POI's die het gebouw zelf zijn op gebouw taggen (bijv. molens)

Naar aanleiding van deze discussie over het taggen van een molen op de adresnode, is naar mijn mening een bredere discussie nodig.

We hebben in Nederland het onderscheid tussen een gebouw en een adres. Dat onderscheid wordt ook in de officiële overheidsdatabase (de welbekende BAG) gemaakt. Een gebouw kan meerdere adressen bevatten en een adres kan meerdere gebouwen bevatten. In OSM mappen we van gebouwen de outline en adressen als losse node, de adresnode.

Nu is het logisch om POI’s, zoals winkels, bedrijven en restaurants, op de adresnode te taggen. Dit is logisch, omdat dat adres een eigenschap van de POI is. Dit kan zo gemakkelijk aan de POI worden gekoppeld. Ook worden de eigenschappen van de POI en het gebouw gescheiden. De tag start_date op het gebouw staat dan voor het bouwjaar van het gebouw en de tag start_date op de POI voor het openingsjaar van de POI zelf.

Tags over het gebouw zelf, zoals bouwjaar, aantal verdiepingen, monumentstatus en hoogte, worden op het gebouw getagd. Dit zijn eigenschappen die niets met het adres of de POI in het gebouw te maken hebben, maar echt met het gebouw zelf. Ook de naam van een gebouw kan vaak beter op het gebouw worden. Vooral bij oude panden is deze vaak anders dan de POI die erin zit, zoals hier waar Bakker Jaap in het gebouw De Bock zit.

Nu zijn er POI’s waarbij het wel logisch is om ze op het gebouw te taggen, wanneer de POI het gebouw zelf is. Een voorbeeld is een molen. De molen is het gebouw, het is niet een POI die in het gebouw is gevestigd. Een ander voorbeeld dat vaak gebruikt wordt zijn religieuze gebouwen, zoals kerken en moskeeën. Ook in dat geval is de POI het gebouw, op een veel sterkere manier dan bijvoorbeeld een winkelpand. Bij kerken is een extra renderingsvoordeel: de kerk wordt wat bruiner weergegeven en kan dus onderscheiden worden van andere gebouwen. Dit is niet mogelijk als de kerk op een adres wordt getagd.

In het geval van een molen zou je ook kunnen zeggen dat de molen niet echt een POI is, maar dat dat zou zijn wat in de molen is gevestigd. Wanneer de molen een toeristische functie heeft, dan is de molen het gebouw (dus op gebouwcontour) en een winkeltje/museumpje in de molen de POI (dus op de adresnode).

Dit taggen van dit soort POI’s heeft wel enkele nadelen:

  • Het is lastiger om het adres van een molen of kerk op te zoeken. Het is wel mogelijk via overpass turbo om adressen binnen een vlak te vinden, maar dit wordt niet ondersteund door bijv. Nominatim en op OSM gebaseerde apps.
  • Blijkbaar heeft het invloed op de renderer, waarbij molen op nodes eerder worden gerenderd dan molens op ways (OSMAnd). JOSM en iD renderen ze zelf helemaal niet. OSM-carto lijkt beide wel vanaf zoomniveau 16 te renderen.

En ander probleem is dat dit onderscheid niet gedocumenteerd is. Ik kan in de Wiki niet vinden waar je POI’s moet taggen in Nederland. Het is alleen te vinden in oude forumtopics.

Het lijkt me dus belangrijk om consensus te vinden over wat we op de gebouwcontour taggen en wat op het adres én dit ook in de Wiki te documenteren.

Een tijd geleden viel me op dat hier in de buurt overal dubbele molens stonden. Ik denk dat het om een molenimport ging waarbij niet gecontroleerd werd of al een molen in OSM stond waardoor molens gedubbeld werden. De molens hier zijn baj de wee op een hand te tellen.
Omdat ik de gewoonte heb om gebouwnamen op het pand te zetten heb ik de ellenlange lijsten tags van de molenpoi’s gecopieerd naar het pand en de poi’s gewist. One feature, one OSM-element

Toevoeging: de adresnode heb ik laten staan.

Hier een POI in een POI.
De defibrillator in de huisartsenpraktijk in het gebouw in het Sas van Gent in Zeeland.
Ik zou eerder met relaties werken, maar dat wordt nooit gedaan.

https://www.openstreetmap.org/node/2743270838#map=19/51.23020/3.80063&layers=D