Leuk cleaning werkje: verwijder "construction" tag na werken

We zijn in België bijna klaar met de 140 wegen die ooit getagged waren als “in aanbouw”, volgens de logica van bijvoorbeeld highway=contruction + construction=residential . Nogal wat mappers (niet enkel in iD :slight_smile: ) zien het over het hoofd om de construction tag te verwijderen als ze de weg als afgewerkt aanduiden. Ik heb even gekeken hoeveel er zo zijn in Nederland. 447!
Het is een redelijk ontspannend werkje, en in één of twintig gevallen is er wel iets meer aan de hand dan enkel die foute tag.

Deze query geeft je alle fouten: http://overpass-turbo.eu/s/H02
(met behoorlijk weinig false positives)
Ik gebruik zelf OSM Deep History om snel te zien of het een simpel geval van “vergeten verwijderen” is. Voorbeeld: https://osmlab.github.io/osm-deep-history/#/way/513405760
(het is dan ook altijd fijn tellen hoeveel ervaren mappers er al over zijn gegaan zonder het op te merken :smiley: )

Handig deze query. En leuk :wink:

Leuk. Net even 99 objecten aangepast in Noord-Holland.

overigens niet alles aangepast, omdat ik het van sommigen niet wist en het wel in een bouwproject lag.

Mooi voorbeeld van opschonen van OSM.

Voor de liefhebbers heb ik er nog 2. Uit de postgis OSM-NL dump van NL-extract haal ik met de volgende overpass query wegen op met een surface tag die nauwelijks voorkomt in NL. Je kunt de query naar believen aanpassen. Er is niet gezegd dat alles fout is overigens maar er zitten zeker dubieuze gevallen bij.

En hier nog een overpass query van highways in NL die minder dan 20x voorkomen. Misschien ook niet allemaal fout maar hopelijk wel het bekijken waard.

Had een makkie in Drenthe, eentje maar :slight_smile:

Bij Mijdrecht op de Watertuin surface=a gewijzigd in surface=asphalt. Kennelijk een typefoutje.

Heb er in en rondom “mijn werkgebied” ook een stuk of 12 aangepast, waarvan een aantal mijn eigen foutjes :roll_eyes:

Ook een paar gedaan. Ik weet helaas niet wat ik me voor moet stellen bij “surface”: “concrete:deconstructed_czech_hedgehogs”…

Een Czech hedgehog is vergelijkbaar met een Friese/Spaanse ruiter.

Ik gok dus een brug met stalen brugdek, waarbij dat gemaakt is van oude ruiters.

Bedankt, Joost!