OpenStreetMap Forum

The Free Wiki World Map

You are not logged in.

#1 2018-10-04 12:10:27

AndriesWijma
Member
From: Kollum
Registered: 2016-04-20

Hoort lanes=1 op weg zonder middenstreep?

N.a.v. deze wijzigingenset van dvdhoven: https://www.openstreetmap.org/changeset/62190539.
Een goede discussie over de juiste telling van lanes op normale wegen heb ik niet kunnen vinden.

De lanes-key gebruik ik zelf hoofdzakelijk op trajecten waar het aantal rijbanen nogal wisselt.
Ik zou eerder aan lanes=2 denken als default.
Al zou het ook lanes=0 kunnen zijn, oftewel geen indeling in rijstroken.
Op Wikipedia en de Wegenwiki staat dat erftoegangswegen meestal geen indeling in rijstroken hebben.

Een weg zonder middenmarkering of zelfs helemaal zonder markering hoort volgens mij niet lanes=1 te zijn, tenzij het duidelijk voor één rijbreedte is ingericht.
Het zal er ook van afhangen wat precies de functie is van de lanes-key binnen OSM.

#2 2018-10-04 12:55:57

Kogacarlo
Member
From: Venlo noord-zuid
Registered: 2010-08-11

Re: Hoort lanes=1 op weg zonder middenstreep?

Lanes=1 betekent in dit geval dat tegenliggers frontaal dienen te botsen. Immers mag je op een rijstrook niet naast mekaar gaan of staan.
Ik zou nooit lanes=1 gebruiken hier.

Last edited by Kogacarlo (2018-10-04 12:56:37)

#3 2018-10-04 13:45:26

JanWandelaar
Member
From: Melderslo
Registered: 2011-04-09

In de gemeente Horst ad Maas wordt de middenmarkering gebruikt als indicatie van de maximum snelheid.
Tot vorig jaar:
- 2 middenstrepen: meestal 80 km/uur
- 2 middenstrepen+groen: 100 km/uur (heb ik nog nergens gezien).

Dit jaar wordt deze indicatie door de gemeente gebruikt:
- middenstreep: 80 km/uur (alleen een paar doorgaande wegen, deze staan in het bestemmingsplan van de gemeente)
- geen middenstreep: 60 km/uur (bijna alles buiten de bebouwde kom op een paar wegen na)

Natuurlijk zijn er overal uitzonderingen om het niet te gemakkelijk te maken.

#4 2018-10-04 13:49:36

A67-A67
Member
Registered: 2014-04-08

Naar mijn mening zegt lanes=1 dat de weg eenrichting is of dat tegenliggers aan elkaar voorrang moeten geven. Een weg zonder rijstroken (alle erftoegangswegen die volgens de richtlijnen zijn ontworpen) voldoet hier niet aan. Het deel van de weg tussen de kantstrepen wordt dan aangeduid als rijloper, niet als rijstrook. Ik zou zeggen dat er in dat geval geen rijstrookindeling is, dus ook geen lanes=1.

De wiki raadt aan om in zo'n geval de width-tag te gebruiken om de breedte aan te geven en eventueel te taggen met de nogal discutabele tag 'lanes=1.5'.

#5 2018-10-05 19:53:29

AndriesWijma
Member

Nog geen reactie van dvdhoven. Dick, ben je overtuigd?

Ik zou dan zeggen:

* Wegen en straten zonder middenmarkering krijgen in principe géén lanes-tag. Er zijn immers geen gemarkeerde rijstroken. Een uitzondering: wanneer een weg is afgeleid van en/of uitkomt op een enkele rijstrook, zoals afritten van snelwegen, krijgt deze lanes=1.

* Wegen met éénrichtingsverkeer krijgen dus doorgaans ook géén lanes-tag. De breedte kan wel aangegeven worden met width=*.

* Voor normale tweebaanswegen met middenmarkering is lanes=2 optioneel.

A67-A67 wrote:

Naar mijn mening zegt lanes=1 dat de weg eenrichting is of dat tegenliggers aan elkaar voorrang moeten geven.

Een weg waar voor auto's éénrichting geldt kan voor fietsers en brommers wel tweerichting zijn en kan een normale wegbreedte hebben. Ook in geval van éénrichting is dus width=* en niet lanes=* de aangewezen tag om een smaller dan normaal traject aan te geven.

#6 2018-10-06 06:33:07

dvdhoven
Member
From: Deventer Colmschate
Registered: 2015-03-09

--

Last edited by dvdhoven (2018-10-06 07:18:34)

Dick van den Hoven

#7 2018-10-07 20:42:30

AndriesWijma
Member

Oké, ik heb de tag lanes=1 van de wegen op het industrieterrein Betterwird in Dokkum verwijderd.

Board footer