turnrest

Ik zie op de kaart dat er wordt aangegeven dat er mogelijk een turnrestriction mist.

Dit is vaak na een kruising of rotonde waar de inkomende en uitgaande weghelften inelk een eigen (eenrichtings) pad hebben.

In het echt blijkt er dan soms ter plaatse na het samenkomen van de weghelften een doorgetrokken streep of scheiding te zijn.
Keren zou dan niet mogelijk/toegestaan zijn.

Wat is dan de beste handelwijze?
De turnrestrictie toevoegen?
Of weglaten om problemen met routering te voorkomen.

Tja, het is fysiek mogelijk om die route te volgen en daar dus een U-turn te maken, mits dat niet verboden is.
Anderzijds zal geen enkele navigatie app een route construeren waarin die u-turn is opgenomen.

Het toevoegen van de u-turn restrictie in deze situatie is naar mijn mening dan ook volkomen zinloos/overbodig.
Het wel toevoegen van de u-turn restrictie zal anderzijds ook geen problemen opleveren voor routering.

Dus als iemand dat met alle geweld op de kaart wil zetten, kan hij zijn gang gaan.

Er zijn echter situaties met op- en afritten op wegen zonder gescheiden rijbanen waar het zeer gewenst is om de turnrestricties aan te brengen. Dan kan een navigatie app namelijk wel in de fout gaan. Daarvan zijn in het laatste jaar al diverse notes op de kaart gezet.
Overigens geef ik dan de voorkeur aan de restrictie “alleen rechtdoor” maar dat is een kwestie van smaak.

Als er een bord staat “U-turn verboden” of er volgt een doorgetrokken witte streep op straat mag je inderdaad niet “U-turnen” en kun je die restrictie toevoegen.
Anders is het een false-positive. Zo ja kun je mogelijk aangeven dat het een false-positive is.

Toevallig net een discussie gehad over een note bij Uithuizen, waarbij OSMand dus wel de voorkeur gaf aan een U-turn ten nadele van de weg vervolgen over een highway=unclassified.

Deze note: https://www.openstreetmap.org/note/1704489#map=19/53.41301/6.69409&layers=N

Niet alleen smaak, maar ook duidelijker. Bij een verbod links- en rechtstaf te slaan heb je 2 restricties nodig, bij een gebod rechtdoor te gaan maar 1.

Maar we hebben ook geconcludeerd dat dat een fout in OSMand was.
De ingebouwde routers van de standaardkaart hadden die fout niet en gingen gewoon links af.

En dus is het verbod u-turn voor deze situatie overbodig.
En voor de op- en afritten van een weg zonder gescheiden rijbanen blijft die restrictie wel noodzakelijk.

Lijkt me toch goed om de turnrestriction vaker te gebruiken want dit kan toch ook niet:

Ja, daar heb je weer gelijk in.
Maar kun jij iemand vinden die in real live zo een route nodig heeft en deze ook nog intoetst ?
Ik schat de kans daarop op 0,0000000000000000000000000000000000000000000000000…etc

Het niet links af slaan was inderdaad een fout, maar het keren is iets dat een navigatie dus wel gewoon doet.

Is gewoon een provinciale weg. Niet wenselijk om te keren, maar ook niet verboden (tenzij doorgetrokken streep o.i.d.).

Die kans is redelijk groot wanneer je een verkeerde route pakt en de navigatie je wil laten omkeren.

Keren is trouwens niet zo moeilijk: keihard aan je handrem trekken terwijl je het duimknopje vasthoudt en tegelijkertijd het stuur een ruk naar links geven. Na de 180°-draai de handrem terug op de grond duwen en rustig wegrijden in 1e of 2e versnelling.
Het makkelijkst leer je dit op een besneeuwde grote parkeerplaats, dan kun je sowieso alles in de 2 doen.
Komende winter moet ik toch 's iemand met een smartfoon met cameraatje vragen me een uur te vergezellen :slight_smile:

Dat is alleen de gesproken opdracht !
De getoonde route staat slechts achter je positie en zegt dus niets over het punt waar je zou kunnen keren.
Een heel goede navigatie doet dat wel en geeft dan aan dat je op de volgende rotonde of kruising zou kunnen keren.

Sorry, elektrische parkeerrem hier, ook nog eens een automaat met 4wd en niet uitschakelbare ESP. Ik rijd wel door tot de volgend afslag.

Dat lijkt mij ook het meest waarschijnlijke scenario:
Je neemt de verkeerde afslag en de navigatie wil je laten keren.
Zonder turnrestrictie kan dat direct. Met turnrestrictie zou de route worden doorgetrokken naar de volgende rotonde/kruising.
Nu heeft natuurlijk de bestuurder mnog de laatste verantwoordelijkheid om veilig te keren.

Of je zet gewoon “No U-turns” aan in je nav software.
Mijn Nuvi heeft me nog nooit op deze manier omgeleid.

Van de andere kant: als je navi je een kilometer laat omrijden terwijl je wél mag U-turnen is ook irritant.

Gelukkig is het maar een hulpmiddel, net zoals een kaart en bepaal ik zelf nog steeds hoe ik mijn weg vervolg.