Tannlegeklinikker

Norske tannlegeklinikker er samlet i en tjeneste hos Forbrukerrådet som heter hvakostertannlegen.no. Etter over 6 måneders diskusjon har de nå gitt OSM lov til å hente inn datasettet. Forbrukerrådet bruker ikke vanlige standardiserte lisenser men har laget sin egen “lisens” for OSM i form av betingelser for å kunne bruke datasettet, vist nedenfor. Jeg har forklart dem at OSM ikke kan inngå noen avtale.

Jeg ønsker nå å importere dette datasettet til OSM. Datasettet ligger her: hvakostertannlegen.no/feed/feed.xml. Jeg har fått brukernavn og passord til filen.

Datasettet består av 1622 tannlegeklinikker, både private og offentlige. Kvaliteten har vært blandet og det har vært en god del jobb med å rette på en del saker:

  • Klinikkene er flyttet til riktige koordinater (det vanlige problemet med geokoding der gateadressen er ufullstendig)

  • Mange enkeltstående tannleger på samme posisjon er sjekket mot hjemmesidene deres og samlet i én felles node for klinikken.

  • Nedlagte klinikker er fjernet

  • Klinikknavn er redigert

Etter dette er det 1445 tannlegeklinikker igjen i datasettet. De er tagget med amenity=dentist og med operator:type=private/public for henholdsvis private og offentlige klinikker. Det er 155 tannleger i OSM i Norge fra før.

Alle klinikkene kan sees i filen Tannleger.osm her. Ta gjerne en titt og gi tilbakemelding.