OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#26 2010-05-09 13:20:59

Hugo_H
Member
Registered: 2007-10-20

Re: Fietsknooppunten mappen: hoe precies

Ldp,

Bedankt, dat maakt me een stuk minder ongerust maar betekent wel dat alle punten gecontroleerd moeten worden. Heb je enig idee hoeveel van die punten er (nog zijn). Bij mij rond Haarlem was het de eerste die ik tegenkwam.

Verder: over het plaatsen van dubbele punten: Was mij nog niet helemaal duidelijk nu staat het "zwart-op-wit" smile

Wimmel,

Ik heb het gevoel dat er een beetje geheimzinnig over de posities gedaan wordt omdat er commerciële belangen in het spel zijn (VVV's en soort gelijk bieden kaarten te koop aan). Wat me wel duidelijk is dat je niet uit kunt gaan van een "logische" route, die is vaak verkeerd (althans niet zo als de bordjes staan). Lijkt me ook een goede reden om voor niet OSM gebruikers een afdrukbare versie te maken, vergelijkbaar met de Mapnik versie van OSM.

Happy cycling,

Hugo

Mapping tool: Garmin HCx, Nikon Coolpix L3

#27 2010-05-09 15:06:08

Ldp
Member
From: NL - Zeeland
Registered: 2008-07-22

Afgaande van de (te) simplistische aanname dat nodes met source=gpsfietsroutes.nl niet bekeken zijn:

http://tagstat.hypercube.telascience.or … sroutes.nl

tag            value                                    uses
source_rcn        gpsfietsroutes.nl                            2,312
source        gpsfietsroutes.nl                            365
source        http://www.gpsfietsroutes.nl                197
source        http://www.gpsfietsroutes.nl/                82
note            Moved all gpsfietsroutes.nl data into cyclist node    1
source_rcn        gpsfietsroutes.nl;track                    1

#28 2010-05-23 21:15:14

Wimmel
Member
Registered: 2009-01-02

Hier in de buurt hebben knooppunten ook een naam. Tenminste op het infobord staat bij elk knooppunt een andere naam (voorbeeld 03-Emmerich). Is het nuttig die naam ook toe te voegen? Ik zie nergens een verwijzing naar die naam, dus ik kan geen goede reden verzinnen. Daarbij vraag ik me ook af of op deze naamgeving geen auteursrechten rusten.

#29 2010-05-24 00:37:47

Ldp
Member

Waarschijnlijk omdat de NL en B punten alleen een nummer hebben, dat niemand er eerder over begonnen is.

Waar in jouw voorbeeldplaatje haal je dan "03-Emmerich" vandaan?

Auteursrechten op een natuurlijk nummer? Op een plaatsnaam? Is de combinatie van die twee dermate creatief dat het onder het auteursrecht te brengen is? Ik denk van niet.

#30 2010-05-24 00:51:48

Frankl2009
Member
Registered: 2009-08-24

De knooppunten in het netwerk Stadsregio Arnhem Nijmegen hebben allemaal (tenminste, allen die ik gezien heb) een naam en wat informatie over de directe omgeving op het infobord. Ik denk niet dat de namen verder worden gebruikt.

Het heeft misschien wel nut om iets te doen met de naam want in dit netwerk zijn er redelijk veel dubbele(driedubbele) knooppuntnummers. Knooppunt 3 komt b.v. ook voor in Nijmegen, op de Betuwe en ten noorden van Arnhem*, allemaal in dit netwerk.

De namen zijn dan onderscheidend.  Alternatief zou zijn "is_in" o.i.d. Men heeft er kennelijk niet voor gekozen om het netwerk te verdelen  in subnetwerken.

* For the record: ten noorden van Arnhem is niet in het netwerk Stadsregio Arnhem-Nijmegen; er zijn echter wel degelijk voorbeelden van driedubbele knooppuntnummers.

Last edited by Frankl2009 (2011-01-23 22:38:25)

#31 2010-05-24 09:26:28

Wimmel
Member
Registered: 2009-01-02

Wimmel wrote:

Hier in de buurt hebben knooppunten ook een naam. Tenminste op het infobord staat bij elk knooppunt een andere naam (voorbeeld 03-Emmerich). Is het nuttig die naam ook toe te voegen? Ik zie nergens een verwijzing naar die naam, dus ik kan geen goede reden verzinnen. Daarbij vraag ik me ook af of op deze naamgeving geen auteursrechten rusten.

