Speed-pedelecs op fietspad (proef)

https://www.facebook.com/290945967595390/posts/2028111813878788/

Op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NL:Cycleway staat dat je dit kunt taggen met ‘speed_pedelec=yes’.

Hoe hard mag ik daar in Gelderland straks rijden met mijn speed_pedelec? 30km/h binnen bebouwde kom en 40km/h er buiten net als bij NL:G12a?

Nu ik even opgezocht heb wat het is: die zie ik best vaak tijdens het woonwerkverkeer. Ze zijn gevaarlijker dan brommers, want je hoort ze niet aankomen, en ze rijden op alle fietspaden minstens 40 intuur, ongeacht welke borden er staan.

Ik ben ook benieuwd of die proef gaat slagen…

Die draait inmiddels al een jaar zo ongeveer.
Ongeveer een jaar geleden is de Fietsersbond begonnen met een Speed-pedelec planner voor Gelderland.
Ik heb toen een aantal fietspaden waar volgens de lijst van de Provincie pedelecs zijn toegestaan, buiten gechecked.

De wiki is een tikje voorbarig. Toen ik vorig jaar speed_pedelec=yes gebruikte, kreeg ik per direct commentaar van het DWG lid, dat de tags bewaakt. Ik moest toen van hem een hele procedure starten. Dat maar niet gedaan, dat is niks voor mij.

Ik ken de details van deze casus niet, maar zo’n reactie van het DWG lid klinkt wel erg streng, kan het niet helemaal rijmen met
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Any_tags_you_like

Kan me wel voorstellen dat er extras kritisch wordt gekeken als er tags worden gebruikt *in plaats * van de reguliere access-tags, gelet op het belang van die tags en consequent gebruik ervan, zodat datagebruikers er ook chocola van kunnen maken.

Maar dit lijkt me een terechte verfijning omdat het nu eenmaal een nieuw voertuigtype is met aanwijsbare gevallen waarbij er specifieke regels gelden anders dan voor overige mopeds (tegenwoordig) / mofa’s

Of zit het punt misschien vooral in het documenteren in de wiki?
Snap dat je weinig zin hebt in zo’n heel proposal-proces, de hele bureaucratie en niet altijd even constructieve reacties in dat circuit zijn niet altijd even motiverend. Als het probleem met name zit het documenteren in een Wiki-pagina (proposals zijn niet verplicht en hier gaan je gaan bestaande data wijzigen, dus ook vanuit die optiek geen noodzaak), dan wil ik daar binnenkort best wel start / bijdrage aan leveren.

Het verband tussen de hoeveelheid herrie dat een voertuig maakt en de snelheid heb ik nog niet duidelijk aangetoond gezien, het verband tussen gemiddelde snelheid, snelheidsverschillen en ongevallen is wel zeer goed onderbouwd. Ik hoor wel regelmatig dat ze een gevaar voor zichzelf zijn door de bocht uit te vliegen (heb de ongevalsanalyses er niet op nageslagen).

De snelheid van speed-pedelecs ligt gemiddeld ruim onder de 40 km/u

https://www.swov.nl/publicatie/speed-pedelecs-op-de-rijbaan-observatieonderzoek

Tegenwoordig zijn speed-pedelecs voor de wet bromfietsen, die mogen 45km/u op de rijbaan, 40 km/u op bromfietspad buiten de bebouwde kom en 30 km/u binnen de bebouwde kom).

De snelheden van speed-pedelecs ligt in de praktijk -zeker op het fietspad- lager dan die van snorfietsen.

https://www.swov.nl/Node/5745

Dit terwijl speed-pedelecs volgens de wet voertuigen zijn die qua constructie max 45 km/u mogen kunnen rijden, en snorfietsen in het RVV zijn gedefinieerd als “bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur”.

mijn huidige waarnemingen zullen in het volgende onderzoek wel bevestigd worden!

Wordt toch wel tijd voor zo’n tag, Hengelo stelt de F35 open voor speed-pedelecs.

Niet alleen.
Bij Wierden is de F35 ook open voor speed pedelecs
Verder is er dus de “proef” van de provincie Gelderland, die nu een permanente status lijkt te hebben en in Zutphen mogen speed pedelecs over het fietspad van de Oude IJsselbrug.

Zijn we straks van de snorfietsen af, krijgen we er een nog gevaarlijker groep voor terug. Gebruikers van speed-pedelecs zijn gemiddeld wat ouder, en niet echt vaardig in het besturen van een tweewieler is mijn praktijkervaring. Wel hebben ze een soort van agressie die best irritant is, en een groot gebrek aan kennis van verkeersregels.

Stel gewoon de maximum snelheid op het fietspad op 25 kmh, voor iedereen. En handhaaf dat dan.

Dan kunnen ze goud verdienen met flitsen bij brugafritten. Peloton wieleramateurs: 1000 boetes per rit. Kassa!

