knooppuntnet.nl

Meer mensen die een 502 bad gateway krijgen bij https://knooppuntnet.nl/ ?
Is daar wat aan te doen?

Ook bij mij 502.
500-fouten kun je niets aan doen. Het is een fout ‘daaro’.

In de knooppuntnet log bestanden vind ik op vrijdagavond 6 december iets na 20:00u een “OutOfMemoryError” melding. Op dat moment is de web-toepassing ermee opgehouden. Het server gedeelte dat voor de eigenlijke web-toepassing staat (nginx reverse proxy) draaide nog wel, vandaar dat die nog reageerde met “502 bad gateway”. Ik heb dit zelf pas zondagavond rond 20:00u per toeval opgemerkt. Op dat moment heb ik de toepassing herstart, en sinds die tijd zou die weer beschikbaar moeten zijn. De forum berichten hierboven heb ik vandaag pas gelezen. Excuses voor de wat late reactie.

De eigenlijke oorzaak van de “OutOfMemoryError” is momenteel nog onduidelijk. Mogelijk is er een verband met een login die ongeveer rond dezelfde tijd lijkt te mislukken.

Hoewel dit al heel lang op mijn TODO lijstje staat, is er momenteel nog steeds geen monitoring die automatisch een alarmbericht stuurt wanneer de toepassing of een deel hiervan uitvalt. Dit zou er eigenlijk wel moeten komen.

Als iemand graag graag wil helpen bij de systeem administratie van knooppuntnet, en eventueel bijvoorbeeld een vorm van monitoring kan opzetten, neem dan contact op via vmarc . Een beetje hulp op dit vlak zou zeker welkom zijn.

Ter informatie, in grote lijnen: de knooppuntnet toepassing draait momenteel op 2 VPS’es (Virtual Private Servers): een grotere analyse-server en een kleinere web-server (beide Ubuntu 18.04). Voor data opslag wordt er gebruik gemaakt van OverpassAPI en Couchdb databases. De webserver gebruikt nginx met daarachter momenteel nog een Play server (die gaat verdwijnen) en een (nieuwe) Spring Boot toepassing.

Marc, ik kijk dagelijks meerdere malen op knooppunt.nl
Ik heb het dus wel gezien, maar dacht dat je het zelf wel wist of met een update bezig was.
Ik kan je best een berichtje sturen als ik een 502 zie, dat is een kleine moeite.

Een monitoring opzetten is iets dat boven mijn kunnen gaat.

Oh ja en uiteraard heel erg bedankt voor al je inspanningen!

Dick, heel fijn als je dit wil doen in afwachting dat het ooit automatisch gaat. Dit hoeft zich niet te beperken tot 502’s. Als de “situatie op” wat lang stil blijft staan, dan is er meestal ook iets mis. Het kan dan inderdaad zijn dat er een update bezig is, maar dan liever een berichtje te veel dan te weinig…

Geen excuus noodzakelijk, ik neem aan dat je het voor de hobby doet, net als wij.
Maar mooi dat het weer draaide gisteravond, kon er nog flink wat fouten uithalen.

Netwerk is weer wat uitgebreid: https://knooppuntnet.nl/nl/network-map/9104765

Zit alleen met de naam van het netwerk, Bargerveen dekt de lading niet meer.

Ga ik doen