Breinstorm: Multimodaal routeren: hoe ervoor taggen?

(Als vervolg op het afsluitdijk/westerscheldetunnel experiment)
Hier zijn vast al eens diskussies over geweest, maar ik heb alleen bij een diskussie over OV (moeten stopplaats, halte, perron, pad ernaartoe en parkeerplaats aan elkaar gekoppeld zijn, waarom, en hoe dan) er iets over gehoord en dat werd eigenlijk als overbodig/hopeloos afgedaan.

Het is natuurlijk wel wat je wil als je een reis plant of een permanente route uitzet. Lopen, fietsen, varen, vliegen, kabel, trein, bus en auto, je gebruikt er al gauw 3 of 4 van. Wat zou je allemaal moeten regelen om dit met OSM mogelijk te maken, voor a. permanente route invoeren en b. navigatie (reisrouteplanner)? Of kan het allemaal al?

Nog even afgezien van tijden en dienstregelingen.

Om het experiment voort te zetten heb ik de fietsroute 25-86 https://www.openstreetmap.org/relation/9386527 toegevoegd.
Omdat het (mij) niet lukte een busroute foutloos in de fietsroute op te nemen, heb ik ervoor gekozen om tussen de bushaltes 's-Heerenhoek, Tolplein (2x) en Terneuzen, Busstation WST (2x) twee virtuele paden te tekenen.
Het vervoer tussen die opstapplaatsen / bushaltes wordt gedaan met de buslijnen 20 en 50. Info: https://www.connexxion.nl/reizen/1190/fietstarief-westerscheldetunnel-bus/3638

Het is niet volgens het boekje want de bebording tussen de beide bushaltes 's-Heerenhoek, Tolplein en knooppunt 86 zal wel ontbreken. (ik weet het gewoon niet)

Ik vermoed dat routering over dit traject nu mogelijk is. (En dan dus ook voor wandelroutes.)

Routeren over een virtueel path (highway:virtual=path), ik kan met osmand kijken of het lukt, als die ververst is.

BIJGEWERKT: Nee, dat doet-ie niet, hij leidt mij via een van de veren.

Ad, ik snap wat jouw bedoelingen zijn maar dit kan echt niet. De bus rijdt gewoon over de weg, je moet geen denkbeeldige lijntjes ernaast gaan trekken om een virtual highway voor de router te maken, dit heet taggen voor de renderer en is not done. Gewoon een deel van de busroute opnemen in de fietsrouterelatie en negeer die waarschuwingen van controle apps. Wordt het niet gerenderd of niet gerouteerd, vraag het de kaartenmakers of ze er een oplossing voor kunnen maken maar ga niet in osm lopen klooien* om het op de kaart te kunnen zetten.

*PS daaarmee bedoel ik dit lijntje https://www.openstreetmap.org/way/675861232#map=13/51.4046/3.7590&layers=N

Daar ben ik het wel mee eens in dit geval. Gewone navigatie mag fietsers en wandelaars nooit door de Westerscheldetunnel sturen. Daarom mag je door de tunnel geen voor fietsers en voetgangers toegankelijke en navigeerbare weg tekenen.

Het is wel zo dat er soms ways getekend worden die er niet echt zijn, met name paths om over een area te routeren (pedestrian area) of om aan te geven waar fietsers/voetgangers vaak een weg oversteken ook al is er geen belijning of wegdekaanpassing. Dat is net zo goed taggen voor de renderer/navigator en sommigen zijn er ook faliekant op tegen, maar het wordt wel veel gedaan en geaccepteerd. Er zit ook geen gevaar in dat je over een verboden stuk genavigeerd wordt.

Maar hier ben ik het eens met ligfietser. Dit gaat over een multimodale route over bestaande wegen, dus je moet het zoeken in routes en routekenmerken. Als we daar een goede tagging voor kunnen afspreken, kunnen routers, renderers, checkers, editors en andere datausers het ondersteunen - als het aanslaat. Een toepassing die via de routes navigeert moet dan herkennen dat de reiziger van modaliteit moet veranderen, oftewel overstappen. De access op de wegen zelf moet altijd blijven gelden, en uit het bestaan van een route mag je geen harde konklusies trekken over access. Lijkt mij.

Die denkbeeldige lijnen die getrokken worden over een plein zijn echt delen van het plein waarover je kan lopen.
Het lijntje van Ad is lukraak door het water getrokken, niet eens door de tunnel over de weg zelf waar de bus rijdt.
Leg die route gewoon over de autoweg en noem het een bus relatie lijkt me het simpelst. De bus relatie binnen de fietsroute geeft aan dat er een pendelbus verbinding bestaat, goed te vergelijken met een veerverbinding (op het water kan je immers ook niet fietsen). Dat waymarked trails of de openfietsmap er dan niks van bakken is een renderingsprobleem, waar ze wat mee kunnen doen.

Een veer is gewoonlijk een single way van aanlegplaats naar aanlegplaats die kan worden opgenomen in wandel- en fietsroutes. De way zelf kan je taggen met bicycle=yes, *=no en zo.

Voor een busverbinding is dat wat lastiger, meerdere wegen en meerdere buslijnen (busrouterelaties) zijn te verwachten, de bussen komen al ergens vandaan en gaan ook weer ergens anders naartoe wat niet bij de transfer hoort, en je kan niet bicycle=yes op de wegen zelf taggen, dan krijg je ongelukken.

Dus je kijkt al gauw naar een aparte relatie voor de transfer, van opstapplaats tot afstapplaats. Dat kan voor een ferry trouwens ook zag ik, route=ferry op een relatie, maar ik heb geen idee of dat routeert en of wandelrenderers dat goed tonen als je het in een wandelroute opneemt.

Overigens dacht ik dit onderwerp te hebben afgesplitst van de bustransferdiscussie… mislukt, kennelijk.

Hier had ik het willen hebben over echt multimodaal routeren, of en hoe je dat zou kunnen doen. Dan zit je even niet vast aan hoe nu gerenderd en gerouteerd wordt. Dan wil ik bijvoorbeeld een trektocht van west-Engeland naar Sjanghai als route vastleggen, met delen te voet (verschillende bestaande gemarkeerde routepaden), treintunnel transfer, openbare busroutes, een cruise en veerponten.
Of als planner/navigatie: dat hij uitzoekt wat ik allemaal kan/moet doen om van A naar B te komen. Daar moet je wel wat extra’s voor doen denk ik.

OsmAnd kan bijvoorbeeld langs een track navigeren, maar ik zie hem niet langs een route (=serie wegen) navigeren: hij berekent vanuit de gpx welke wegen daar bijhoren. VZIW dan.

@AdVerburg: gaarne het verzoek om jouw experiment weer te verwijderen, kijk maar op https://cycling.waymarkedtrails.org/?zoom=10&lat=52.19012&lon=5.22937#?map=12!51.3668!3.8682 hoe dit rendert, klopt niet met de werkelijkheid

Edit: is inmiddels aangepast https://www.openstreetmap.org/changeset/67998159

Hier nog een screenshot hoe het op de OFM zou worden gerenderd, gelukkig is de schade hersteld:

Het ziet eruit als een hovercraftroute