Wandelnetwerken in Noord-Brabant

Van de 116 wandelnetwerken in Nederland is méér dan de helft in Noord-Brabant te vinden. Daar vind je (tot 1 januari 2019) 64 gemeenten die ieder een netwerk zouden moeten hebben. De meeste hebben dat ook. Die versnippering houdt in dat er heel veel “connections” nodig (zouden moeten) zijn en dat veel relaties en rwn_ref-nodes in het verkeerde netwerk terechtgekomen (kunnen) zijn.

Weinigzeggende namen als Laarbeek, Cranendonck en Meierijstad geven aan de niet-locale mapper bovendien weinig houvast.

De situatie zou eenvoudiger worden als de hele provincie in b.v. vier grotere regio’s wordt verdeeld waarbij een voor de hand liggende oplossing zou zijn West-Brabant, Midden-Brabant, Noordoost-Brabant en Zuidoost-Brabant.

Deze indeling, die ook door anderen wordt gebruikt, is weliswaar arbitrair maar geeft een goede indicatie tot welk netwerk een route behoort.

In de note van het netwerk (b.v. West-Brabant) zou bovendien een aanwijzing opgenomen kunnen worden in de trant van: “Tot dit netwerk behoren Altena (vanaf 1-1-2019), Geertruidenberg, Oosterhout, Breda, Alphen-Chaam, Baarle-Nassau en alle gemeenten ten westen daarvan.

De inhoud van de Wandelwiki is niet meer actueel en is aan een revisie toe. Zie daarvoor:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/WikiProject_Nederland_Wandelroutes#Noord-Brabant en vergelijk met de site van vmarc. https://knooppuntnet.nl/nl/networks/nl/rwn

Graag zou ik de mening van mijn medemappers horen.

Dit zou een prima idee zijn, als er nu een grote chaos was, maar alles klopt nu redelijk. Bijna alle knooppunten zitten in het juiste netwerk en sinds vmarc connections controleert, heb ik die fouten opgelost. Ik zie eigenlijk geen reden om dit nu opeens om te gooien.

De lijst met relaties op de Wandelwiki hebt ik geüpdatet en deze klopt nu met de werkelijkheid. Alleen gemeente Aalburg mist, maar dat is over een paar weken toch onderdeel van Altena. Daarnaast staat het netwerk Brabantse Wal, dat overlapt met meerdere gemeenten, niet in deze lijst, omdat het een vreemde eend in de bijt is.