Kartlegging i koronaens tid

Hei alle, håper det går bra med dere alle sammen!

Selv om det er hjemmekontor og karantene på alle, så er det viktig å komme seg ut på noen turer innimellom (på trygg avstand fra andre) – og ikke minst har mange litt ekstra tid nå, og kanskje ekstra behov for å føle seg nyttige.

Derfor tror jeg det er en god anledning nå både for å kartlegge selv, og for å få med oss flere med på laget. Statistikken viser at bidragene har gått ganske kraftig ned de siste dagene. Enda en god grunn til å rekrutere noen nye! Jeg tror mange kan finne at de har mye glede av å kartlegge, om så bare basert på flyfoto (er det jeg gjør aller mest uansett)

Jeg har spurt staythefuckhome.com om å legge til en egen under-side med tips om hva man kan gjøre for å bidra til samfunnet når man stayer the fuck hjemme, sånn som å bidra til OSM/HOTOSM, bugrapporter og oversetting for fri programvare, osv, men det ser ikke ut som de vil gjøre det. Men om dere selv har noen kanaler der det passer seg å spre dette ordet, så håper jeg dere vil gjøre det.

Jeg har også tenkt på å lage en liten video hvor jeg forklarer enkelt hvordan man bruker basic funksjoner i iD for å bidra til denne store dugnaden. Foreløpig har jeg ikke klart å få denne dritt-PCen min til å klare å ta opp lyd+skjerm samtidig uten at lyden hakker masse, men nå har jeg oppdatert til den splitter nye versjonen av OBS og tenker å prøve igjen. Men kanskje det allerede finnes en slik video på norsk? Gi beskjed om du vet om en!

Setter også pris på helt andre tanker om kartlegging i disse dager i denne tråden :slight_smile:

Ta vare på deg selv og andre!