OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#1 2019-01-04 23:43:02

HenkL
Member
From: Groningen - NL
Registered: 2015-09-07

Vermelding van bedrijfsnamen bij woningen

Zag vandaag twee verzoeken (notes) in oostelijk Groningen om toevoeging van bedrijfsnamen bij wat mij duidelijk woningen lijkt.
Eerste geval: iemand die muzieklessen geeft; niet in de woning zelf doch bij klanten thuis.
Tweede geval: een klusbedrijf, die uit straatbeeld te zien wel een opslagruimte bij de woning heeft, maar natuurlijk vooral elders klussen doet.

In ben geneigd in beide gevallen niets te doen en dus geen naam en 'craft' toe te voegen aan de node met huisnummer van betreffende woningen.
Argument: het zijn geen zakelijke of dienstverlenende panden, en er is evenmin bedrijfsactiviteit 'in huis' (behalve administratief).

#2 2019-01-05 00:25:33

goedegazelle
Member
Registered: 2017-07-19

Re: Vermelding van bedrijfsnamen bij woningen

HenkL wrote:

Eerste geval: iemand die muzieklessen geeft; niet in de woning zelf doch bij klanten thuis.
Tweede geval: een klusbedrijf, die uit straatbeeld te zien wel een opslagruimte bij de woning heeft, maar natuurlijk vooral elders klussen doet.

Dat is niet waar je ze kunt benaderen.

OpenStreetMap: de wereldkaart die bol staat van gegevens.

#3 2019-01-05 00:27:40

Sander H
Member
From: Oostvoorne
Registered: 2013-05-19

Zet in dit soort gevallen dan vaak een losse node neer met de naam, 'het wat' en eventueel website/facebook.
Bijvoorbeeld autorijinstructeur die dat onderricht vast ook niet in de huiskamer verleent, hooguit een stukje theorie.

Meer info voor die muzieklessen is obv de gegeven naam goed te vinden om te taggen vanuit gegevens van z'n website.
Voor het klusbedrijf kan ik lastig iets vinden, anoniem mag tenminste de naam nog wel even vermelden dan enkel klusbedrijf. Is ook zonder naam te taggen, maar later veel lastiger te controleren of het nog bestaat.

#4 2019-01-05 08:41:45

noordfiets
Member
From: Groningen stad
Registered: 2010-02-14

Als ik die notes bekijk dan denk ik 'wat verwacht je nu?'. Een note zonder de gewenste informatie, en dan moet iemand het maar oplossen? Daarmee maakt de melder het zich wel heel gemakkelijk.

#5 2019-01-05 10:30:22

Martin Borsje
Moderator
From: Puth
Registered: 2011-10-22

Dit soort gemakkelijke anoniem notes zonder veel informatie gaan bij mij in de virtuele prullenbak.

(Dit naast het gegeven dat ik sowieso anonieme notes min of meer negeer; wat in een ander topic reeds uitentreuren behandeld is)

#6 2019-01-05 18:34:21

JeroenHoek
Member
Registered: 2014-06-22

Krijgen jullie niet de indruk dat sommige mensen denken dat een note plaatsen op OSM hetzelfde werkt als een bedrijf toevoegen op Google Maps?

Ik ben eigenlijk wel blij dat OSM niet dezelfde hoeveelheid onzinnige (en vaak verouderde) bedrijfje-aan-huis-markers heeft als Google Maps. Daar zit in zo'n beetje elk huizenblok in een doodnormale woonwijk wel een bedrijfje, webwinkeltje, of ZZP-er. Leuk als gratis advertentieruimte, maar wat voegt het toe aan een kaart? Het zijn enkele uitzonderingen daargelaten geen zaakjes die je als klant bezoekt (in tegenstelling tot een winkel of kapper of zo; echte POI's).

#7 2019-01-07 00:18:08

HenkL
Member
From: Groningen - NL
Registered: 2015-09-07

De spijker op de kop, Jeroen.

GM staat bij mij in de buurt aardig gevuld met rijinstructeur, taxichauffeur, computernerd, blogschrijver, marktkraamhouder, cursusgever, tekstschrijver, boekhouder, internethandelaar, ontwerper, bloemsierkunstenaar, bijbelpropagandist etc.
Allemaal vanuit een woonhuis en (vrijwel) nergens ook maar enige zichtbare aanduiding aan de buitenkant van het soort bedrijf; het zijn ook geen bedrijfspanden.

Betreffende ondernemers moeten het niet hebben van een bezoek aan huis, doch van contact via internet of telefoon. Na zo'n contact is desgewenst voor een klant huisadres bekend en dan goed vindbaar in OSM. Geen reden om naam van ondernemer nog eens op de kaart te zetten.

Bij een echte POI is het niet moeilijk van tijd tot tijd te controleren of een en ander nog klopt. Bijvoorbeeld een winkelstraat langs te lopen. Bij ZZP-ers met huisadressen is dat onbegonnen werk. Je zou dan dingen op de kaart zetten, waarbij je bij voorbaat weet dat het na een aantal jaren niet meer klopt (verhuisd, failliet, gewoon gestopt).

Het lijkt me niet toevallig dat OSM geen algemene categorie kent van service=*, vergelijkbaar met bv. shop, office, craft, leisure, amenity, man_made=works.

#8 2019-01-07 08:21:05

goedegazelle
Member
Registered: 2017-07-19

HenkL wrote:

Betreffende ondernemers moeten het niet hebben van een bezoek aan huis, doch van contact via internet of telefoon. Na zo'n contact is desgewenst voor een klant huisadres bekend en dan goed vindbaar in OSM. Geen reden om naam van ondernemer nog eens op de kaart te zetten.

Als iemand zulke bedrijven niet ziet zitten, prima! Maar waarom moet er een soort regel van worden gemaakt van wat er wel en niet moet worden vermeld? Alleen "officiële" bedrijven? Moet er ook nog een staatskeurmerk bij komen voordat vermelding wordt overwogen?

Diverse 'aan-huis-adressen' bij mij in de buurt zijn al decennia actief. Toch maar weglaten?

HenkL wrote:

Allemaal vanuit een woonhuis en (vrijwel) nergens ook maar enige zichtbare aanduiding aan de buitenkant van het soort bedrijf

Zonder controleerbaarheid zou ik het evenmin vermelden maar dat is een andere kwestie.

HenkL wrote:

Het lijkt me niet toevallig dat OSM geen algemene categorie kent van service=*, vergelijkbaar met bv. shop, office, craft, leisure, amenity, man_made=works.

Bijna al deze bedrijven vallen in osm-categorieën: kapster, belastingdeskundige, trimmer etc. Het zijn juist de wat grotere bedrijven met bijv. cv-monteurs in dienst die in een craft moet worden geperst (maar daar eigenlijk niet thuishoren), of b.v. de vermelding van een makelaarskantoor als "office" terwijl de klant naarbinnen kan lopen. Wat in zijn geheel ontbreekt is een tag voor industriële bedrijven die zich in hetzelfde pand bevinden: "industrial" past alleen op vlakken (landuse, building) en niet op een adres. Het is zelfs zo dat er geen onderscheid tussen een bedrijfsterrein en een bedrijventerrein kan worden gemaakt.

edit: leesbaarheid/spelling.

Last edited by goedegazelle (2019-01-07 08:24:51)

OpenStreetMap: de wereldkaart die bol staat van gegevens.

Board footer