@Noordfiets… hier herken ik mij niet in.
Wat nu wel aan de hand is dat juist jongeren een normale e-bike aanschaffen + opvoersetje.
https://www.youtube.com/watch?v=UU-l7bHA68s
Schijnt een fluitje van een cent te zijn. Je krijgt dan dus weer hetzelfde als die ontwikkelingen met de snorfietsen.
Dan krijg je ook een fiets die totaal niet geschikt is voor hogere snelheden… bv geen hydraulische remmen.
Een speedbike met gele plaat moet op de rijbaan. Dan moet je dus mee met verkeer dat 50km/u rijdt. In de praktijk met 45 km/u meekomen met voortrazend verkeer in een stadscentrum is toch levensgevaarlijk. Dus je rijdt in werkelijkheid op de rijbaan ook 25 tot hooguit 30 km/u. … en ik wil helemaal niet tussen die automobilisten die je van de weg toeteren en constant naar hun voorhoofd wijzen. Van regels over speedbikes hebben ze nog nooit gehoord.
Het zou dus een prima idee zijn als speedbikes gewoon op het G11 fietspad kunnen rijden met 25km of in ieder geval de keus hebben.
Buiten de bebouwde kom moet je op het G12a fietspad en mag je 40km/u net als brommers. Op de rijbaan mag je dan 45km/u.

Dat snelfietsroutes (deels) G11 zijn is overigens van de zotte.

Veel speedpedelec-ers rijden nu maar zonder gele plaat.
Hier nog een flits uit het RTL nieuws over het gevaar https://www.youtube.com/watch?v=BETzFIqg4eQ

edit: In België heb je overigens al dat systeem dat je mag kiezen voor …of het fietspad … of de rijbaan.
Op type A fietspaden… bij ons G13 mag je dan nog wel niet. Schaf dus geen speedbike aan als je van recreatief fietsen houdt, want je mag dan bijna nergens meer in de natuur komen. Zelfs niet met uitgeschakelde motor.

Ik heb werk verricht voor de speed-pedelec planner, die de provincie Gelderland heeft laten ontwikkelen door de Fietsersbond.
Ik heb me toen ook ernstig verbaasd over het besluit speed-pedelecs naar de rijbaan te verwijzen.
Zomaar een voorbeeld, in Apeldoorn moeten ze dus op de RING rijden. Er zijn wegen waar 4 of 5 rijstroken liggen bij een kruising. Zie daar maar eens linksaf te gaan met je pedelec. Dood en dood eng. Zie deze kruising https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.21147/6.00024&layers=N

Dat begrijp ik niet? Lijkt me logisch dat brommers daar ongewenst zijn toch? En er is altijd een alternatief voor, ook al rijdt het soms wat om. Ze spannen zich verder niet in: ik heb zelf eens op zijn speed-pedelec gezeten en je kunt er rustig een sigaret bij opsteken en een gesprek voeren en nog steeds 40 rijden. Dus beetje omrijden is geen probleem toch ?

Dat opvoeren is technisch trouwens erg simpel: gewoon sensorpulsen door 2 delen en klaar. Het vraagt erom natuurlijk.

Misschien ligt het aan mijn woonplaats, maar ik zie veel speedbike ( echt en opgevoerd ) berijders die zonder helm zich gedragen alsof iedereen aan de kant moet en slingerend tussen ouderen en schoolkinderen over het fietspad scheuren. Vooral nu maaltijdbezorgers op elektrisch overstappen, met die dikke bak achterop. Gedrag wat je uiteraard ook bij de nieuwe generatie racefietsers ziet ( helaas ).
Het idee om brommers te weren was om het snelheidsverschil op het fietspad te verlagen. Dat wordt dan teniet gedaan. Want geloof maar niet dat ze dan ineens 25 gaan rijden.

Dus stuur ze naar de weg, en maak tegelijk de maximale snelheid binnen de bebouwde kom ook meteen 30, een lang gevraagde oplossing om de verkeersveiligheid te vergroten. Heeft iedereen er voordeel van en blijft het fietspad voor echte fietsers. Win-win dacht ik zo … al zullen automobilisten er wel over mopperen.

@Peter: ik vind ( en dat doe ik zelf ook ) dat je als racefietser in de stad je een beetje in moet houden en niet boven de 25 moet gaan. Het fietspad in een drukke stad is daar gewoon niet geschikt voor. Het verschil in snelheid met een ouder die zijn kinderen op de fiets begeleid is anders gewoon te groot. Ik ben ouderwets/oud, ik weet het. Ik rem zelfs op de gewone fiets even af als ik kinderen op hun fietsje zie.

Dit wordt toch een welles nietesdiscussie…
Snelfietsroutes horen zo ingericht te zijn dat ze veilig zijn voor een ieder. Dus voldoende breedte. Op een speedbike is het dan ideaal om bv een afstand van 25 km af te leggen naar je werk. In de praktijk rijd je dan 35. Km/u. Dat 45km/u lukt nauwelijks. En uiteraard hoort ieder rekening met elkaar te houden.
Mijn speedbike wekt kennelijk al irritatie op als ik er alleen maar naast sta. :slight_smile:
Het is met alles zo… je kunt je met elk vervoermiddel misdragen…

Tja, je hebt voor- en tegenstanders van zo’n elektrische brommer op het fietspad. Het blijft persoonlijk …

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2019-45562.html

Bedankt Allroads!
Dankzij jou weet ik nu dat het zwaartepunt van Nederland in Krachtighuizen ligt.
Iets dat ik me al lang afvraag! :sunglasses:

Tevens is op bovenstaand kaartje Krachtighuizen een dorp. Ondertussen is het gedegradeerd tot gehucht :frowning: