You are not logged in.

Announcement

*** NOTICE: forum.openstreetmap.org is being retired. Please request a category for your community in the new ones as soon as possible using this process, which will allow you to propose your community moderators.
Please create new topics on the new site at community.openstreetmap.org. We expect the migration of data will take a few weeks, you can follow its progress here.***

#51 2020-02-22 12:50:02

Geim
Member
From: MM
Registered: 2017-03-29

Re: Hoort bicycle=designated op mtb track?

goedegazelle wrote:
Geim wrote:

"The designated value, when used with a mode of transport key, indicates that a route has been specially designated (typically by a government) for use by a particular mode (or modes) of transport."

Specially designed for use by a particular mode of transport. Vertaald: Speciaal ontworpen voor het gebruik een bepaalde (speciale) vorm van transport.

Je verwisselt "designated" met "designed." Als een weg speciaal is aangewezen voor het een of ander dan zal dat als zodanig staan aangegeven.

Nee, doe ik niet. Beide woorden worden in dezelfde zin gebruikt. We hebben een tag "designated" (=aangewezen) die gebruikt wordt op wegen die voor een speciaal soort transport zijn "designed" (=ontworpen).
Verder is het een kwestie van "duck-tagging" zie ook https://forum.openstreetmap.org/viewtop … 11#p777911

#52 2020-02-22 13:15:59

multimodaal
Member
From: zuidelijk Rijnland
Registered: 2015-11-10

Zoals al eerder als voorbeeld gegeven
thumb-2048.jpg

@goedegazelle: jouw posts zijn een goed voorbeeld van wat ik bedoelde met zoveel mogelijk kritiek verzinnen
(en daarbij van toeten noch blazen weten..)

#53 2020-02-23 09:03:10

goedegazelle
Member
From: Nederland
Registered: 2017-07-19

Geim wrote:

Nee, doe ik niet. Beide woorden worden in dezelfde zin gebruikt. We hebben een tag "designated" (=aangewezen) die gebruikt wordt op wegen die voor een speciaal soort transport zijn "designed" (=ontworpen).

Ik vraag  me serieus af of je kunt lezen.

multimodaal wrote:

@goedegazelle: jouw posts zijn een goed voorbeeld van wat ik bedoelde met zoveel mogelijk kritiek verzinnen
(en daarbij van toeten noch blazen weten..)

Dat verzinnen zijn jouw woorden maar je hebt een punt. Het zou de discussie vergemakkelijken als er niet zoveel verschilende kanten uit werd gedacht.

#54 2020-02-23 10:19:28

Geim
Member
From: MM
Registered: 2017-03-29

goedegazelle wrote:
Geim wrote:

Ik vraag  me serieus af of je kunt lezen.

Ik moet toegeven dat ik bij postings van sommigen inderdaad grote moeite heb om te begrijpen wat ze bedoelen. Mogelijk kan (of wil) niet iedereen zich goed uiten en dan is het gissen voor mij wat men bedoelt. Maar misschien als er wat minder in one-liners (sorry voor het anglicisme) en iets uitgebreider inhoudelijk gereageerd wordt, dat de discussie daarmee in elk geval al verbeterd en niet op die van een een stel zeurende kleuters lijkt

#55 2020-02-23 14:01:11

multimodaal
Member
From: zuidelijk Rijnland
Registered: 2015-11-10

Geim wrote:

Beide woorden worden in dezelfde zin gebruikt. We hebben een tag "designated" (=aangewezen) die gebruikt wordt op wegen die voor een speciaal soort transport zijn "designed" (=ontworpen).

Mooi samengevat!

Is voor mij ook een mooi moment om deze discussie te verlaten.

De vraag/zorg van Ligfietser was natuurlijk terecht: hoe kan ik op basis van breed gebruikte tags onderscheid maken tussen twee typen paden die in het echt heel erg van elkaar verschillen  (duits "RVV" fiets/wandelpad vs mtb-specifiek path). Daar zij we goed uitgekomen.

(overigens is het maken van een relevant onderscheid hetzelfde wat je bicycle=designated op een mtb-specifiek pad, om het te onderscheiden van een willekeurig ander pad in het bos waar je toevallig mag fietsen en/of waar een mtb-route over loopt).

Ook op de terechte vraag van Dick of gewone "knooppunt"-fietsers niet onbedoeld deze paden  op worden gestuurd is een antwoord gegeven.

En ja, phicoh heeft natuurlijk (zoals eerder besproken) helemaal gelijk als hij schrijft

Het probleem is denk ik dat de access tags gebruikt worden voor twee verschillende concepten.

Dat is inderdaad een probleem: een key zou eigenlijk maar 1 vraag moeten willen beantwoorden, als het er meer worden, dan loop je aan tegen kwestie met overlap en combinaties.

Het is zelfs nog erger denk ik: naast dat "designated" al een extra dimensie toevoegt aan de vraag OF je ergens mag  komen, kan je datzelfde stellen van "permissive", die voegt een derde dimensie toe.   

Dat gaat namelijk over de rechtsgrond van een eventuele toegang (in NL: publiekrechtelijk beschermde openbaarheid vs toegang bij privaatrechtelijk gedogen, die op elk moment eenzijdig en zonder zonder rechtsbescherming kan worden ingetrokken, zelfs op bijvoorbeeld "eigen wegen" in bossen van een gemeente) .

Het komt vaak genoeg voor dat een mapper wel weet DAT je ergens mag komen, maar niet wat de rechtsgrond van die toegang is. Helaas dwingt het access-schema je wel een keuze daarin te maken (yes/permissive), waardoor in de praktijk yes meestal niet betekent dat de mapper heeft vastgesteld dat het juridisch een openbare weg is.

Ook uit de uitingen in dit draadje blijkt maar weer dat veel mappers dat onderscheid niet scherp hebben, wat je hen nu ook weer niet kan verwijten, je zou geen halve jurist hoeven zijn om te kunnen mappen.

De vraag of een weg openbaar is, is -in ieder geval in ons land- een kenmerk van de wegen niet zozeer van een vervoerswijze.  Dat verdient een eigen key (en "access=*" volstaat daarvoor niet, omdat dat gelijk ook veronderstelt  dat alle vervoerswijzen zijn toegelaten, tenzij anders getagd). 

(iemand die bijvoorbeeld op basis van een legger of jurisprudentie vaststelt dat een -nu nog ongetagde- weg openbaar is of juist niet, kan niet zomaar access=yes of access=permissive taggen, omdat daarmee wordt gesuggereerd dat alle vervoerswijzen ook op deze weg mogen komen, dit terwijl daarvoor eerst moet worden vastgesteld (a) OF er verkeersborden / gebiedsborden staan die een beperking geven en (b) wat die beperkingen inhouden)

Als ik weer wat energie heb na dit gedoe zal ik daar wel een voorstel voor schrijven.

Voor nu groeten en mocht je aan de gang willen met de data van mtb-routes.nl om de mtb-routes in OSM aan te vullen, stuur me dan even een PM wink

Board footer