Maxspeed Almere

Hallo,

Ik heb zojuist een “handmatige massaedit” gedaan: Op basis van inschatting en een paar survey-punten heb ik alle woonwijken van Almere maxspeed=30 meegegeven.
Ze Peewee’s Maxspeed voor het resultaat.

Hoe ik dit gedaan heb is per wijk of groep wijken de omtrek selecteren en daarbij in JOSM een selectie uitgevoerd op

(highway=residential OR highway=unclassified) -maxspeed=50

(en allerlei “losse” paadjes een bos in of industrieterrein op uit de selectie gehaald, omdat ik daar echt niet weet zonder survey wat het zou moeten zijn.

Vinden jullie dit kunnen?

Ook in Amsterdam (en vele andere steden) zijn nog veel woonstraten zonder maxspeed getagd, maar daar durf ik niet zonder echte survey per blok te kijken of het wel 30 km/h is én of er geen verdwaalde woonerven in zitten.

Als het met voldoende lokale kennis en geschatte zekerheid ordegrootte 95%?)is gedaan, dan lijkt het me (ondanks evt foutjes bij uitzonderingen), een stap vooruit. Als je survey per straat eist wordt het bijna onhaalbaar om compleet te krijgen, terwijl compleetheid wel duidelijke voordelen heeft.

Lijkt me wel goed om ter validatie nog even langs andere bron te leggen (Nwb snelheden) en de wegen met verschillen nog even apart te bekijken in het veld of een bron zoals Mappilary.

Voorwaarde lijkt me wel dat voor datagebruikers in de tags op de betreffende ways duidelijk is dat het obv globale, maar wel lokaal onderzochte inschatting is.

Mss iets in de trant van source:maxspeed= en evt note: survey nodig voor zekerheid over snelheid?
Dan kunnen gebruikers die hechten aan de laatste paar %
correctie met surveys vrij makkelijk afstrepen.

In de BGT zijn woonerven opgenomen. Obv NL extract BGT DB dump heb ik een webkaartje gemaakt met alle woonerven van nederland (volgens BGT). Ik heb de kleurtjes af laten hangen van de verharding. De transparantie van OSM achtergrond kun je aanpassen. Deze kun je hier vinden.
[edit: de geometrie is sterk vereenvoudigd tov BGT dus ga deze niet overtekenen in OSM]

Een WMS is ook beschikbaar en kan gebruikt worden in bv JOSM.

https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/woonerf/

Ik kan niet zeggen hoe lang dit beschikbaar blijft want momenteel ben ik met QGIS cloud nog meer mee aan het experimenteren maar ik heb maar 50MB beschikbaar.

Dank voor de tips. Ik heb Akersloot nu obv een paar surveypunten op gelijke manier getagd, maar nu met note:maxspeed.

Ik zou hier toch mee opletten. Het komt vaak genoeg voor dat Duurzaam Veilig niet volledig is uitgerold en een highway=residential/unclassified 50 km/h is.

In de kaart met woonerven uit de BGT ontbreken ook nogal wat woonerven. Ik heb even in Delft rondgekeken en er staan een groot aantal woonerven die wel met borden zijn aangegeven, niet op de kaart.

Ook in Landgraaf ontbreken vele erven.

Was mij ook al opgevallen bij mij in de buurt. Ik weet niet of dit nog wat kwaliteitsissues van de BGT zijn of dat er iets anders aan de hand is. Ik vermoed het eerste.

Hoewel het niet compleet is kunnen we degene die er wel in staan gebruiken om OSM aan te passen c.q. te controleren. Eigen waarneming is uiteraard nog beter dan overnemen van zo’n kaartje.

[edit: link toegevoegd]