Mijn voorbeeld (knooppunt 3 in Emmerich) heet dus "Auffahrt Brücke/Emmerich am Rhein".
En in de regio Achterhoek hebben ze ook meestal een naam. Vaak iets geografisch, maar knooppunt 80 bij Stokkum heet bijvoorbeeld "Klaphek", omdat daar vroeger klaphekken in de buurt gebruikt werden. En zo'n naamgeving kun je wel creatief noemen.

#32 2011-02-25 09:25:54

Fietsknooppunten
Member
Registered: 2011-02-25

Voor iedereen die meer informatie over fietsknooppunten wil, kijk even op www.fietsknooppunten.eu
Er staan ook veel gratis fietsroutes op de website

Groet

Last edited by Fietsknooppunten (2011-02-25 09:26:14)

#33 2011-02-25 09:39:30

Fietsknooppunten
Member
Registered: 2011-02-25

Wanneer er klachten zijn over het netwerk, kun je dat aangeven bij de beheerder van het netwerk. Bijvoorbeeld ook als er bordjes ontbreken.

Groet,
R
www.fietsknooppunten.eu
www.fietswebwinkel.com

#34 2011-02-25 10:52:36

Ldp
Member

^^
Ik zie even niet hoe die sites relevant zijn voor deze thread, buiten dat het commerciëel is, en je de commerciële kaarten wilt slijten.

Zelfs de 'gratis' (een linkje om de commerciële knooppuntenkaart te kunnen bestellen is behulpzaam bijgevoegd) fietsroutes lijken afkomstig uit een groter werk, gezien de paginanummers die onderaan zijn te vinden.

Of ben ik te pessimistisch?

#35 2011-02-26 10:22:37

noordfiets
Member
From: Groningen stad
Registered: 2010-02-14

Ldp wrote:

^^
Ik zie even niet hoe die sites relevant zijn voor deze thread, buiten dat het commerciëel is, en je de commerciële kaarten wilt slijten.

Zelfs de 'gratis' (een linkje om de commerciële knooppuntenkaart te kunnen bestellen is behulpzaam bijgevoegd) fietsroutes lijken afkomstig uit een groter werk, gezien de paginanummers die onderaan zijn te vinden.

Of ben ik te pessimistisch?

Nee. Noem mij ook maar argwanend maar .. nieuw lid. 3 posts met allemaal dezelfde inhoud met uiteindelijk commerciele links.
Waarbij ik me overigens afvraag wat de toegevoegde waarde is van gps-tracks in combinatie met knooppunten. Sta je dan naast een bordje met een pijl te kijken naar je gps die dezelfde kant op wijst?

#36 2011-03-13 22:34:33

Hugo_H
Member
Registered: 2007-10-20

@noordfiets,

Vorige week bij het na fietsen van een knooppunten route bleek dat de beheerder slechts 1 richting bewegwijzerd had. Bij iedere mogelijke afslag moest kijken waar de de route vandaan kwam. Is niet echt relaxed fietsen en dan met je gps kijken of het in dezelfde richting wijst. lijkt me handiger als je weet wat er komt.

@iedereen:
1) heeft iemand of weet iemand een toepassing die van de knooppunten routes makkelijk een gpx file maakt die je in je Garmin kan zetten
2) is er een eenvoudige manier om delen van de openfietskaart uit te printen (vgl de export tab op de osm mapnik kaart),

Hugo

Mapping tool: Garmin HCx, Nikon Coolpix L3

#37 2011-03-14 08:49:36

ligfietser
Moderator
Registered: 2008-10-09
Website

1) Met JaVaWa's tool IMGfromGPX, zie http://www.javawa.nl/ en http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=2469&start=105 (maar die laatste zijn niet de knooppuntroutes die in osm zitten).

#38 2011-03-14 22:05:06

ZMWandelaar
Member
From: Putten, NL
Registered: 2010-06-08

Javawa is een aardig en gebruikersvriendelijk tooltje. Maar op welke manier is de output toepasbaar.
Heel envoudig kun je je GPX tot een plaatje maken. Je GPX wil je natuurlijk nog wel op een kaartachtergrond geprojecteerd hebben.
Nu lijkt het weer een beetje op mijn oude mapless GPS60 :-(

Iemand enige toepassingsmogelijkheden?

#39 2011-03-15 09:11:04

ligfietser
Moderator
Website

#40 2011-03-15 16:32:29

ZMWandelaar
Member
From: Putten, NL
Registered: 2010-06-08

Als ik het dus goed begrijp activeer je op je GPS de basis kaart EN deze kaart, welke er transparant overheen geprojecteerd wordt?

#41 2011-03-15 17:16:32

ligfietser
Moderator
Website

Ja dat klopt

Board footer