junction=roundabout op fietspad rond rotonde

Op de wegen die onderdeel zijn van een rotonde gebruiken we de tag junction=roundabout. Navigatieapparaten kunnen dankzij deze tag rotondes herkennen en aanwijzingen als ‘Neem de derde afslag op de rotonde’ geven. Op fietspaden die onderdeel uitmaken van een rotonde ontbreekt deze tag meestal, waardoor dit soort aanwijzingen onmogelijk te geven zijn.

Hoort de tag junction=roundabout ook op het fietspad rond een rotonde? En specifiek in de volgende vier opties:

  • Optie 1: eenrichtingsfietspad met dezelfde vorm en aansluitingen als de rotonde.
  • Optie 2: tweerichtingsfietspad met dezelfde aansluitingen als de rotonde.
  • Optie 3: tweerichtingsfietspad met andere aansluitingen als de rotonde.
  • Optie 4: fietspad in volledig andere vorm dan de rotonde, eigenlijk meer een oversteek.

Fout is het natuurlijk niet…maar er waren nogal wat bezwaren in het verleden om ook het fietspad junction=roundabout mee te geven. Dit heeft te maken met de routerelaties van de fietsroutes. Ook het tweerichtingverkeer op een rotonde geeft problemen. Vandaar dat ik op het fietspad geen junction roundabout zet. Er moet nog ergens een draadje over dit onderwerp zijn.

junction=roundabout geeft automatisch eenrichting. En een oneway=no helpt dan niet.
Dus als je op een tweerichtingpad bij een rotonde junction=roundabout zet, wordt het automatisch een eenrichting pad
Hier bij Heerde is zo’n rotonde waar een klein stukje tweerichting is https://www.openstreetmap.org/note/1459546#map=19/52.40059/6.05031&layers=N

Het probleem is dus vooral op een tweerichtingsfietspad? Op zich is het logisch dat een tweerichtingsrotonde niet ondersteund wordt. Dat wordt ook in dit topic verteld. Zijn er ook argumenten om een eenrichtingsfietspad met voorrang niet als junction=roundabout te taggen? Zeker in het geval van optie 1 lijkt me het een nuttige toevoeging voor bijvoorbeeld navigatie.

Voor de volledigheid, ik ben dit topic begonnen vanwege de discussie op deze wijziging. Op deze locatie wordt het de navigatie heel lastig wordt gemaakt om de juiste aanwijzingen te geven, doordat er geen junction=roundabout op het fietspad staat. Het gaat daar om een eenrichtingsfietspad waarbij de afslagen voor fietsers dezelfde wegen in gaan als de afslagen voor auto’s.

Op zich lijkt het geen probleem om eenrichting fietspaden wel de junction tag te geven. Echter het punt is dan dat als je een rotonde hebt met een mengeling van tweerichting en eenrichting fietspaden, je het probleem hebt dat een deel van de fietspaden wel een junction tag krijgen en een ander deel niet. Dat lijkt me de navigatie en de duidelijkheid ook niet ten goede komen. Verder nodigt dat beginnende mappers uit om dan maar ook even die tweerichting stukken van een junction tag te voorzien onder het motto “dat zijn ze vast vergeten”.

De mooiste oplossing zou zijn dat de oneway=no tag ook bij de junction=roundabout de automatische eenrichting gaat overrulen.

En dan alleen op de stukjes die daadwerkelijk tweerichting zijn? Want meestal is het nogal een gemengd zooitje is mijn ervaring. Bij het routemappen kom ik nogal veel rotondes tegen met een altijd weer verrassende veelheid aan kreatieve uitvoeringen.

Daarbij knip ik best vaak stukken fietspad nog verder op. Stel dat het fietsrotondes worden, kan ik dan nog steeds opknippen, of mag dat niet meer en moet ik de hele rotonde in de route opnemen?

Rotondes mag je altijd opknippen voor routes. Daar worden de routes alleen maar beter van.
En je moet ook min of meer wel. Laatst was er rwn route, die over de volle rotonde liep en door VMarc werden er overbodige segmenten gemeld. Route over een helft en het probleem was opgelost
En inderdaad oneway=no alleen op die tweerichting stukken

Even terzijde, ik zie in de EN wiki dat junction=roundabout bedoeld is voor rotondes zonder verkeertekens maar waar verkeer op de rotonde automatisch voorrag heeft; anders zou je junction=circular moeten gebruiken.

Ik zie dat in de tagging van rotondes die ik goed ken niet echt terug: gewoon getagd als roundabout en de voorrang is puur door verkeersborden geregeld.

Hebben wij daar in Nederland andere afspraken over gemaakt? Dat zou dan misschien ook in de wiki’s gedokumenteerd moeten worden.