Toevoegen kleine tussendoor paadjes

Hallo allemaal,

Ik ben sinds een paar dagen begonnen met het mappen op OSM en ik heb even een kleine vraag.
Moeten kleine tussendoor/afsnijpaadjes zoals het voorbeeld van onderstaande afbeelding ook op OSM worden gezet? Gezien vanuit wandelaars lijkt het me fijn om dit soort paadjes zichtbaar te hebben op hun kaarten.

En hoe moet ik deze taggen?:
highway=path
Foot=yes
bicycle=yes

Welkom op het forum…
Met het mappen van alle olifantenpaadjes zou ik me wat behoudend opstellen. Wanneer zo’n in alle jaren onstaan officieus paadje een duidelijke functie heeft ben je vrij het aan de kaart toe te voegen.
highway=path. surface=ground… meer hoeft niet.
De accesstags zijn al default en hoef je niet toe te voegen.

Edit… Mn uitleg slaat op het onderste stukje.

Bedankt voor de toelichting, duidelijk.

Een andere kleine vraag, hoelang duurt het voordat wijzigen zichtbaar zijn op openstreetmap.org? Ik heb gister bijvoorbeeld iets gewijzigd en die is alleen nog zichtbaar op het kleinste zoomniveau (of juist alleen op een veel groter niveau) en wijzigingen die ik vandaag heb gemaakt die zijn soms alleen op bepaalde zoomniveau’s zichtbaar.

Het “renderen” duurt inderdaad even.
Je kunt het versnellen door CTRL+F5 of SHIFT+F5 een aantal keer te proberen na een aantal minuten op diverse zoomniveau’s

De humanitarian layer rendert sneller. Dus dat is een optie. Je kunt ook F5 of ctrl F5 proberen. Cache leegmaken. Verder veel geduld. :slight_smile:
Grote stukken landuse kan lang duren. …ook winkel tags zijn hardnekkig.

Dit werkt super. Dan zal het wel een cache dingetje zijn.

Er is zelfs een aparte tag voor om te gebruiken om path te specificeren naar olifantenpaadje:
highway=path
path=desire

Volgens de beschijving op OSM wiki wordt deze tag alleen in het VK gebruikt momenteel. En in mijn geval is het pad wel verhard met klinkers, vandaar dat ik zo twijfelde.

Die beschrijving dat het alleen in VK gebruikt wordt in de wiki is al achterhaald door de werkelijkheid. Ik gebruik 'm ook wel eens en ben zo te zien niet de enige.

Maar als het verhard is dan is het gewoon een pad en geen olifantenpaadje. Op de foto was dat slecht te zien, maar blijkbaar is het pad flink overwoekerd door onkruid.

dus dan toch gewoon toevoegen aan de kaart inclusief twee paaltjes of wordt die betonnenpunt niet als een paatlje gezien?

Dan inderdaad gewoon highway=path surface=…
barrier=bollard zet je op een node die verbonden is met het pad.
Wanneer je het pad achter de huizen bedoelt kun je dat in dit geval ook als highway=path taggen met een surfacetag…

Edit… op het onderste paadje zie ik geen stenen… , maar ‘up to the local mapper’ :slight_smile:

Klopt maar het pad vanuit waar ik de foto heb gemaakt is ook maar semi verhard en staat als veldweg/bosweg op OSM (die stond er al op en dit is een breed en druk wandelpad. Ik denk dat de gemeente andere prioriteiten heeft dan het ontkruid op dit tussenpaadje aan de rand van een dorp :stuck_out_tongue:

Die surfacetag, wat doen jullie daarmee. Moet ik die zoveel als mogelijk toevoegen voor de volledigheid van de database? moet ik dat dan ook bijvoorbeeld bij straten doen?

Ik heb het pad toegevoegd

Surfacetags …zeker bij path… zijn nodig voor een juiste routering. In de gps kun je ‘onverhard vermijden’ kiezen voor een gewenste routering. Voor fietskaarten erg handig.
Higway=cycleway wordt door de openfietsmap als verhard gezien… een highway=path als onverhard zonder verdere surfacetags.
Kijk in de wiki voor de bekende surfacetagging.

Edit… veel (fiets)paden hebben vaak een soort leemlaag surface=compacted en kleine korrels… fine_gravel… Dit wordt dan in de ofm als verhard gezien. Wel dus van belang om paden goed te taggen.
Vandaag nog in Frankrijk verschillende unclassifieds gereden met als ondergrond gravel. Niet echt comfortabel. Dus alle wegen van een surfacetag voorzien indien mogelijk.

Bedankt voor de tip. Dan zal ik de door mij recent toegevoegde paden even nalopen en eventueel corrigeren met een surfacetag. Ik heb inderdaad een aantal paden met een surface met een verharding zoals op onderstaande afbeelding. Ik zou zeggen dat dit dan´fine_gravel’ is op basis van de beschrijving op wiki en dat het pad waar het paadje op de originele afbeelding op uitkomt dan ´compacted’ is.

https://1drv.ms/u/s!ArU0pkDFsIFeiaE6rqMvuz4XiqhQgA

Nog een voorbeeld…highway=track wordt door de meeste routers als onverhard gezien. Hoger geclasseerde wegen als verhard. Dit alles zonder surfacetags.
Bij highway=track geef je dan weer een extra tag
tracktype=grade1. Voor verhard …beton…asfalt…
grade2 voor half verhard. Dat routeert dan allemaal als ‘verhard’ in de openfietsmap. Vanaf tracktype…grade3 tm 5 is het onverhard. Los hiervan geef je dan ook nog de surfacetag… sand… dirt enz. De rendering is ook anders door de tracktypes…

Bedankt voor de tip. Ik heb aan de highway=path nu tracktypes en surfaces toegevoegd.

Serieus bezig zo! …maar een highway=path behoeft geen tracktype… Dat hoort bij een highway=track… bv bosbouw wegen die geschikt zijn voor voertuigen met 4 wielen.
Die paden dus geen tracktype meegeven!..
Wat ik wilde zeggen is dat sommigen wegen al automatisch als verhard worden gezien en de lagere klasse als track automatisch als onverhard…behalve natuurlijk als je grade1 of 2 toevoegt (half verhard)
Een surfacetag is dus altijd beter.
Path hoef je alleen een surfacetag te geven.
Wanneer je het niet precies weet kun je ook paved en unpaved gebruiken.
Succes…

Er is ook nog een smoothness tag… :slight_smile:

Yep… net weer een pad gefietst smoothness= bad… …