dat is één van de historische vergissingen die je nu dus niet meer teruggedraaid krijgt.
De community heeft dus in het verleden niet (sterk genoeg) geprotesteerd toen het voorstel werd gedaan om dingen die er niet zijn op te nemen in de database van OSM.
Je zou kunnen zeggen dat een klein groepje spoorwegfanaten nu OSM in gijzeling heeft.

Objecten die er niet zijn mogen niet in OSM, maar als het spoorwegen betreft mag het ineens wel.

En dat leidt dan weer tot fouten in toepassingen die OSM op correcte wijze gebruiken als achtergrond voor de eigen toepassing.

Je zou zelfs kunnen stellen dat OSM op die manier te gronde gaat aan zijn eigen succes.
Want waarom zou je OSM gebruiken als dat allemaal vol staat met objecten die er niet zijn.

Ik weet, ik overdrijf en met deze instelling vecht ik tegen windmolens.
Het zij zo.

Ja lijkt me ook abandoned, als het talud etc er nog ligt. Als er echt niks meer over is alleen de fietsroute dan is razed wel ok.

Idd merkwaardige rendering, razed een doorgetrokken lijn, disused gestippeld :confused:
https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.16421/5.37372&layers=H

Rechts op de foto is er nog een stukje rails te zien. Heb daar vroeger gewerkt dus ken die plek goed.:wink:

https://www.mapillary.com/map/im/t5EzMAKaa5I46DxPVwa58w

'k Had alleen even als voorbeeld die fietspaden over oude spoorwegen genoemd om duidelijk te maken dat ook razed ook een functie kan hebben. Die Vennbahn is inderdaad abandoned