Mapper blijft overlappende vlakken aanmaken

Voorbeelden:

Deze mapper brengt allerlei details aan in de polder, maar heeft blijkbaar geen zin om het netjes te doen. Daardoor wordt bijvoorbeeld een watervlak gewoon over een grasvlak getekend. Uiteindelijk zorgt de renderer d.m.v. het sorteren van de vlakken op grootte dat het er meestal wel goed uit ziet op de kaart, maar de data klopt niet meer. Zo’n vlak is nu volgens OSM zowel gras als water.

Het kost erg veel tijd om de fouten van deze mapper op te lossen. En hoewel hij er blijkbaar herhaaldelijk op is gewezen (zie reactie bij eerste wijzigingsset), heeft hij geen zin om het goed te doen. Hierdoor zadelt hij steeds weer anderen op met veel werk. De polder is een enorme puinhoop geworden.

Het gaat overigens om een ervaren mapper met ongeveer 21000 edits, die zou moeten weten hoe vlakken in Openstreetmap werken.

Hoe gaan we hiermee om?

Verbaast me niet als hij alles op een smartphone of tablet zit te doen. Vast heel geschikt voor POI’s, maar bij zulke complexe vlakken lijkt me dat niet de meest geschikte applicatie.

Heb je hem hier uitgenodigd?

Vele malen heb ik mapper al gewezen op het slordige mappen. Ook mogelijkheden aangedragen om met JOSM te gaan mappen, maar dat is inmiddels GoMap geworden. Aangeboden hulp wordt niet op ingegaan.
Antwoorden op mijn vragen en opmerkingen komen helaas niet meer. Jij hebt nog netjes antwoord ontvangen al kan ik met zo’n antwoord niet uit de voeten. Dit is tegen beter weten in het verkeerd blijven doen.
De ervaring van 21000 edits bestaat voornamelijk uit het slootjes mappen dwars over het land of paden mappen zonder er volgens mij geweest zijn.
Ja… Je ziet inderdaad op de standaardkaart niet als er water op gras wordt gemapt. Ik deed dat in het begin ook, maar na zoveel opmerkingen moet er toch ergens een lampje gaan branden.
Water op bos wordt al helemaal verkeerd gerenderd. In Noord Holland was aanzienlijke schade omdat de tallooze eilandjes niet meer in de mp waren opgenomen.

Ook dan geen reactie bij een opmerking.
Wellicht zal de DWG zeggen … Dit is een voorbeeld van “notsogoodmapping” , maar dat komt meer voor.
De polders in mijn omgeving zijn overal voorzien van opgeplept water en het is bijna ondoenlijk om het allemnaal de repareren.
De plugin van KiaaTix maakt het gelukkig wel makkelijker. Als P. daarmee aan de gang zou gaan?.. maar dat moet je dan ook wel willen.

'k Ben nog steeds bereid om mapper te assisteren bij het inbedden van water in land, maar het moet natuurlijk wel van twee kanten komen.
Deze manier van mappen wordt nu kennelijk gedoogd. Zodra ik de slootjes “mijn kant” op zie komen verwijder ik ze weer of pas het weer aan.

Gaat kwantiteit boven kwaliteit? Wanneer iemand niet weet hoe een mp werkt kun je dat leren of gewoon van dat polderland afblijven. Wanneer je het niet “goed” wil doen volgens de consensus heb ik er wel problemen mee.
'k Houd niet van blame en shame maar kan de ergernis goed begrijpen.
Wellicht kan mapper P. nog eens op het forum uitleggen waarom hij de consensus naast zich neerlegt.

Misschien heeft de DWG er een idee over?

Zie de laatste tijd ook zeer veel fouten in dat gebied:
Vooral zich zelf kruisende ways en multipolygoons, waardoor het vlak gewoon blanco blijft.
Dat getuigt van zeer onzorgvuldig werken.

Reverten is in feite geen oplossing, want het getekende vlak is wel correct.
Maar dat betekent dat de omringende vlakken handmatig gecorrigeerd moeten worden.
Soms is dat zoveel werk dat reverten gerechtvaardigd is.

Ik heb het idee dat reverten en opnieuw intekenen vaak de snelste oplossing is. Dat kan dan ook veel nauwkeuriger met de BGT, zodat bijvoorbeeld boomtoppen boven het water niet bij het bos maar bij het water gaan horen.

Helaas betekent dat wel dat al het werk dubbel gedaan moet worden en de bijdragen van de mapper nutteloos zijn.

PS. De mapper is uitgenodigd op het forum.

Via Keepright al menig rommel van deze mapper opgelost.

Maar als ik lees:
“Het is natuurlijk wel netter onder de motorkap als je alles precies laat aansluiten zonder overlapping, maar dat is soms veel werk en de OSM rendering engine heeft er geen probleem mee. Ik neem er niet altijd de tijd voor, vind het belangrijker dat de gerenderde kaart accurater, informatiever en leesbaarder wordt.”

En

“Ik concentreer me voornamelijk op verbetering van de inhoud om te komen tot het benaderen van een juiste kaart.”

