Platte Aarde

Onderzoekers hebben vastgesteld dat de aarde toch plat is. Moeten we OSM hier niet op aanpassen?
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/01/09/nieuw-onderzoek-een-op-de-tien-fransen-gelooft-dat-de-aarde-plat-zou-kunnen-zijn-a1587624

Overstappen op Rijksdriehoekscoördinaten en stoppen met de landmeetkundige lijnvergroting! :stuck_out_tongue:

Het is geen een april meer :wink:
Maar eehh, kun je uitleggen wat lijnvergroting is?

Mijn volgende antwoord negeert even de eerste stap van de RD projectie, de projectie van de ellipsoïde van Bessel naar de zogenaamde rekenbol.
Rijksdriehoekscoördinaten gebruiken een stereografische projectie om het boloppervlak van Nederland te projecteren op een platte schijf. Die schijf (het “projectievlak”) heeft als middelpunt de Onze Lieve Vrouwetoren in Amersfoort, of om precies te zijn RD 155000 463000.
Het projectievlak ligt op een bepaalde diepte onder dat punt - veel lager dan maaiveld - waardoor het projectievlak de aardbol snijdt op ongeveer 122km van het centrale punt Amersfoort. Het projectiepunt ligt diametraal tegenover het centrale punt, aan de andere kant van de bol. Als gevolg hier van is een geprojecteerde afstand binnen die ~122km korter dan de werkelijkheid, en buiten die ~122km langer dan de werkelijkheid: lijnvergroting (of verkleining, afhankelijk van waar je het dus doet).

In de praktijk houdt dit in dat als je met een meetband een afstand over de grond meet, zeg 1km, dat je een correctie moet berekenen voor de lijnvergroting. Die correctie kan makkelijk oplopen tot bijvoorbeeld 9mm per hectometer.
De RD projectie is hoekgetrouw, maar niet afstandsgetrouw.

Voor meer informatie over RD verwijs ik je naar de onlangs geschreven wikipedia pagina: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rijksdriehoeksco%C3%B6rdinaten

Ik sluit af met een illustratie, want beeld zegt meer dan duizend woorden in een geval als dit;

Hoe kan een gemeten afstand korter zijn dan de werkelijkheid?
Ik zal het binnenkort nog een drie keer doorlezen want dit is wel heel vreemd, en ik denk zelfs niet geheel correct.

Misschien een beetje slecht verwoord haha, ik bedoel dat een afstand in RD - een geprojecteerde afstand - in dat geval korter is dan de werkelijke afstand.

De lijnvergroting is dus dat als ik de RD-coördinaten heb van twee spijkers in Amersfoort en ik bereken aan de hand van die coördinaten de afstand, dan is dat minder dan dat ik in het echt met een meetlint meet.
En buiten de ~122 km cirkel is het meer.
Zeer interessant allemaal en erg tof dat er hier op het forum zitten die dat weten.
Ik probeer het nu 's te onthouden maar dat is niet de eerste keer.

Als ik in QGIS een luchtfoto of kaart georeference vraagt hij om de Transformatie instellingen. Ik klik altijd maar op OK maar weet niet waar ik mee bezig ben.
Gelukkig is dat maar hobby :slight_smile:

Tenzij je natuurlijk de lijnvergroting meeneemt in de berekening van de afstand tussen de twee spijkers :wink:

Maar als je simpelweg de euclidische afstand berekend met

sqrt( (x1-x2)² + (y1-y2)² )

waar X en Y RD coördinaten zijn,
dan is de berekende afstand inderdaad korter dan de werkelijke afstand. (binnen de ~122km cirkel, daar buiten wordt het langer i.p.v korter)

Misschien dat je dit ook interessant vind: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=65347

In België hebben we niemand.
Er is niemand die weet hoe we de geodetische punten juist moeten plaatsen.

Helemaal niemand? o.o Hoe is de Belgische community eigenlijk?

Ik weet wel iets van Lambert72 of Beffroi de Mons