Josm in Linux Mint Tara

Een paar dagen geleden heb ik Linux Mint 19 (Tara) geinstalleerd op een Dell Latitude E5440 Refurbished 8Gb RAM en 128Gb SSD.

Cinnamon version 3.8.9
Linux Kernel 4.15.0-42 generic

Dit is mijn eerste ervaring met Linux. Ik zou dus iets voor de hand liggends kunnen missen…

Java
openjdk ver 10.0.2 2018-07-17
openjdk Runtime Environment build 10.0.2+13

Als ik met de Software Manager zoek naar JOSM dan zijn er twee :

JOSM versie 4.1
JOSM(Flathub) versie 0

Als ik de eerste installeer en die start zie ik aan de muis wijzer dat er wat geladen wordt en vervolgens gebeurt er helemaal niets meer (???)

Als ik de eerste verwijder en de tweede installeer dan start Josm op de normale manier. Ik kan data downloaden en dingen editen. Het is niet mogelijk om een file te openen :

File=>Open Ik kom terecht in home/gys waarin geen enkele file of map te zien is, terwijl de mappen Desktop, Documents, etc en de test files gpxfle.gpx en xmlfile.xml duidelijk aanwezig zijn in de file explorer.

Ik kan de mappen en files wel openen met Libre Office Writer

Heeft iemand eenig idee waarom Josm geen mappen laat zien en geen files kan openen ?

bvmhd
Gys

De Flathub versie draait in Flatpak, een applicatie container, daardoor kan het niet bij bestanden buiten de container zonder speciale handelingen.

IIRC heeft Mint hun JDK packages geupdate, maar de josm package niet, daardoor heeft josm laucher nog geen ondersteuning voor OpenJDK 10. Dit is te omzeilen door de eerste josm package in een terminal te starten met:


JAVACMD=/usr/lib/jvm/java-10-openjdk-amd64/bin/java /usr/bin/josm

Beter is om de upstream josm packages te gebruiken op Mint welke wel zijn geupdate voor JDK 10 en 11:

https://josm.openstreetmap.de/wiki/Download#Ubuntu

Bedankt voor je antwoord sebastic daar kom ik een eind verder mee :slight_smile:
Gys

Hi sebastic,
ik heb je link aandachtig bestudeerd en daarna toegepast

Josm werkt nu naar tevredenheid op mijn laptop met LinuxMint Tara

Hartelijk dank voor je uitleg
Gys