OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#1 2019-02-09 15:03:21

Ninjoh
Member
Registered: 2018-09-20

Korte landmeetkundige/geodetische vraag over BAG import

Ik heb gewoon een simpele vraag, dus ik houd het kort:

Gebruiken wij bij de BAG import RDNAPTRANS (RD naar ETRS89 naar WGS84 inclusief RDNAPTRANS correctiegrid)  of de benaderingsmethode zonder RDNAPTRANS correctiegrid? Iemand die dit kan beantwoorden heeft ook voldoende kennis om te begrijpen wat ik bedoel tongue

#2 2019-02-09 15:06:32

dvdhoven
Member
From: Deventer Colmschate
Registered: 2015-03-09

Re: Korte landmeetkundige/geodetische vraag over BAG import

Stuur even een PB aan Gertjan Idema. Die heeft de plugin gebouwd en onderhoud hem ook.

Dick van den Hoven

#3 2019-02-09 15:06:49

Martin Borsje
Moderator
From: Puth
Registered: 2011-10-22

Ik heb er geen verstand van, maar: https://zakelijk.kadaster.nl/transforma … oordinaten

#4 2019-02-10 13:50:16

Gertjan Idema
Member
Registered: 2010-09-04

De BAG plugin gebruikt de benaderingsmethode zonder RDNAPTRANS correctiegrid.
Bij het begin van de plug-in heb ik wel naar RDNAPTRANS gekeken, maar voor zover ik mij kan herinneren heb ik toen geen open-source implementatie van RDNAPTRANS kunnen vinden.

#5 2019-02-10 14:55:19

Cavit
Member
Registered: 2013-11-27

Ook wordt de transformatie van ETRS89 naar WGS84 overgeslagen, omdat die door de continentverschuiving steeds verandert (nu zo'n 73 cm). Bij het toevoegen van de RD-projectie aan JOSM heb ik trouwens dezelfde benadering gebruikt.

Zie ook https://forum.openstreetmap.org/viewtop … 00#p561400 en https://forum.openstreetmap.org/viewtop … 01#p561601

#6 2019-02-10 16:13:00

Willem1
Member
From: Limburg
Registered: 2008-11-29

Ik weet erg weinig van landmeetkunde, maar betekent dat dan dat de BAG-gegevens in OSM 73 cm verschoven zijn ten opzichte van de werkelijkheid? Is dat geen probleem voor doeleinden waar precisie van belang is?

#7 2019-02-10 16:17:10

Ninjoh
Member

Oke, bedankt voor informatie! Nu weet ik welke rekenmethode ik moet gebruiken om mijn eigen dingen van RD naar osm coordinaten om te rekenen smile Het belangrijkste met dit soort dingen is niet dat het feitelijk correct is, maar dat het consistent wordt toegepast, en niet allerlei methoden dwars door elkaar heen.

#8 2019-02-10 16:25:47

Cavit
Member
Registered: 2013-11-27

Inderdaad, alle gebouwen die uit BAG zijn geïmporteerd en alles wat uit BGT wordt overgenomen is gemiddeld 73 cm verschoven ten opzichte van de werkelijkheid. Dit verschil wordt ieder jaar ongeveer 2,5 cm groter. De afwijking met de werkelijkheid wordt ook nog beïnvloed door het niet gebruiken van het correctiegrid (afwijking tot 25 cm).

Voor doeleinden waarbij een precisie van beter dan een meter nodig is, is OSM dus minder geschikt.

Op dit moment is hier weinig aan te doen, tenzij iemand iedere paar jaar alle data in Nederland (en de rest van Europa) op wil schuiven met 10 cm. Om deze situatie te verbeteren zou OSM op termijn over moeten gaan op een ander coördinatenstelsel per continent, zoals in 2015 gesuggereerd door Gertjan Idema.

#9 2019-02-10 16:47:15

Ninjoh
Member

Ach, iemand die zich bewust is van consistente afwijking in een bron kan dat ook weer zelf compenseren, zoals het Kadaster met de RDNAPTRANS omrekenings-truc (correctiegrid) heeft gedaan. Maar inderdaad de situatie is wel ingewikkeld door tal van coordinatensystemen met elk hun eigen afwijkingen en speciale dingetjes wereldwijd, wat vervolgens weer de omgerekende coördinaten beïnvloed.

Ik weet niet of het al bestaat, maar is het niet een idee om een uitgebreide wiki pagina hier over te maken, specifiek voor NL? Ook in het Engels, dan is het namelijk tenminste goed gedocumenteerd.
Ook een potentieel interessant idee is een programma dat osm coördinaten uit heel Europa omrekend naar absoluut correcte (alle systematische fout er uit, ruis zal je altijd hebben) ETRS89 coördinaten. Zo'n programma zou natuurlijk kennis moeten hebben van de verscheidene landelijke systemen en hun systematische afwijkingen. Het ingewikkelde daar aan is die 2.5cm verschuiving per jaar, je zou eigenlijk naar mutatiedatum per node moeten kijken en daarop gebaseerd rekenen, en natuurlijk dat import data en non-import data door elkaar heen wordt gebruikt.

Alas, absolute positie is lang niet zo belangrijk als onderlinge fout.

Board footer