Ben ik eerder geneigd om foutief aangebrachte edits van deze mapper gewoon te wissen.

Het vervelende vind ik dat deze mapper wel doorheeft dat deze werkwijze ‘onder de motorkap’ veel problemen oplevert, maar er geen moeite voor wil doen om het te verbeteren. Dat moeten anderen maar doen.

Het is vaak ook een stuk sneller om 3dShapes-vlakken uit te lijnen, dan deze foutief getekende vlakken.

'k Vind het wonderlijk dat mapper geen tijd wil steken om het goed te doen, maar wel doorlopend bezig is van alles te veranderen in OSM. Dan kun je ook wat minder bijdragen en het in ieder geval volgens de consensus uitvoeren.
Dan kun je toch ook leuk met je hobby bezig zijn. Ben dus benieuwd wat de doelstelling van P. is?

edit: mapper is momenteel te druk bezig om te reageren en consequent aan het overlappen.
https://overpass-api.de/achavi/?changeset=78011375
https://www.openstreetmap.org/changeset/78011375#map=16/52.1838/5.1207

edit 'k Zie dat Leo hier aan het repareren is geslagen, maar in bovenstaande edit verdwijnt nu ook het water en de landuse. Dat komt omdat de ways elkaar kruisen en sloten alle kanten worden uitgetrokken.
Dat gebeurt dus doorlopend.
Ik heb nu even niets gedaan om te herstellen Krijg nu ook geen reacties
op vragen.

edit3: Inmiddels rendert de eendenkooi het weer. De knoop is uit de polygoon gehaald. Da’s dan weer mooi.

Medemapper P. is nu bezig in de omgeving van Pijnacker
https://www.openstreetmap.org/user/padvinder/history#map=11/52.0814/4.7579

Commentaar is steeds details omg pijnacker

De gebieden van de edits zijn veel te groot

Ik vrees met grote vrezen voor het werk van anderen.
Op geen van mijn vragen wordt gereageerd. Er wordt helaas niet omgekeken naar het vorige werk.
Wat doen we hiermee?

edit… Een van de laatste acties… https://www.openstreetmap.org/changeset/78066426#map=11/52.0905/4.7722
'k Hoop toch antwoord te krijgen. Goede tags van ervaren mappers worden veranderd in tagging die m.i. niet klopt.
natural=wetland wetland=marsh wordt veranderd in één vlak met landuse=forest en natural=water. Mangroven?

Wat doen we hiermee?
Melden bij de DWG denk ik, en dan vooral vanwege het niet of bot reageren naast het ‘not so good mapping’, als dat niet al gedaan is.

Het grootste bezwaar vind ik momenteel dat mapper P. tot nu toe zich niet op het forum heeft gemeld om zijn standpunt uit een te zetten waarom hij mapt zoals hij mapt tegen de consensus van de NL-community op het forum.
Dwingen kun je natuurlijk iemand niet.
Ook op de changesets wordt nauwelijks gereageerd. Of elke mapper een PB heeft gekregen betwijfel ik ten zeerste.

http://resultmaps.neis-one.org/osm-discussion-comments?uid=978786

Meestal zet ik dan wel een aantekening op een changeset PB contact.
Zelf vind ik het wel tijd dat de DWG er eens naar kijkt… Please take notice of this mapper.
Dat is iets anders dan “Please block this mapper now!”.
Het kost onevenredig veel tijd om steeds de landuse en het water (onder de motorkap) te herstellen. Ook op herstelwerkzaamheden wordt niet gereageerd.
Meermalen is aangegeven om te switchen naar editor JOSM… dat is nu helaas GoMap geworden.
Zelf denk ik dat je die landuse en water alleen goed kunt mappen met JOSM en een transparant als de BGT omtrekgericht.
Dit is een soort van gedogen geworden. De vraag is voor hoelang nog?
Wanneer je een melding wilt doen sta ik daar zeker achter. Als OSM community komen we geen steek verder dus wellicht dat de DWG er wel een vinger achter krijgt.

edit: Overigens is de grootte van het editgebied weer normaal. Dit op verzoek van enkele mappers. P. was zich daar niet van bewust. Wellicht is GoMap erg onoverzichtelijk. Ik werk er niet mee. (Voor een ipad e.d.)

Ik ga er geen melding van doen, doe slechts een suggestie omdat ik me erger aan de houding van sommige mappers in NL. Er zijn diverse mappers met het werk van P. bezig geweest, waaronder jijzelf. En dat al jarenlang zelfs :roll_eyes: Jullie hebben hier oneindig meer ervaring mee.

Het probleem is dat dit al jaren en jaren door ettert.
De vaste kern kent P. en iedereen werkt er omheen en gedoogt maar.

Zelf denk ik dat je niet meer moet herstellen.
Geen uren werk er meer in steken.
Kom je iets tegen dat gewoon een verslechtering is, dan reverten. Klaar.
Het kan niet zo zijn dat iemand uren werk in een gebied steekt, vervolgens P daar zijn shit erop gooit en dan de oorspronkelijke mapper weer uren werk heeft om het te herstellen.