Vraagje over parken voor pokemon go

Beste, een paar jaar geleden is er in onze gemeente een groot sportcomplex geopend. buiten zijn er ook veel activiteiten ivm sport ( finse piste,tennis,voetbal,…) Dit terrein is al gemarkeerd voor sport. Maar kan ik dit op OSM ook aanduiden als een park ( er is buiten nu ook een speeltuin in aanleg ) Dit is intressant voor de pokemon go community. Omdat gyms die in een park bevinden, speciale gyms worden ( ex raid gyms) Op t sportcomplex zijn er zo nu 3 gyms die in aanmerking kunnen komen als ex raid gym als de locatie ingevuld word als park

Ik heb ook een jaar of 2 PoGo gespeeld en kan dus enigszins sympathiseren met je verzoek.

Wij trachten echter een kaart te maken die voor zover als mogelijk overeenstemt met de waarneembare werkelijkheid.

Als het dus een park is (en ik denk dat PoGo ook wil dat dat park dan een naam heeft), dan kan het in OSM als park. Als het er echter geen is, zal zo’n wijziging vrij snel worden teruggedraaid.

Niantic kijkt maar om de paar jaar/maanden waar er zulke parken bestaan in OSM, dus heeft het weinig zin om dingen te trachten forceren.

Als je graag mee wilt helpen aan het maken van de kaart, er komen eind maart een paar Mapathons aan in 7 universiteiten en je bent ook altijd welkom op onze Meetups.

Jo

Hey,

even input van iemand die ook het spelletje speelt en de achterliggende regels wat kent (zowel qua OSM als hoe Niantic er mee omgaat).

Voor wat het taggen in OpenStreetMap betreft:

Om het als ‘park’ te mappen: nee. Je kan wel taggen met ‘leisure = sports_centre’ (Tag:leisure=sports_centre - OpenStreetMap Wiki )

Je kan ook de pleinen voor de diverse sporten mappen, met ‘leisure = pitch’ en ‘sport = *’ (vervang het sterretje door de engelse naam van de sport, zie hier: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:leisure%3Dpitch

De gebouwen kunnen netjes als gebouwen, de paden op de site met ‘highway = path’, of als het specifieke, met verkeersborden aangeduide paden voor fietsers zijn met ‘highway = cycleway’.

De gebouwen kan je natuurlijk ook mappen, de parkeerplaatsen, de interne wegenis van die parkeerplaatsen (highway = service + service = parking_aisle, aanwezige hagen of afrasteringen (barrier = hedge of barrier = fence), verlichtingspalen, zitbanken, bomen, waterpartijen, …

Voor wat betreft de invloed op Pokemon Go:

En nu het slechte nieuws: van die lijst zien er niet zo geweldig veel tags die echt spawns gaan beïnvloeden. Paden en wegen op zich een beetje. Maar ook leisure = park doet niet zo gek veel, als er daar binnen niet veel gedetailleerd is. Het enige wat die tag doet, is bepalen dat van de spawns die er zijn, een aandeel specifiek aan 1 type pokemon gelinkt wordt, maar niet hoe veel er spawnen.

Bovendien is het zo dat Niantic hun brondata niet al te frequent actualiseert, ik geloof dat zowel de ‘visuele weergave’ als de ‘berekening van spawnpoints’ elk maximaal 1-2 keer herrekend werden, en toen telkens op data van enkele maanden oud.

Wat betekent dat voor jou?

Vooreerst, dat het geen rappe ‘quick fix’ is om extra spawns te krijgen. Maar de kans zit er wel in op langere termijn dat het toevoegen van de data toch iets teweeg gaat brengen. Voor zoverre relevant: het aantal spawns zou ook (deels) gelijkt zijn aan de dichtheid van nodes in openstreetmap. Hoe meer er in staat (maar zet het er dan wel zo correct mogelijk in, geen ‘bullshit’ toevoegen voor die reden!), hoe groter de kans op meer spawnpoints.

Als je er al iets mee wil bereiken, zou ik je voorstellen een locale Ingress-speler aan te spreken van lvl 10 of hoger - en de relevante dingen die als ‘portal’ in aanmerking komen daar (en bij uitbreiding nadien als Pokestop overkomen) laten aanvragen. Dingen als een zwembad, een herkenbaar beeld, een speeltuintje etc. komen bijvoorbeeld wel in aanmerking. Nieuwe pokestops krijgen normaal na een paar weken een 4-5 spawn points errond…