De niet-officiële OpenStreetMap Nederland Telegram groep

t.me/osm_nl
wordt gemodereerd door mij, dus dm me als er iets fout gaat!
Veel plezier

Even een kleine bump voor de promotie van de telegram groep. Het zou leuk zijn als de Nederlandse OSM community een actievere chat krijgt. :slight_smile: https://t.me/osm_nl

Wat is de insteek van deze Telegram groep? Misschien onterecht, maar Ik ben een beetje bang voor versnippering als elke mapper op zijn eigen favoriete social media platform gaat communiceren.

Ik kan me bij de opmerking van Gertjan volledig aansluiten. Het staat uiteraard iedereen vrij om via Telegram, Whatsapp, facebook, twitter, de kroeg en wat dies meer over OSM te discussiëren.
Maar als je je standpunten breed wilt delen ben ik van mening dat dit forum, met al zijn functionaliteiten, de beste plaats is.
Ik zie voor mij persoonlijk geen reden me bij de Telegramgroep aan te sluiten.

Eens met de bezwaren. Ook heeft ons forum internationale en algemene links.

Ik heb geen flauw idee waar het over gaat.

Eens met Martin.
Bovendien maak je het OSM overleg niet afhankelijk van de willekeur van derden.
(Het is staat me nog heel helder bij hoe tienduizenden Panoramio foto’s door Google in de prullenbak gegooid werden…)

Ik wist dus niet wat telegram is, wikipedia weet raad :smiley:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Telegram_(applicatie)

Telegram is geen forum: voor kennisopbouw en -uitwisseling is het forum beter geschikt. Voor kontakten rond een evenement zou je aan een berichtendienst kunnen denken.
(En dan graag alle instant berichtendiensten en berichtenstromen in één universele berichtenapp…)

Wensdenken?

Ik zie dat er wat misverstand is ontstaan over het doel van deze chatgroep. Telegram is een chatdienst, geen vervanging voor het forum.

Eerst even dit; het verschil tussen een forum en chatdienst
Chatrooms zijn een synchrone methode van online communicatie, wat betekent dat gesprekken in real time plaatsvinden met alle deelnemers die zijn ingelogd en aanwezig zijn. Forums zijn over het algemeen asynchroon, omdat niet alle deelnemers altijd online zijn en discussies in een veel langzamer tempo plaatsvinden. Bezoekers van een forum kunnen uren of zelfs dagen na het begin van een discussie inloggen en toch nog inhalen door eerdere berichten te lezen. Dit is niet mogelijk in een chatgesprek, omdat gesprekken in een veel sneller tempo plaatsvinden. Dit betekent ook dat forums de neiging hebben om zich aan een bepaald onderwerp te houden, terwijl gesprekken in chatrooms snel kunnen veranderen, afhankelijk van de stemming van de deelnemers.

Wat betekent dit voor OSM Nederland?
Grote discussies waar veel standpunten en meningen bij komen kijken, lastige vragen, grote OSM keuzes en dergelijke zullen gewoon plaatsvinden op het forum. In de chatgroep wordt ook aangeraden om dit op het forum te doen. In de chat zullen voornamelijk korte simpele discussies, korte vragen en over het algemeen simpelere snelle socialere gesprekken plaatsvinden.

Moet ik nu een platform kiezen?
Absoluut niet. Je bent vrij om te doen wat je wilt. Ook de meeste mensen in de Telegram chat gebruiken zowel de chatdienst als het forum. Zoals ik eerder ook zei: Telegram is een chatdienst, geen vervanging voor het forum.

Heren, met alle reeds bestaande Forum of media van osm. tot Github, kun je kiezen “alles lezen of buiten kijken en mappen” beide gaat echt niet, een dag kent maar 24 uur.
Bij de keuze alles lezen kun je IMHO je OSM account wel opheffen. :frowning: