Asfaltvlakte taggen

Hoi, Ik was gister wat aan het spelen bij de E19, specifiek het Witte Kinderbos bij Mechelen (dat ik als een multipolygon heb ingetekend).
Maar bij het complex Mechelen-Zuid en op veel plekken tussen de rijbanen van de E19 nog de oude rijbanen van de supersnelweg, alsmede de taluds.
Grote asfaltvlaktes, maar niet in gebruik als weg.
Hoe tag ik die? Ik zat zelf meer te denken aan een surface=asphalt op een area, maar dan moet er volgens mij nog een “hoofd”-tag zijn en het lijkt me niet zinnig daar een highway-tag van te maken.

Er zijn natuurlijk wel meer met asfalt bedekte plekken die geen weg zijn (containerterminals, sommige dijken, gasproductielocaties…) Hoe tag je dat?

Als de rijstroken nog wel (theoretisch) begaanbaar zijn, maar niet in functie als snelweg, dan zou je zoiets kunnen doen:

https://www.openstreetmap.org/way/495942761


abandoned:highway 	primary
highway 	        path

Eventueel aanvullen met access=no als duidelijk is dat je er niet meer mag komen.

Ik denk als volgt:
surface=asphalt zoals je zelf al zegt.

en anders (niet op alle asfaltvlakten toepasbaar)

highway=service
area=yes
surface=asphalt

Deze laatste wordt gerendert als groot wit vlak in osm-carto.

Tsja. Highway impliceert nog een mogelijk gebruik als weg. Dat is dit niet (of dan als illegale driftbaan…)

Ik heb even wat geprobeerd:

  • Aan de zuidkant van Mechelen Zuid:
  • landuse=brownfield+surface=asphalt voor de asfaltvlakten. Landuse=brownfield is “abandoned land”, meestal voor redevelopment, maar er is eigenlijk geen tag voor wat als er niet binnenkort iets mee gaat gebeuren - de landuse=wasteland-tag is abandoned.
  • Ik heb voor de uitgestrekte viaducten een kunstgreep toegepast: De wegen eronder als tunnel getagd (de meesten waren dat al), maar er een man-made=bridge overheen geplaatst.
  • verder nog wat retaining wall en embankements toegevoegd.
  • Wat noordelijker is een doorsteek, die in geval van nood en werkzaamheden gebruikt wordt. Dit vind ik wél een highway.
    Ik heb daar nu highway=service + area=yes + access=no van gemaakt. Dat lijkt niet te renderen, (eerst had ik highway=road)
    Op dit stuk weg staat een verplaatsbare “jersey barrier”, waardoor je niet op hoge snelheid door kan steken (maar achteruitrijdend of zigzaggend wel - handig voor nooddiensten, onderhoud en politie). Maar omdat deze niet-permanent is en juist bij werkzaamheden verplaatst wordt heb ik hem maar niet ingetekend…

Graag jullie opmerkingen!

Als je het als onderdeel van de weg wordt gebruikt. Middenberm.
landuse=highway area:highway=

area:highway=verge

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:verge
(waar in voorbeelden nog steeds landuse=grass wordt gebruikt, is het eigenlijk landuse=highway, verbeter je hiermee een aantal zaken om het correcter weer te geven. (landcover=grass indien nodig)

of

Kan je/mag je er staan. shoulder area:highway=shoulder
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:shoulder

area:highway=emergency (maar heeft eigenlijk niks te maken met emergency)
Dit zijn de witte dwarse strepen, verdrijvingsvlak.

en zo heeft elk vlak al een naam, het erbij zoeken van tekst, key en value’s, die al bestaan.

Zo zij er ook van die plaatsen asphalt waar nu een vangrail over staat, maar bij onderhoud worden gebruikt om te leiden.
Kan zo even niet op de naam komen. Ook een plaats asphalt. Daar zal ook een engelse benaming voor zijn.

en dan de surface=asphalt

En zoals met veel keys en values, die eerder ontwikkeld zijn voor lijn worden deze nu ook gebruikt voor area’s.
Het is voortborduren op het area:highway model.

area=yes geeft aan dat het routeerbaar is area:highway niet.

Prima toch? Dat is iets een path is (een heel generieke omschrijving van een pad), betekent niet dat het ook gebruikt moet worden. De access-tags kunnen je daar helpen. Je kan het zien als privéwegen die zichtbaar zijn vanaf de openbare weg: ze acteren ook als oriëntatiepunt, ook al kan of mag je er niet over heen lopen of rijden.

Let bij area=yes op highways wel op dat deze impliceren dat het vlak op alle manieren gebruikt mag worden om over te routeren (de access-tags wel in acht nemende natuurlijk). Als de omliggende wegen beperkingen hebben zoals eenrichtingsverkeer, dan kun je deze tag niet goed toepassen. Op een groot kruispunt met stoplichten past hij dus doorgaans niet, maar wel op een pleintje zonder belijning waar je eventueel kris-kras overheen kan. Daarom wordt area=yes voornamelijk op highway=pedestrian gebruikt.

Die doorsteek is een voorbeeld waar de area=yes samen met highway niet zo handig is. (Moet dat jaagpad ernaast geen hoofdletter hebben trouwens?)

Je komt daar meer in de sferen van area:highway, alleen wordt die niet in de standaardkaart gerenderd.

Dat klopt

Hier trouwens een voorbeeldje van area=yes op highway=residential:

Een slimme router zou de gebruiker daar diagonaal overheen kunnen sturen, en dat mag daar ook.

Ja, maar in deze gevallen gaat het dus juist om een plek die NIET als weg in gebruik is. Het is wel zo bedoeld, maar nooit in gebruik genomen en nu mag het niet meer. Daarom heb ik er maar brownfield van gemaakt.