Nieuw wandelnetwerk Leuven-Brussel-Mechelen: Demer en Dijle

Er is een nieuw wandelnetwerk in de driehoek Leuven-Brussel-Mechelen: Demer en Dijle. De palen zijn pas geplaatst. De papieren kaart is pas beschikbaar (begin december 2018).
Ik wil die data graag kunnen raadplegen in OsmAnd. De data is ook beschikbaar op wandelknooppunt.be, maar dat is proprietary.
Alles op één plaats is handig. Het is ook goed indien andere apps (openwandelkaart, waymarkedtrails) die data in standaard internationaal openstreetmap formaat ter beschikking hebben.
Ik contacteerde Petra Moons van de provincie. Zij antwoordde op 27 nov 2018:

Een aanpak zoals “road completion project” lijkt me zinvol:

  • bestaande data in OSM vergelijken met data van de overheid
  • data in OSM heeft voorrang
  • overheidsdata kan gebruikt worden om aan te vullen (<- manuele import)

Daarna kunnen waarnemingen op het terrein gebruikt worden voor correcties.

Kan de gemeenschap zich vinden in import van wandelknooppunten waar OSM nog geen data heeft?


Notas:

Deze post is wat laat, ik kende de import procedure niet en zag geen changeset feedback (verstopt tussen de overvloed aan andere berichten). Tot ik merkte dat gecorrigeerde fouten terugkwamen omdat mijn changes gerevert werden. Dat was voor iedereen frustrerend. Sorry van mijn kant.

http://media.toerismevlaanderen.be/OpenData/routebeheer/data/shp/wandelnetwerk.shp.zip
is te importeren in JOSM. De overheidsdata kan weergegeven worden in een laag onder de OSM data. Met wat mapCSS kunnen de verschillen goed gevisualiseerd worden.

https://www.knooppuntnet.be/nl/networks/be/rwn is handig om fouten in de OSM netwerken op te sporen.

In een eerste fase kunnen ontbrekende knooppunten toegevoegd worden, zonder de relaties tussen die knooppunten. Die op een (OsmAnd) kaart hebben kan al erg nuttig zijn.

LS
Nederland wordt op dit moment voorzien van wandelknooppuntennetwerken. Alles groeit aan elkaar en het wordt land-dekkend inklusief verbindingen over de grens. Ik heb er zelf ook een ontworpen en aan het projekt meegedaan tot en met de nakontrole in het veld.

Data van de losse projekten was moeilijk te krijgen, en wat ik kreeg was niet zinvol om het te automatiseren. Je hebt meer werk aan het goed krijgen van de dataset dan aan het handmatig invoeren in JOSM. Bijvoorbeeld de gps-lokatienummers waren meestal helemaal niet goed genoeg, en ze moeten ook nog aan bestaande ways vastzitten, waarbij je geregeld ways moet knippen, wat weer gevolgen heeft voor andere routes die al over de way gaan…
Beide aanpakken hebben een aardige leercurve, maar een importfout heeft veel grotere gevolgen dan een handmatige fout, dus handmatig is het learningbydoing. Bij import moet je bovendien nog vergelijken met wat er al in JOSM staat; bij handmatige invoer gaat dat vanzelf.

Als alles klaar is zal de totale dataset voor heel Nederland in een routedatabank zitten (ook fietsdata, overstappunten, wandel- en fietsroutes, etc.). Op dat moment wordt het misschien mogelijk om een gestandaardiseerde uitwisseling op te zetten.

Ter zake. In NL hebben wij een voorkeur voor doorlopend konsistente invoer, zodat de detektietool (knooppuntnet.nl voorheen vmarc.be) geen wagonladingen fouten gaat genereren. Dus voeg je een knooppunt toe (= meestal tags toevoegen aan een bestaande node van een way), dan ook gelijk de relatie(s) met al bestaande knooppunten toevoegen. Zouden we de knooppunten importeren, dan zouden we moeten afspreken om vervolgens binnen enkele dagen alles te kontroleren, aan bestaande of nieuwe ways te koppelen en met routerelaties te verbinden. Kan wel, het is niet onafzienbaar, maar de knopenimport maakt dan eigenlijk weinig uit op het totaal.

Wat helpt nog het meeste?

Een gpx bestand met het hele knooppuntnetwerk erin, wat je als aparte laag in JOSM opent. Dan kun je na enige oefening razendsnel de punten en de routes erlangs mappen. Zo hebben wij ook een nakontrole gedaan van een knooppuntenprojekt: iedereen deed een deel met een tracker aan, leverde de gpx in, en ik liep het in JOSM na en bracht korrekties aan. Ca 150 knooppunten en alle verbindende routes gedaan; zuivere werktijd voor mij: ca 3 uur. De mensen in het veld hadden er heel wat meer uren ingestopt…

Dit weekend een wandeling gedaan langs het Demer en Dijle wandelnetwerk. Pas mijn 2de wandeling langs dit netwerk. Wel al een node gevonden die niet staat waar de officiële dataset denkt dat ie moet staan (nr 104 nabij Berg-Kampenhout).

Aanpassingen gedaan.103-104 moet nog wel nagekeken worden.

Zoals bij alle vorige netwerken waar ik behoorlijk wat kilometers heb gedaan, bevat de officiële data fouten. Zoals elders al (dikwijls) geschreven, ben ik geen voorstander om ongecontrolleerde data van officiële bronnen over te nemen, hoe snel dit ook mag gaan. Maar ik weet wel dat er mensen denken dat OSM gisteren alle data van de wereld had moeten bevatten. (maar dan hebben ze volgens mij het verkeerde project gekozen).

Voor mij kan iemand gerust enkel nodes toevoegen, bv. als die persoon niet met relaties kan werken. De waarschuwingen moeten we er maar bij nemen (het is feitelijk ook geen fout dat de node in OSM steekt en de routes er naartoe niet.