psv=yes of bus=yes op busbaan

Meestal wordt een busbaan getagd met access=no en psv=yes. Nu betekent psv volgens de wiki ongeveer bus+taxi. Deze tagging betekent dan dus eigenlijk dat de busbaan is toegestaan voor bussen en taxi’s. Ik heb er even naar gezocht en het lijkt alsof het taxi-gebruik van de busbaan eerder een uitzondering is dan een regel.

Horen we in gemeenten waar taxi’s niet op de busbaan mogen, niet gewoon access=no en bus=yes te gebruiken?

Volgens mij formuleer je het correct…

Bedankt voor het antwoord. Het is dus gewoon verkeerd getagd op veel plaatsen.

Ik heb zelfs al eens taxibanen gezien als bus/taxibaan. …van een vliegveld…Dat uiteraard wel aangepast. . Veel is zo gegroeid. Busbanen worden ook vaak als highway=service getagd. Ik heb er geen moeite mee. … ook niet met psv.

Edit… psv is nog de erfenis uit de tijd dat we nog niet gehinderd werden door enige kennis :slight_smile: Omtaggen lijkt me niet verkeerd.

Lokale kennis is hier erg belangrijk. In de gemeente Groningen bv. mogen taxi’s op vrijwel alle busbanen, doch er zijn een paar uitzonderingen.
Als bijzonderheid hebben we dan weer één busbaan waarop ook tractors en brommobielen toegestaan zijn.

Met HenkL eens, om niet klakkeloos alles aan te passen.

In Nijmegen rijden de taxi’s over de busbanen.

Maar ik meen me te herinneren dat ik ook wel eens busbanen gezien heb met obstakels waar bus wel overheen kan en auto’s (dus ook taxi’s) niet.

groen_duiven

Dit is zeker iets wat je alleen met lokale kennis kan aanpassen. Ik heb het ook alleen in de plaatsen aangepast, die ik zelf goed ken.

En in veel grotere plaatsen (Amsterdam, Utrecht i.i.g.) mag alleen de plaatselijke taxi (met TTO-vergunning) over de busbaan, en de taxi uit de “provincie” niet. Lokale kennis dus noodzakelijk!

Op de twee pagina’s van de OSM wiki staat dat dit getagged moet worden als psv=yes.
Nu ben ik het eens met bovenstaande discussie, dus als dit de consensus is, moeten onderstaande pagina’s hier op aan gepast worden:

Bedankt! Ik heb het verschil tussen busbaan en bus/taxibaan aangegeven op die pagina’s.

Het lijkt inderdaad afhankelijk van de gemeente. Utrecht heeft een eigen taxiverordening. Voor bestuurders met een taxivergunning is er een ontheffingsbesluit. Hiermee mogen zij voor personenvervoer gebruik maken van de meeste busbanen en -stroken. Een paar locaties zijn uitgezonderd, waaronder busbanen/stroken op rijkswegen en op/af ritten. In Utrecht is de tag psv dus in de meeste gevallen terecht.

In zowel Amstelveen als Alkmaar weet ik fietspaden waar ook een bus op mag :slight_smile: