(ref:harbour=*) Haven/Bedrijfsnummers tag

In Nederland zijn een hoop industrieterreinen voorzien van eigen bewegwijzering. Zo heeft elke bedrijf op zo’n industrieterrein naast zijn adres ook nog een haven/bedrijfsnummer (Zie afbeelding). Zodat mensen die de niet bekend zijn, snel hun weg kunnen vinden.

Voor een eigen project ben ik opzoek naar de juiste tag hiervoor, iemand een idee?
Mijn tweede vraag, als de juiste tag bekend is. Kan ik deze zonder problemen toevoegen aan een adressnote of is dit niet toegestaan?

Groeten Ivar–

Heb er ook eens een poging toe gewaagd, zie https://taginfo.openstreetmap.org/keys/addr%3Aharbour
Is nog niet erg aangeslagen, met wel 4 voorkomens.

Thx Sander,

Alleen als ik hem dan plaats gebonden wil maken om hem later te kunnen opzoeken, kan ik dan “addr:city=Botlek Rotterdam” toevoegen aan een landuse?

Voorbeeld

addr:harbour=4403
addr:city=Botlek Rotterdam
landuse=industrial
name=Cabot B.V.
website=http://www.cabot-corp.com

addr:harbour lijkt mij terecht als het om Havens 4403 gaat zoals in bovenstaand voorbeeld.

Buiten de grote havengebieden echter is de adressering van het format “naam industriegebied nnnn”
Dat wordt dan generiek addr:industrial?

Of je dit mag toevoegen aan de bestaande adresnodes durf ik niet te zeggen. Het lijkt me wel logisch, want het is een soort alias.

In principe is het industrie-/havennummer geen onderdeel van het adres. De addr-tags zijn ervoor om het adres uit te splitsen naar onderdelen als straat en woonplaats. Zou het niet beter zijn om hiervoor een ref-tag te gebruiken? Bijvoorbeeld ref:industrial / ref:harbour?

Niet helemaal hetzelfde maar toch verwant ermee is deze discussie op de tagginglist over het gebruik in sommige landen om je adres op te geven middels de “milestone” langs de weg. Zeg maar onze kilometer/hectometerpaaltjes. Je woont dan bv. op kmp 213.6 (of in de buurt daarvan).
Het voorstel was dan om addr:milestone daarvoor te gebruiken.
De discussie had (geloof ik) geen duidelijk einde en ook geen duidelijke conclusie…

In beide gevallen (havennummer en hectometerpaaltje) bedoeld voor een vorm van adressering, dus dat lijkt me een addr:* te rechtvaardigen.

Dat hangt ervan af hoe je een adres definieert.

Voor PostNL bestaat een adres uit
straatnaam
huisnummer
postcode
woonplaats
(land)

iedere toevoeging daaraan zou ik onder ref willen taggen.
Zo zie je bij militaire adressen vaak toegevoegd worden gebouwnummer en kamernummer en/of een persoonsnaam

In de havens is het nummer in feite gebruikt als wegbewijzering zodat je makkelijk naar het doel wordt gebracht.
Daarna volg je de bewijzering naar het bedrijf waar je naar toe moet.

Dat toevoegen aan addr: heeft ook het nadeel dat vooral beginnende mappers dat oppakken en denken dat ze verplicht zijn om dat in te vullen.

Verder moet je je altijd afvragen wat het nut is van de toevoeging.
Een router heeft het niet nodig, niet om de route te construeren en niet om de afstand die je nog moet afleggen te berekenen.

Op die manier kom je al gauw tot de conclusie dat toevoegen aan het addr: niet nodig is.
Opnemen als ref lijkt goed mogelijk maar dient m.i. geen duidelijk omschreven doel.

Eens met Leo Slager. Dit is vooral gericht op navigatie zonder elektronische hulpmiddelen. Zo gauw je GPS navigatie gebruikt, dan voer je wel het echte adres in.

Er is ook addr:housename, om een voorbeeld te noemen.

Maar dat soort adrestags zijn dus voor landen waarbij een housename, milestone etc. in het adres wordt gebruikt. Niet elk land heeft het Nederlandse systeem met straat, huisnummer en woonplaats.

Maar een buitenlands systeem behoeft niet in NL ingevoerd te worden.

Dus is voor mij de keuze “ref=Haven 5740” de meest logische.

Ik vind een losse ref altijd zo nietszeggend. Want je kan dit op een gebouw of landuse=industrial plakken.
Het lijkt mij beter om er een ref:harbour o.i.d. van te maken, of een ref:industrial…

ref:harbour=5740 lijkt mij ook beter dan ref=Haven 5740. Zo zijn alle havennummers veel gemakkelijker te vinden via Overpass en zijn hoef je geen strings te parsen om het daadwerkelijke nummer eruit te krijgen. Voor andere industrienummers kan dan ref:industrial gebruikt worden.

Ben ik helemaal met je eens. ref:harbour=… is beter als alleen maar ref=…

Omdat deze discussie weer naar beneden zakt in dit forum en dan niemand meer weet hoe en wat hier is besproken en nieuwe mappers (die hetzelfde probleem tegenkomen) weer gaan zoeken naar een oplossing die er dus al is, is het misschien zinvol om deze keuze van ref:harbour=* direct op te nemen in deze lijst.
Wie gaat dat doen?

Dat is een goed idee. Ik wil dat wel doen. Dan zal ik ook meteen ref:industrial toevoegen.

En misschien wil dan Ivar-- (de TS) de titel van dit topic aanpassen door achter de huidige titel simpelweg (ref:harbour=*) te plaatsen? Dan kunnen we bij toekomstige zoekacties nooit meer de weg kwijt raken…

===
edit: typo

Ik zal ook meteen een wiki-pagina aanmaken voor ref:harbour en ref:industrial, zodat het goed gedocumenteerd is.

Done.