Bruggen of tunnel Belvédèrelaan in Zwolle

Zie deze note: https://www.openstreetmap.org/note/2029232#map=19/52.52767/6.05275&layers=N

Op de luchtfoto is naar mijn idee duidelijk te zien dat het een open bak met 2 bruggen is. Ook in de BGT omtrekgericht zijn de steunmuren duidelijk te zien. De brug van het spoor is in de BGT niet goed te zien.

Nu blijft alleen de hamvraag, is het nu een tunnel of zijn het bruggen met een open bak?
Ik opteer voor het laatste, maar ik kan het fout zien.

Het lijkt van bovenaf inderdaad op een brug over een verdiepte weg. Ik zou hier de hele bridge outline intekenen (twee stuks zo te zien) op basis van de BGT naast het taggen van spoor en perron, zodat die in ieder geval zichtbaar is.

De meeste (moderne) spooronderdoorgangen zijn inderdaad bruggen over een verdiepte bak. Helaas krijgen ze vaak een naam eindigend op tunnel, waardoor mensen denken dat het echte tunnels zijn.

Voor de volledigheid kun je de brugcontour als man_made=bridge tekenen en de keermuren als barrier=retaining_wall. Dan is het ook wel duidelijk hoe de situatie is.

OSM-carto heeft nogal de neiging om vlakken onder wegen in te tekenen, ongeacht de layer-tag. Zo wordt een man_made=bridge ook altijd onder de weg onder de brug ingetekend. Dat is een keuze van één renderer en daar hoeven wij de kaart niet voor aan te passen.

En die bridge outlines waren ingetekend, maar nu dus verwijderd :frowning:

Amersfoort Vathorst wordt genoemd en die is ook fout ingetekend, is geen tunnel, maar verdiepte bak met bruggen

Vathorst (mij bekend) heb ik als voorbeeld gebruikt om Stadshagen aan te passen.
Geen goed voorbeeld om te volgen, blijkt nu. Volgende keer zal ik eerst even een voorstel doen.
Is Deventer Colmschate dan wel het goede voorbeeld? Dan moeten we die gebruiken voor de andere twee stations. En wellicht zijn er meer onterechte tunnels onder stations?

Er waren trouwens in Zwolle géén brugcontouren (meer) ingetekend, alleen de bruggen zelf. Waarvan er eentje (die voor de fietsstraat) mijns inziens onnodig ver naar het oosten doorliep, ver voorbij de keermuur.

Deverter Colmschate is redelijk goed gemapt. Er zijn wel wat verbeteringen mogelijk:

  • De brugcontouren zijn niet uitgelijnd met de BGT.
  • De wegen over de brug zijn alleen bridge=yes op de brugcontour. Daarom kunnen deze wegen verbonden worden met de brugcontour zoals aan de zuidkant wel is gedaan, maar bij de sporen zelf niet.
  • cutting=yes kan gebruikt worden op de wegen onder de brug, op het gehele deel waarin ze onder het maaiveld liggen.
  • De keermuren kunnen worden ingetekend m.b.v. de tag barrier=retaining_wall. De lage kant is aan de rechterkant van de way, gezien in de richting van de way. In JOSM zijn aan de lage kant driehoeken te zien.