Osmose's verkeersbordencheck (pogen te) verbeteren

Dag allen,

in een poging de hoeveelheid fouten in Osmoses “verkeersborden” (niveau Normaal, onder het kopje Integratie) check te verkleinen binnen Nederland, heb ik me dit en vorig weekend wat uitgeleefd op de achterliggende data. Meer specifiek, van alle verkeersborden die Osmose van Mapillary’s patroonherkenningssoftware overneemt, heb ik er telkens van ~1000 afbeeldingen gevalideerd of ze kloppen (=goed gedetecteerd) of niet (=ander verkeersbord of object dan aangegeven).
Hopelijk is een dataset van 1000 afbeeldingen genoeg om de kunstmatige intelligentie van Mapillary in ieder geval (bijvoorbeeld) het verschil tussen fietsroute 17 en verkeersbord max. snelheid 10 te laten herkennen (of woonerf versus afslag van een snelweg, enz…), want momenteel is deze data gevalideerde data in Nederland meestal slechts een tiental tot honderdtal afbeeldingen (drie uitzonderingen daargelaten).

Nu neemt Mapillary deze resultaten alleen mee als er meerdere mensen hetzelfde zeggen over een afbeelding, dus momenteel heeft mijn moeite nog gegarandeerd 0 effect (twee verkeersborden uitgezonderd). Dus mocht iemand interesse hebben, dan wel zich vervelen, en zin hebben (een poging te doen om) de Osmose validator te verbeteren, dan kan het volgende linkje wellicht handig zijn: https://www.mapillary.com/project/verification/pyku6xbK3gbay1I4VRJsjl

Groet,
Famlam

(Oja, als disclaimertje: ik heb geen link met Mapillary of Osmose, anders dan dat ik er soms gebruik van maak en hoop dat het zo nog beter bruikbaar wordt in Nederland ;). En nee, mijn ‘score’ levert me (voor zover ik weet) ook niks op :). En ik kan ook niet garanderen dat die software er echt voldoende van leert om veel beter te worden in de toekomst, ik kon er enkel tijd in steken)

Prima initiatief! Ik vind de combinatie Osmose + Mapillary inderdaad heel handig voor maxspeed-mappen (voor andere bordjes zou het ook moeten lukken!). Graag draag ik daar een steentje aan bij, om minder “false positives” te krijgen.
(Famlam, jouw score is al omhooggegaan :slight_smile: )